تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۸۱۰۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دادستان خرمشهر:
25 درصد جرائم خرمشهر مربوط به مواد مخدر است
دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر گفت: 25 درصد جرائمی که در این شهر اتفاق می‌افتد به طور مستقیم و غیر مستقیم مربوط به بحث اعتیاد و مصرف مواد مخدر است.

علیرضا باوی ظهر امروز در همایش مبارزه با مواد مخدر در مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس این شهر، با اشاره به پیشینه تشکیل و اهمیت ستاد مبارزه با موادمخدر، اظهار کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر که به ریاست رئیس جمهور و با حضور مقامات بالای وزارتی و فرماندهی تشکیل شده است، نشان از اهمیت اعتیاد این بلای خانمان سوز دارد.

وی به تشریح مواد قانونی تعریف شده برای مقابله با موادمخدر پرداخت و ادامه داد: در مدت اخیر گرایش به سمت مصرف مواد روانگردان صنعتی بیش از مواد مخدر سنتی شده و به همین دلیل و با اصلاح قانون در سال 91، مواد شیشه و کریستال نیز شامل موارد ماده 8 این قانون شده و برای نگهداری، حمل و تولید و فروش بیش از 30 گرم از این مواد مجازات اعدام تعریف شده است.

دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر، آماری در رابطه با مصرف موادمخدر در کشور ارائه داد و گفت: سالیانه در سطح کشور در محدوده سنی 15 تا 64 سال، یک میلیون و 325 هزار نفر مواد مصرف می‌کنند و حجم موادمخدر مصرف شده در سطح کشور 500 تن اعلام شده است.

باوی، حداقل سن اعتیاد در کشور را 15 سال اعلام کرد و افزود: 9 درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند که آمار امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه یک درصد دانش آموزان مقطع متوسطه کشور مواد‌مخدر مصرف می‌کنند، خواهان توجه ویژه آموزش و پرورش در این راستا شد.

دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر همچنین به ارائه آماری از ماه‌های اخیر در کشور پرداخت و گفت: در هشت ماهه سال جاری 2 هزار معتاد در اثر مصرف موادمخدر ناخالص جان باخته و یکهزار و 400 مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز نیز در 9 ماهه سال جاری شناسایی شده است.

وی با اشاره به رشد مصرف مواد مخدر صنعتی، خاطرنشان کرد: 26 درصد معتادان شیشه مصرف می‌کنند و در 9 ماه سال جاری 33 میلیون قرص و آمپول غیرمجاز در سطح کشور کشف و ضبط شده که 75 درصد این کشفیات در مرزها و حاشیه مرزها صورت می‌گیرد و زنگ هشداری برای مسئولان است.

باوی، بر دخالت‌های دشمنان در این امر تاکید کرد و متذکر شد: 51 شبکه فارسی زبان در حال تبلیغ نحوه مصرف موادمخدر هستند.

دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر، در این همایش با بیان اینکه سوء مصرف موادمخدر آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد، که ارتکاب انواع جرایم، افزایش اختلافات خانوادگی، افزایش طلاق و فروپاشی خانواده از جمله این آسیب‌هاست.

وی، سرقت و موادمخدر را دارای بالاترین آمار زندانیان و محکومان در سطح کشور دانست و افزود: 25 درصد جرائمی که در خرمشهر اتفاق می‌افتد به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به بحث اعتیاد است.

باوی، راهکار مقابله با پدیده شوم اعتیاد را توجه به ابعاد فرهنگی دانست و تاکید کرد: پیشگیری از طریق اجتماعی کردن بحث مواد مخدر می‌تواند راهکاری موثر در این راستا باشد و احساس مسئولیت تمام افراد را در رابطه با این امر خطیر می‌طلبد.

دادستان با تاکید بر اینکه اعمال موارد قانونی به تنهایی برای مقابله با اعتیاد کافی نیست، خواستار ورود تمام اقشار  جامعه شد و گفت: نقش آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه‌ها نقشی تاثیرگذار است و تمام مسئولان و روحانیون و دانشگاهیان می‌توانند متناسب با نقش خود در این زمینه موثر باشند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار