تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۸۰۷۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آلودگی هوا سالانه جان 3 میلیون نفر در دنیا را می‌گیرد
کارشناس بهداشت هوا در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: سالیانه سه میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند و این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی‌ نفس، حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

مهندس ذائبی با تعریف آلودگی هوا به عنوان هر ماده‌ای در هوا که می‌تواند برای انسان یا محیط او مضر باشد، گفت: آلاینده‌ها ممکن است طبیعی و یا ساخته دست بشر باشند و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع یا گاز باشند.

وی اصلاح عملکرد نوع بشر را بر کاهش آلودگی هوا را موثر دانست و اظهارکرد: جهت بهبود کیفیت هوا و حفظ سلامت محیط زیست و موجودات زنده باید در خصوص جایگزنی استفاده از دوچرخه به جای خودرو فرهنگ‌سازی شود.

ذائبی افزود: همچنین اقداماتی دیگری از جمله کاهش درجه حرارت وسایل گرمایشی به جای باز کردن درب و پنجره‌ها در زمانی که داخل منزل گرم است و یا اصلاح خودروی دارای مشکل فنی می‌تواند تا حد زیادی در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

وی همچنین توصیه کرد: افراد از گرم کردن خودرو داخل پارکینگ خودداری کنند و برای گرم کردن آن چند ثانیه پس از روشن شدن خودرو اقدام به حرکت آهسته تا فاصله یک کیلومتر نمایند.

ذائبی کاشت درخت را نیز در افزایش کیفیت هوا با از بین بردن مواد مضر در هوا بسیار موثر دانست و از همه افراد خواست تا حداقل یک درخت را در حیاط منزل خود داشته باشند.

کارشناس بهداشت هوا گروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین از شهروندان خواست برای حفظ سلامت خود در زمانی که هوا در وضعیت نامناسب قرار دارد حتی الامکان از تردد در محدوده‌های مرکزی و پر ترافیک شهراجتناب کرده و وسایل حمل و نقل عمومی را در سفرهای روزانه درون شهری خود جایگزین خودروهای شخصی کنند.

وی افزود: در روزهایی که آلودگی هوا تشدید شده فعالیت یا بازی کودکان در محیط‌های باز باید محدود شود و افراد مسن یا افراد با بیماریهای قلبی- ریوی نظیر آسم، برونشیت مزمن و نارسائی قلبی از خروج از خانه اجتناب کنند.

وی بر افزایش مصرف شیر و مایعات در زمان افزایش میزان ذرات معلق در هوا تاکید و توصیه کرد: افراد در زمان بروز پدیده ریزگردها چنانچه مجبور به خروج از منزل هستند حتما از ماسک های استاندارد استفاده کنند و در داخل وسیله نقلیه نیز شیشه پنجره خودرو را بالا نگه دارند.

ذائبی افزود: ساکنین کلان شهرها و شهرهای درگیر معضل بحران ریزگردها در صورت امکان می‌توانند داخل منزل از دستگاه‌های تصفیه هوا نیز استفاده کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار