تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۸۱۰۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر انجمن فعالان محیط زیست ایذه خبر داد:
انجام دانه‌پاشی برای پرندگان در ارتفاعات برف‌گیر ایذه
دبیر انجمن فعالان محیط زیست ایذه از انجام عملیات دانه‌پاشی برای پرندگان مناطق مرتفع و برف‌گیر شهرستان خبر داد.

هژیر کیانی امروز با اشاره به انجام عملیات دانه‌پاشی برای پرندگان مناطق مرتفع و برف‌گیر شهرستان اظهار کرد: با توجه به برف‌های اخیر در ارتفاعات منطقه، بیش از 150 کیلوگرم گندم برای استفاده پرندگان این مناطق دانه‌پاشی شد.

وی با بیان اینکه این کار توسط اعضای انجمن دوست‌داران محیط زیست ایذه در ارتفاعات بلوط‌بلند و کوه‌سفید انجام شد افزود: امیدواریم این نوع فعالیت‌ها در میان مردم ترویج داده شود، تا این فرهنگ طبیعت‌دوستی و اخلاق محیط زیستی همگانی شود.

دبیر انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط زیست ایذه اضافه کرد: بارش برف در هفته‌های اخیر سبب پناه‌ آوردن پرندگان به حوالی روستاها و مناطق مسکونی شده که متاسفانه به‌جای حمایت از این پرندگان رو به انقراض در منطقه، با تیرهای آتشین شکارچیان روبه‌رو می‌شوند.

وی ادامه داد: برای کمتر هجوم آوردن این پرندگان به مناطق پرخطر تصمیم گرفتیم تا با همکاری اعضای انجمن هر هفته در نقاط مختلف عملیات دانه‌پاشی را انجام دهیم، تا این موجودات کمتر در تیر‌رس افراد سود‌جو قرار گیرند.

کیانی اظهار کرد: انتظار داریم تا اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و معاونت طبیعی به‌عنوان مسئول مستقیم این مسائل، نه تنها در فصل زمستان و برای پرندگان، بلکه برای سایر گونه‌های جانوری در سایر فصول، تدبیری اندیشیده تا در مواقع گرسنگی به این موجودات کمک شود.


دانه پاشی برای پرندگان - ایذه

این فعال محیط زیست با اشاره به مشکلات مناطق مختلف زیستگاه این پرندگان تصریح کرد: فقر رو به رشد مراتع و سیر قهقرایی تخریب زیستگاه‌های این پرندگان و جانوران و کمبود مواد غذایی، سبب شد تا همه‌ ساله به‌جای حمایت از این موجودات نادر منطقه، شاهد شکار بی‌رویه توسط قانون‌شکنان باشیم.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از شکار پرندگان نادر منطقه، نیازمند به برخورد به‌موقع دستگاه‌های مرتبط محیط زیستی است خاطرنشان کرد: با افراد سودجو و نابودگر محیط زیست باید برخوردهای جدی صورت گیرد.

کیانی با انتقاد از عملکرد اداره محیط زیست شهرستان و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل محیط زیستی در بخش طبیعی و انسانی گفت: درست است که اداره محیط زیست ایذه با توجه به حوزه پوششی گسترده حفاظتی از امکانات کافی برخوردار نیست، اما این دلیلی نمی‌شود که محیط زیست منطقه به‌ حال خود رها شود.

وی ادامه داد: کسانی که در محیط زیست شهرستان مسئولیت دارند باید نسبت به محیط زیست طبیعی و انسانی به‌ویژه در شهر ایذه به‌ وظیفه خود عمل کنند، یا اینکه با شجاعت از فقر امکاناتی که ادعا می‌کنند بگویند، تا مسئولان بالاتر نسبت به این موضوع اقدام کنند.

کیانی با پر اهمیت خواندن محیط زیست طبیعی به سبب حفظ ذخایر ژنتیکی و جلوگیری از منابع طبیعی اضافه کرد: محیط زیست شهری ایذه نیز نیازمند تشکیل یک کارگروه تخصصی است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست شهری ایذه عنوان کرد: برخی مسائل همانند وضعیت فاضلاب شهری و کانال‌های روباز بزرگی که از مراکز حیاتی شهر عبور می‌کنند و سال‌ها به‌حال خود رها شده است، به‌طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است.

مدیر انجمن‌های دوست‌دار محیط زیست استان خوزستان از عدم پیگیری تشکیل کمیته پایش سلامت محیط زیست شهر ایذه، پیشنهاد عضویت نهادهای مربوطه و مسئول برای شناسایی و ارائه راهکارهای علمی برای حل این مسائل، ابراز گلایه کرد.

وی افزود: تا کنون هیچ جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های اجرایی مربوطه تشکیل نشده است.

کیانی با درخواست از فرماندار شهرستان برای پیگیری تشکیل جلسه کارگروه پایش محیط‌زیست خاطرنشان کرد: فرماندار در این‌باره دستور لازم را به دستگاه‌های مربوطه صادر کند، تا بتوان با واقع‌بینی و پژوهش‌های میدانی برای رفع مسائل محیط زیست شهری، با مشارکت دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به دولت کمک کرد.

وی در پایان از همه مردم خواست، تا برای حفظ این مواهب خدادادی تلاش کرده و نسبت به محیط پیرامون خود حساس باشند، چرا که زندگی سالم با داشتن یک محیط زیست سالم معنی و مفهوم پیدا می‌کند.




دانه پاشی برای پرندگان در ارتفاعات ایذه
دانه پاشی برای پرندگان در ارتفاعات ایذه
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار