تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۸۰۷۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نظر جنتی در مورد وضعیت کتابخوانی و فضای مجازی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر در شرایط حساسی قرار داریم و همواره آسیب‌هایی را از ماهواره‌ها، فضاهای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای و غیره دریافت می‌کنیم.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح دوازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان اظهار کرد:

در چنین شرایطی ما باید از تمامی توان خود برای مقابله با این فضاها استفاده کنیم و علاوه بر آثار مکتوب باید از کتاب‌های دیجیتالی و سایر ابزارهایی که منجر به ارتقای سطح فرهنگ جامعه و غیره می‌شوند نیز به خوبی بهره برداری کنیم و از تولید بازیهای رایانه‌ای نیز باید حمایت شود. ما هم با استفاده از این ابزارها می‌توانیم فرهنگ خود را اشاعه دهیم زیرا ما مدعی هستیم که توانایی انجام این اقدام را داریم.

وی ضمن اشاره به هجمه‌ عناصر وابسته به بیگانه و ضد اسلام به پیامبر (ص) و همچنین ایجاد کمپینی با عنوان «من عاشق محمد هستم» در فضاهای مجازی برای مقابله با این هجمه گفت: ما می‌توانیم فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در اختیار خود قرار دهیم و از این فضاها استفاده کنیم.

جنتی در ادامه سخنانش گفت:همه ما قبول داریم که نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای سطح فرهنگ جامعه نقشی انکارناپذیر دارد و با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی که فرهنگی و مبتنی بر ایدئولوژی اصیل اسلامی است طبیعتا باید توجه بیشتری به امر کتاب و کتابخوانی شود.

وی با اشاره به اینکه در این سه دهه انقلاب و به خصوص با تاکید مقام معظم رهبری به این امر تاکید ویژه‌ای شده است، گفت: باید اعتراف کنم در سالهای اخیر شاهد کاهش امر کتابخوانی در کشور بودیم. این موضوع با در نظر گرفتن کسانی که به کتابخانه‌های عمومی کشور مراجعه می‌کنند و همچنین تعداد شمارگان کتاب‌های منتشر شده به خوبی متوجه این امر خواهیم شد. در سال گذشته از نظر تعداد کتاب‌های چاپ شده رشد کردیم اما متاسفانه تعداد شمارگان کاهش پیدا کرده است و این موضوع ایجاب می‌کند که توجه بیشتری به امر کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

جنتی ادامه داد:موضوع این نمایشگاه دانش‌آموزان و نوجوانان هستند و اگر قرار باشد فرهنگ کتابخوانی در نسلی رخ دهد باید در کودکان و نوجوانان آن جامعه این فرهنگ را ایجاد کرد. آنچه کودکان و نوجوانان در این دوره سنی می‌آموزند در ذهن آنها نقش بسته و تا پایان عمر به طور مستمر همراه آنان خواهد بود و مدارس بهترین فضا برای گسترش کتاب و کتابخوانی هستند و باید از این فضاها به خوبی استفاده شود.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت:برگزاری این نمایشگاه در طول 12 سال اخیر با همت شهرداری و با همکاری آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاری بسیار ارزشمند است و باید برای گسترش و تداوم این موضوع اهتمام ورزیم و خوشبختانه این مسئله (برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان) که در استان تهران انجام می‌شود به عنوان الگویی برای سایر استان‌هاست و امیدواریم برپایی این دست نمایشگاه‌ها در سایر استان‌های کشور توسعه پیدا کند. این کار باعث تقویت صنعت نشر و افزایش ترغیب افراد به کتابخوانی و گردهمایی صدها ناشر می‌شود.

جنتی در پایان در ارتباط با فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه فرهنگی گفت: شهرداری تهران در عموم فعالیت‌های فرهنگی اهتمام جدی دارد و من در طول 16 ماهی که در خدمت آنان هستم از نزدیک و به طور ملموس شاهد این موضوع بوده‌ام.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار