تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۸۰۸۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه ویژه وزارت بهداشت برای عدالت در دسترسی به دارو
رییس سازمان غذا و دارو برنامه‌های وزارت بهداشت جهت تهیه داروهای بیماران از جمله بیماران مبتلا به سرطان و همچنین برخی بیماران خاص از نزدیک‌ترین داروخانه محل زندگی‌شان در راستای تحقق عدالت در دسترسی در حوزه دارو را توضیح داد.

دکتر رسول دیناروند ضمن اشاره به مشکلات برخی بیماران از جمله برخی بیماران صعب‌العلاج و نادر در زمینه دسترسی به دارو و مراجعه از شهرهای کوچک به مراکز استان‌ها یا شهرهای بزرگ جهت تهیه دارو، گفت: متاسفانه برخی از بیماران دارویشان در محل زندگی‌شان تامین نمی‌شود و مجبورند به مراکز استان‌ها یا حتی تهران مراجعه کنند تا بتوانند دارویشان را دریافت کنند.

وی به برنامه‌های سازمان غذا و دارو در جهت افزایش دسترسی این بیماران به داروهایشان، اشاره کرد و گفت: به دنبال راهی هستیم که بیماران مجبور نشوند برای دریافت دارو مسافت طولانی را طی کرده و به مرکز استان یا شهرهای بزرگ مراجعه کنند.

رییس سازمان غذا و دارو در این راستا تاکید کرد: تمام تلاش‌مان این خواهد بود که بیماران بتوانند در منطقه زندگی خود داروهایشان را دریافت کنند و این پیگیری قطعا صورت خواهد گرفت. از طرفی بیمارانی که مجبورند برای تخصصی خاص به مرکز استان یا مرکز کشور مراجعه کنند، طبیعی است می‌توانند داروی مورد نیازشان را نیز همانجا دریافت کنند.

وی در عین حال گفت: در حوزه درمان واقعیت آن است که نمی‌توان عدالت در دسترسی را در مورد بیماری‌های نادر و خاص فراهم کرد؛ چراکه تعداد این بیماران بسیار کم است و امکان اینکه مراکز درمانی آنها و متخصصان مربوطه در همه کشور پخش شوند، وجود ندارد. به عنوان مثال ممکن است مسوولیت درمان یک نوع بیماری خاص که کلا 200 نفر در کشور به آن مبتلا هستند، به چند پزشک محدود شود، بی‌تردید این چند پزشک نمی‌توانند در همه جای کشور حضور داشته باشند. در چنین شرایطی، زمانی که بیمار جهت درمان به پزشک خود در مرکز استان یا تهران مراجعه می‌کند در همان جا نیز می‌تواند داروی مورد نیازش را تهیه کند. این چنین شرایطی اجتناب‌ناپذیر است.

دیناروند در این راستا ادامه داد: اما در مورد بیمارانی که تعدادشان بیشتر است و حتی ممکن است خاص باشند اما چند هزار نفر باشند مانند تالاسمی یا هموفیلی، حتما باید بتوانیم داروهایشان را در اقصی نقاط کشور ارسال کنیم؛ چرا که پزشکان این بیماران نیز در سراسر کشور پراکنده‌اند. همچنین برای بیماران سرطانی باید تلاش کنیم که جهت درمان و دارو کمتر به مراکز استان‌ها و تهران ارجاع شوند.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: تاکید وزیر بهداشت و سیاست کلی سازمان غذا و دارو نیز بر آن است که دسترسی مردم را به درمان و دارو توسعه دهیم. عدالت در دسترسی به معنی آن است که بیمار بتواند در محل زندگی‌اش داروی مورد نیازش را تهیه کند. بر همین اساس به این سمت پیش می‌رویم.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: این امر به تدریج در حال انجام است، مسلم آن است که وضع موجود وضع مطلوبی نیست و هر چه زمان بگذرد دسترسی بهتر خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار