تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۸۰۶۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه ادعا کرد
نیمی از نان‌ها جوش شیرین دارند
دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیر مایه مدعی شد که حدود 50 درصد از نان‌های تولید شده در کشور به رغم ممنوعیت حاوی جوش شیرین است.

مجید پارسایی با بیان این‌که میزان تولیدات خمیر مایه در کشور حدود 32 هزار و 500 تومان در سال است، گفت: از این میزان 90 درصد خمیر مایه تولید شده خشک و 10 درصد آن تر است.

وی با اشاره به صادرات سالانه بیش از 11 هزار تن خمیر مایه اظهار کرد:‌ بنابراین آنچه می ماند 20 هزار تن است که به مصرف داخل کشور می رسد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیر مایه ایران با بیان این‌که این 20 هزار تن تنها 50 درصد از نان تولید شده کشور را پوشش می دهد، مدعی شد که حدود 50 درصد از نان های تولید شده در داخل کشور بدون خمیر مایه و با جوش شیرین تولید می‌شوند. این درحالی است که استفاده از جوش شیرین ممنوع است اما کسی بر آن نظارت دقیقی نمی‌کند.

پارسایی با بیان این‌که هر قانونی که وضع می‌شود باید برای آن یک ناظر تعیین شود، گفت: قرار است روی تولید نان نظارت صورت گیرد اما جزییات آن تنها مربوط به برخورد با نانوایی‌هایی که اقدام به کم فروشی می کنند و نظارتی در راستای کیفیت نان‌ها مدنظر نیست.

وی با اشاره به قیمت خمیر مایه مصرفی در نان‌های مختلف اظهار کرد: بیشترین میزان خمیر مایه مصرفی برای نان سنگک است که به ازای هر نان تنها 15 تومان خمیر مایه مصرف می‌شود و برای نان‌های دیگر قیمت‌های شش، هفت - هشت تومانی برآورد می شود. بنابراین رقم استفاده خمیر مایه در نان بسیار ناچیز است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیر مایه ایران با بیان این‌که جوش شیرین یک ماده سمی است که مصرف آن در نان ممنوع شده است، ادامه داد: این ماده بدون آگاهی به فرد به تدریج باعث بروز بیماری‌های روده‌ای، گوارشی، سرطان، معده‌ای و ... می شود. از سوی دیگر مانع جذب آهن و منیزیم در بدن است.

پارسایی با بیان این‌که مصرف نان در میان افرادی که از سطح مالی پایین تری برخوردارند بیشتر است، گفت: به این ترتیب این افراد آسیب بیشتری از مصرف جوش شیرین در نان می‌بینند بنابراین با توجه به افزایش قیمتی که در نان صورت می گیرد بهتر است روی کیفیت آن نیز نظارت باشد تا بتوانند مواد مورد نیاز بدن را تامین کنند.

وی افزود: به رغم این که موضوع ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان در شورای عالی سلامت تصویب شده و اخیرا نیز رییس سازمان غذا و دارو بر این ممنوعیت تاکید کرده کنترل و نظارت دقیقی بر عدم استفاده از جوش شیرین در نان وجود ندارد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیر مایه ایران با بیان این‌که خمیر مایه تولید شده در ایران در حد استانداردهای جهانی است، گفت: اکثر کشورها طالب خمیر مایه هستند و حتی کشور افغانستان که ما فکر می کنیم عقب مانده است یک گرم جوش شیرین در نان‌هایش استفاده نمی کند.

پارسایی خاطر نشان کرد: بیشترین میزان صادرات خمیر مایه ایران به کشورهای افغانستان، پاکستان و روسیه است اما خواهان زیادی دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار