تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۸۱۰۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلاتی که زنبورداران خوزستانی با آن مواجه هستند
يك زنبوردار خوزستاني از آغاز كوچ بهاره زنبورداران خبر داد و گفت: دغدغه‌هايي در اين كوچ ها وجود دارد كه اميدواريم مسوولان به اين مسايل توجه كنند.

شاپور پرنديان اظهاركرد:  كوچ بهاره زنبورداران از اوايل بهمن​ماه امسال آغاز شده است و در اين كوچ ها زنبورداران به سمت مزارع كلزای  استان مي روند.

وي​ افزود: كوچ كردن جزيي از كار ما است اما متاسفانه مساله بيمه و نبود امنيت شغلي در فصل كوچ، همواره از دغدغه​هاي زنبورداران بوده است و ما در كوچ​ها به همين دلايل هزينه​هاي زيادي را متحمل مي شويم.

پرنديان تصريح كرد: قانون بیمه زنبورداران دارای یک تبصره داخلی است که این تبصره جز اعتراضات دائمی زنبورداران بوده است. براساس این تبصره متقاضیان یا زنبوردارانی که از سال 88 به بعد تحت پوشش بیمه  نبوده‌اند، می‌توانند تحت پوشش بیمه زنبورداری قرار بگیرند، در حالی که اگر فرد بخواهد وارد هر شغل دیگری شود کاری به بیمه قبلی و موجود آن ندارند و فرد تحت پوشش بیمه شغل جدید خود قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به این تبصره تنها یک درصد از زنبورداران اهوازی موفق به بیمه کردن خود شده اند. این تبصره مانع تحت پوشش قرار گرفتن بیمه برای زنبورداران و مانعی برای ترویج شغل زنبورداری است. علاوه بر این‌که زنبوردار بیمه نیست، زنبور هم بیمه نیست. یعنی در طول کوچ اگر هر اتفافی برای زنبورها بیفتد جبران و تحمل خسارات فقط بر گردن زنبوردار است.

پرندیان عنوان‌کرد: عدم توزیع شکر و داروی یارانه ای از دیگر مشکلات ما در صنعت زنبورداری است. در حال حاضر شکر و دارو گران شده است و هیچ حمایت دولتی در این زمینه وجود ندارد.

وی بیان کرد: هر کیسه 50 کیلویی شکر را بالای 100 هزار تومان خریداری می‌کنیم در حالی که در سال‌های گذشته 35 هزار تومان بوده است و در سه سال گذشته افزایش 2 برابری داشته است. شکر در سال جاری نسبت به سال گذشته 20 درصد گران‌تر شده است.

پرندیان اظهار کرد: به دلیل گرانی داروهای استاندارد بازار مجبور هستیم داروی غیراستاندارد و چینی را خریداری کنیم که این داروها عوارضی همچون بروز بیماری‌های جدید و ترک زنبورها از کلنی‌ها را به دنبال دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار