تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۸۰۸۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تازه‌ترین تحولات یمن پس از استعفای رئیس جمهور
با استعفای رئیس جمهور و کابینه یمن اوضاع سیاسی در این کشور آشفته‌تر شده و برخی استان‌های جنوبی اعلام کردند که از صنعاء دستور نمی‌گیرند. در همین حال برخی رهبران حوثی‌ها برای جلوگیری از هرج و مرج به دلیل خلاء قدرت پیشنهاد داده‌اند یک شورای رهبری کشور را اداره کند.

به نقل از شبکه الجزیره، با استعفای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور، خالد بحاح، نخست وزیر و کابینه یمن، خلاء قدرت در فقیرترین کشور عربی باعث هرج و مرج‌ سیاسی شده و مسئولان برخی استان‌های جنوبی از جمله عدن، مارب، سباء و جوف با سوء استفاده از شرایط پیش آمده به دنبال استقلال هستند.

بنابر گزارش‌های رسیده از یمن، مسئولان چهار استان جنوبی این کشور از جمله استان عدن، قطب اقتصادی یمن و پایتخت "جمهوری یمن جنوبی" که بخش‌های حیاتی کشور مانند پالایشگاه‌های نفت، بنادر تجاری و نیروگاه‌های برق یمن را در خود جای داده‌اند، اعلام کرده‌اند با شرایط بوجود آمده از صنعا دستور نمی‌گیرند و امورات داخلی این استان‌ها را خود اداره می‌کنند و به نهادهای نظامی، امنیتی و اداری خود دستورات لازم برای عدم اجرای دستورات رسیده از پایتخت را صادر کرده‌اند.

در همین حال بو مالک یوسف الفیشی، از مسئولان ارشد حوثی‌ها یمن پیشنهاد داده تا به دلیل خلاء به وجود آمده در اداره کشور و احتمال سوء استفاده از شرایط، "شورای ریاست" متشکل از نیروهای امنیتی، احزاب سیاسی و چهره‌های سرشناس این کشور برای اداره امور تشکیل شود.

حوثی‌های یمن به شکل رسمی به استعفای منصور هادی و کابینه یمن واکنش نشان ندادند اما برخی مسئولان ارشد این گروه از شرایط پیش آمده استقبال و اعلام کردند که شورای ریاست جمهوری بهترین گزینه برای اداره یمن در شرایط کنونی است.

براساس قانون اساسی یمن در صورت برکناری یا استعفای رئیس جمهور، معاون وی قدرت را به دست خواهد گرفت و از آنجایی که منصور هادی پیش از استعفا معاونی برای خود تعیین نکرده بود اوضاع در این کشور پیچیده‌تر شده است.

اکنون که نه رئیس جمهور و نه معاون وی در صحنه سیاسی حضور ندارند (در صورت قبول استعفای هادی از سوی پارلمان) رئیس پارلمان وظایف رئیس جمهور را برعهده خواهد گرفت.

یحیی الراعی، رئیس پارلمان یمن از حزب کنگره ملی یمن به رهبری علی عبدالله صالح(دیکتاتور پیشین) است و تعیین وی به عنوان جانشین رئیس جمهور عملا بازگشت نظام سابق این کشور را نوید می‌دهد.

پارلمان یمن که در تعطیلات یک ماهه به سر می‌برد، قرار است نشستی برای رای گیری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش استعفای رئیس جمهور برگزار کند اما با وجود شرایط پیش آمده و نیز اعلام نمایندگان استان‌های جنوبی مبنی بر عدم حضور در نشست پارلمان، احتمال برگزاری این نشست ضعیف است.

جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن روز پنجشنبه وارد صنعا شد و نشست‌هایی را با مسئولان احزاب سیاسی و چهره‌های سرشناس قبیله‌ای برگزار کرد. وی تلاش دارد اوضاع را بار دیگر آرام کند و پس از ورود به یمن تاکید کرد که تنها راه حل بحران به وجود آمده پایبندی به توافق "صلح و شراکت" است که میان همه گروه‌های یمنی و با نظارت سازمان ملل امضا شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار