تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۸۰۶۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اتاق بازرگانی اهواز:
از ظرفیت بندری خوزستان نباید غافل شد
رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: برخلاف عده‌ای که معتقدند تحریم‌ها موجب ایجاد رکود تورمی است بنده اعتقاد دارم که برنامه‌ریزی و جهت گیری غلط عامل اصلی رکود تورمی بوده و البته تحریم ها تشدیده‌کننده بوده است.

عبدالرحمان سلیمانی در همایش بررسی رکود تورمی و راه‌های خروج از آن که امروز (یکم بهمن ماه) برگزار شد، عنوان کرد: دولت‌های نهم و دهم در هشت سال گذشته ناپایداری‌هایی در اقتصاد کلان ایجاد کردند و اکنون رویکرد دولت یازدهم ایجاد ثبات و بهبود محیط کسب و کار است. دولت طرحی را برای خروج از شرایط رکود تورمی ارایه داد که در این طرح چهار فصل مشتمل بر سیاست های اقتصادی کلان، بهبود فضای کسب و کار، تامین منابع مالی و محرک های خروج از رکود است.

وی با بیان این‌که جایگاه کشور ما در حوزه کسب و کار در جهان، جایگاه نامطلوبی است، اظهارکرد: تامین منابع مالی و محرک های خروج از رکود در چهار دسته پیشران، عوامل انتشاردهنده، زمینه ساز و انتقال دهنده در نظر گرفته شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به اینکه دسته پیشران از گذشته دور مورد انتقاد اقتصاددانان بوده است، عنوان کرد: بخش عمده ای از سرمایه‌هایی که در اهداف پیشران در گذشته صورت گرفته در صنایع پتروشیمی است. متاسفانه این محصولات عمدتا به صورت خام به بازارهای جهانی عرضه می شوند در حالی که می توان سرمایه گذاری در این بخش را به لایه های پایین تر هدایت کرد تا از این طریق ثبات اجتماعی و رفع معضل بیکاری حاصل شود.

سلیمانی در ادامه با اشاره به این که طرح هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا غلط اجرا شد، به طوری که تولید ما مورد هدف قرار گرفت و هزینه تولید کالاها به صورت سرسام‌آوری بالا رفت، تصریح کرد: در نتیجه امکان رقابت کاهش یافت و رشد اقتصادی تبدیل به رکود شد، قیمت ارز به سه برابر رسید و بر قیمت کالاهای تولیدی تاثیرات منفی گذاشت؛ این در شرایطی اتفاق افتاد که دستمزدها تنها 15درصد افزایش یافته بود.

وی با تاکید بر اینکه حرکت دیپلماسی کشور بر بازارهای بین‌المللی تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان‌کرد: افزایش بهره‌وری باید مورد توجه قرار بگیرد و بخش هایی از اقتصاد کشور ما می تواند تاثیرگذار باشد. اگر مساله آب و خشکسالی مورد توجه قرار نگیرد می تواند مشکلاتی ایجاد کند؛ زیرا خشکسالی باعث مهاجرت هایی می شود که در نتیجه اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز خاطر نشان کرد: شکی نیست که مذاکرات بین المللی که با جدیت و توانمندی سرداران دیپلماسی کشور شکل گرفته تاثیر زیادی بر توسعه اقتصادی خواهد داشت. کاهش تحریم‌ها که بخشی از رکود تورمی است و دولت در مسیر آن حرکت کرده است، مسیر مناسبات بین‌المللی ما را به روند مرسومی برمی گرداند.

سلیمانی تصریح کرد: برای خروج از رکود و رسیدن به شکوفایی اقتصادی همه ما باید ریاضت هایی را تحمل کنیم. دولت کاهش تورم را در اولویت های خود قرار داده است اما برای خروج از رکود باید سیاست های عرضه تحریک و سیاست های تقاضا را اعمال کند. ویژگی دفع تورم، رفع نیازهای تولید است که در نتیجه باعث ایجاد بنگاه اقتصادی باثبات و ایجاد اشتغال می شود.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان حجم عظیمی از سرمایه گذاری شکل گرفته است، بیان کرد: وجود صنایع بالادستی مانند نفت و گاز و میان دستی مانند فولاد و نیشکر باعث شده که در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری بزرگ و اتفاق جدی رخ ندهد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اظهار کرد: سه هزار واحد صنعتی در استان خوزستان وجود داشت که در هشت سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است؛ بنابراین لازم است که مدیران بخش صنعتی دولت به این امر بپردازند که بنگاه ها و صنایع پایین دستی مورد نیاز صنایع بالادستی را رونق دهند.

سلیمانی با اشاره به ظرفیت های منطقه آزاد اظهارکرد: استفاده از ظرفیت های خوب منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام (ره) از مزیت های جدی خوزستان است که می تواند برای خروج از رکود و تورم تاثیر جدی داشته باشد. از هر هکتار زمین در منطقه آزاد فرصت های شغلی بسیاری به دست می آید.

وی با تاکید بر این که استفاده از بازار گردشگری خوزستان باید در طرح خروج از رکود استان مورد توجه قرار گیرد گفت: موانع صادرات محصولات خوزستان باید برطرف شود. بازار عراق ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات محصولات خوزستان و همچنین خدمات فنی و مهندسی است، در حالی که خدمات فنی و مهندسی خوزستان کمترین نقش را در اقتصاد عراق دارد.
 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز خاطر نشان کرد: از ظرفیت بندری در خوزستان نباید غافل شد؛ حدود 45 درصد از تجارت بین المللی کشور از طریق بنادر استان ما انجام می شود که اگر با ظرفیت های منطقه آزاد اروند پیوند بخورد می تواند در خروج از تورم تاثیرگذار باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار