تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۸۱۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگران قطار شهری اهواز حقوق عقب افتاده خود را مطالبه مي كنند
به گزارش فارس، بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران قطارشهری اهواز از صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت هفت ماه حقوق خود در محل دپو جنب فرودگاه اهواز تجمع کردند.این کارگران اظهار داشتند که از اسفند ماه سال گذشته حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و وقتی اعتراض می‌کنند هم آن‌ها را به اخراج تهدید می‌کنند و اجازه دیدار با مدیران را به آنها نمی‌دهند.
کارگران قطارشهری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت هفت ماه دستمزد خود از صبح امروز دست از کار کشیدند.

به گزارش فارس، بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران قطارشهری اهواز از صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت هفت ماه حقوق خود در محل دپو جنب فرودگاه اهواز تجمع کردند.
این کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از اهواز اظهار داشتند که از اسفند ماه سال گذشته حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و وقتی اعتراض می‌کنند هم آن‌ها را به اخراج تهدید می‌کنند و اجازه دیدار با مدیران را به آنها نمی‌دهند.
این کارگران با بیان اینکه مسئولان وعده پرداخت نیمی از حقوق یک ماه را داده‌اند که برای ما قابل قبول نیست، حداقل خواسته خود را پرداخت حقوق پنج ماه عنوان کردند و گفتند: تا زمانی که این مبلغ را نگیریم به محل کار خود باز نمی‌گردیم.
به گفته این کارگران، با تاخیر در پرداخت حقوق مشکلات زیادی گریبان آنها و خانواده‌هایشان را گرفته که با توجه به نزدیکی عید فطر این مشکلات دو چندان شده است.
کارگران متروی اهواز، عدم دریافت فیش حقوقی، مغایر بودن لیست بیمه با میزان حقوق دریافتی، به روز نبودن قرارداد‌ها، عدم امکان استفاده از ساعات استراحت بین کار، اعمال نشدن اضافه حقوق و تبعیض بین کارگران بومی و غیربومی را از تخلفات پیمانکار خود (شرکت کیسون) عنوان کردند.

* حلقه تنگ مشکلات مالی قطار شهری اهواز
مجری طرح قطارشهری اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، مطالبات کارگران را تایید کرد و آن را ناشی از مشکلات مالی پروژه قطارشهری و عدم تخصیص اعتبارات دانست.
بهرام محسنی با اشاره به مکاتباتی که با سازمان قطارشهری اهواز صورت گرفته افزود: در این مکاتبات مبالغی که در این پروژه هزینه شده اعلام و درخواست اعتبار کردیم که پروژه با توقف روبه‌رو نشود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی در تمام ایستگاه‌های مترو تعطیل شده، اظهار داشت: سازمان قطارشهری پذیرفته که برای حل شدن مشکل حقوق کارگران یک‌میلیارد تومان به شرکت کیسون (پیمانکار پرژه مترو) پرداخت کند که بر این اساس به برخی از کارگران حقوق یک ماه و به بعضی دیگر کمتر از یک ماه پرداخت می‌شود؛ اما توان پرداخت حقوق چهار یا پنج ماه را نداریم.
محسنی با بیان اینکه کارگران این پروژه صادقانه و در شرایط سخت و گرما بدون تعطیلی کار می‌کنند، تصریح کرد: از ابتدای پروژه در سال ۸۷ تا کنون همیشه چهار ماه تاخیر در حقوق کارگران بوده است اما تحمل تعویق شش ماهه در حقوق برای کارگران سخت است.
به گفته وی، شرکت کیسون تا کنون ۸۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده است، اما تعهد بیش از این از توان شرکت خارج است.
این مقام مسئول در شرکت کیسون: در سال گذشته ۱۰۸ هزار مترمکعب بتن‌‌ریزی، ۷ هزار و ۶۳۲ تن آرماتوربندی، ۵۴ هزار مترمربع قالب‌بندی و ۲۳۴ هزار مترمکعب خاکبرداری انجام داده‌ایم که برای می‌لگرد حدود ۷ میلیارد تومان و سیمان مصرفی ۳ میلیارد تومان هزینه داشته است این در حالیست که خالص پرداختی به شرکت در این مدت ۱۲ میلیارد تومان بوده است.
وی ادامه داد: با هدفمندی یارانه‌ها هزینه تامین سوخت از ۷ میلیون تومان در ماه به ۱۴۰ میلیون تومان و بهای برق در یک ماه به ۷۶ میلیون تومان رسید علاوه بر این دستگاه‌های حفار در هر یک کیلومتر ۲ میلیارد تومان مواد مصرفی لازم دارند به این مبالغ باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه ماهانه نیروی انسانی و خودروهای سبک را نیز اضافه کرد.
مجری طرح قطار شهری اهواز مطالبات شرکت کیسون را از ابتدای پروژه تا آخر مرداد ماه ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای سال جاری ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای متروی اهواز پیش‌بینی شده اما تا کنون این اعتبار ابلاغ نشده است.
محسنی با اشاره به اینکه یک هزار و ۴۵۵ نفر پرسنل قطارشهری اهواز است که ۱۲ درصد آن‌ها غیربومی هستند، تخلفات در زمینه فیش حقوقی، امضای قرارداد با کارگران، تهیه لیست بیمه و اضافه کار را رد کرد.

* پیمانکار ناتوان در پرداخت‌هاست
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز اما مشکلات تاخیر در پرداخت حقوق را ناشی از ناتوانی پیمانکار در اجرای تعهدات خود دانست و نه عدم تخصیص اعتبار.
عباس هلاکویی تصریح کرد: درست است که اعتبارات مترو هر سال به طور کامل ابلاغ نشده اما نباید باعث شود که پیمانکار (شرکت کیسون) از وظایف خود عدول کند.
به گفته وی، در حال حاضر پیمانکار طلبی بابت پروژه ندارد و تمام صورت وضعیت‌ها تا تیر ماه پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه پیمانکار واقعیت را نمی‌گوید، تعداد پرسنل قطارشهری را کمتر از میزان اعلام شده دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد پیمانکار برای اینکه طلبی ندارد و می‌خواهد به پول برسد، قصد دارد از طریق کارگران فشار بیاورد تا اعتباری جذب کند زیرا که این پیمانکار مسائل مردم و مشکلات کارگران را به حساب نمی‌آورد.
هلاکویی با تاکید بر اینکه شرکت کیسون بر اساس نص صریح قرارداد، بهانه‌ای برای توقف کار ندارد، گفت: پیمانکاران گمان می‌کنند با ادعا بسیاری از مشکلات خود را می‌توانند حل کنند؛ در حالی که این پروژه فاینانس بوده و قرار نبود دولت به این پروژه اعتبار بدهد و پیمانکار باید تعهد خود را در تامین اعتبار انجام می‌داد، به این معنی که پیمانکار نمی‌تواند ادعایی در مورد تخصیص اعتبار داشته باشد؛ از آن گذشته قرارداد این پیمانکار طراحی، اجرا و بهره برداری است و قرارداد را شورای عالی اقتصاد تعیین می‌کند.
وی ادعای پیمانکار مبنی بر طلب ۶۰ میلیارد تومانی از سازمان قطارشهری را، نادرست دانست و افزود: این مبلغ بر اساس محاسبات پیمانکار است و از نظر ما صحت ندارد زیرا که بر اساس قرارداد پیمانکار شرکت کیسون باید ۱۰ درصد قرارداد معادل ۱۰۰ میلیارد تومان در پروژه هزینه می‌کرد که تا کنون اینکار را انجام نداده و نه تنها سرمایه کافی در این طرح هزینه نکرده بلکه اعتبارات اختصاص داده شده را صرف خرید ماشین آلات کرده است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز با تاکید بر عدم توانمندی شرکت کیسون در اجرای تعهدات، افزود: این پیمانکار شاید به درد خانه‌سازی بخورد، اما انتخاب آن برای ساختن مترو مناسب نبود و چهار سال عقب ماندگی متروی اهواز از روند پروژه و ۳۲ درصد پیشرفت کاری این مسئله را ثابت می‌کند.
به گفته وی، این شرکت که توان پرداخت حقوق کارگران خود را ندارد مدعی است که می‌خواهد ۲۰ میلیارد تومان در پروژه‌های شهری سرمایه‌گذاری کند.
وی اظهار داشت: ممکن است سه، چهار ماه تعویق در پرداخت حقوق قابل تحمل باشد اما بیش از آن علاوه بر کارگران به سازمان قطارشهری هم فشار می‌آورد.
هلاکویی تاکید کرد: یک میلیارد تومانی که سازمان قطارشهری تامین و به پیمانکار پرداخت کرده به صورت علی‌الحساب برای حل مشکل کارگران در این مقطع زمانی است.
وی با بیان اینکه برای حل مشکل کارگران این پروژه آمادگی همکاری با اداره کار را داریم، خاطرنشان کرد: با اداره کار برای تامین منافع کارگران مذاکراتی شده است.
عضو هیئت مدیره قطارشهری اهواز تاکید کرد: در صورتی که شرکت کیسون لیست کارگران را در اختیار ما قرار دهد، آمادگی داریم پس از تایید این لیست، به صورت مستقیم حقوق آنها را از حساب پیمانکار پرداخت کنیم.
وی افزود: بر همین اساس به پیمانکار اخطار قراردادی داده می‌شود که این مسئله ناتوانی پیمانکار را در واگذاری پروژه‌های دیگر به دنبال دارد.

* جلوی تخلف پیمانکاران را بگیرید
دبیر خانه کارگر خوزستان بر نظارت بیشتر مسئولان استان بر کار پیمانکاران تاکید کرد و گفت: شهرداری و سازمان قطارشهری اهواز به عنوان کارفرماهای این پروژه باید نظارت بیشتری بری عملکرد پیمانکاران داشته باشند.
آقایار حسینی افزود: باید اهرم فشار و وسیله‌ای برای اعمال قانون در قرارداد‌ها پیش‌‌بینی شود که پیمانکاران امکان تخلف نداشته باشند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان از پذیرفتن مسئولیت حل مشکل کارگران شانه خالی می‌کنند، تصریح کرد: در دو ماه گذشته دو نفر از کارگران ‌حین کار در پروژه قطارشهری اهواز جان خود را از دست دادند.
حسینی خاطرنشان کرد: خانه کارگر خوزستان مشکلات این کارگران را پیگیری می‌کند و برای حل مشکلات آماده هر گونه همکاری است.
کریدور خط یک قطارشهری اهواز از شمال شرقی ـ جنوب غربی به طول تقریبی 23 کیلومتر، به صورت زیرزمینی در چهل و سومین جلسه شورای عالی ترافیک کشور در مرداد ماه 82 به تصویب رسید که 24 ایستگاه را شامل می‌شود.
براساس قرارداد، این پروژه که از سال 85 آغاز شده، باید در مدت 48 ماه اجرا و در سال 89 به بهره‌برداری می‌رسید؛ در حالی‌که مکررا به تاخیر افتاده و افتتاح آن به سال 92 موکول شده است.
:
:
:
آخرین اخبار