تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۸۱۲۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش بارندگی موجب رشد آفات در باغ‌های مرکبات دزفول شد
مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی دزفول گفت: کاهش بارندگی در سال زراعی جاری موجب رشد آفات در باغ های مرکبات دزفول شده است.

مسعود کرمی نژاد روز سه شنبه افزود: بارندگی موجب شستشوی سطح برگ و شفافیت درختان مرکبات شده و در غذا سازی و فتوسنتز درختان نیز موثر است.

وی در خصوص علت سیاه شدن پوست محصول مرکبات دزفول بیان داشت: تغذیه آفت سفید بالک از شیره برگ درختان مرکبات و دفع ماده عسلک از خود ، موجب رشد قارچ ها شده و سیاهی ، پیچیدگی و ریزش برگ درختان مرکبات را به دنبال دارد.

کرمی نژاد گفت: آفات باقی مانده بر روی درختان مرکبات از سال زراعی قبل ، بر اثر کاهش بارندگی و وجود آفت دوده ای ، موجب بروز دانه های سیاه رنگ بر روی مرکبات شده است.

وی با بیان اینکه بارندگی موجب شستشوی بقایای آفات از روی محصول مرکبات می شود اظهار داشت: کمبود بارندگی موجب تکثیر آفت دوده ای شده و افت کیفیت محصول مرکبات را به دنبال دارد.

مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد:در سال زراعی جاری بارندگی قابل ملاحظه ای در این شهرستان ثبت نشده و این کاهش تاثیر منفی بر درختان و محصول مرکبات دزفول داشته است.

از پنج هزار هکتار باغ مرکبات دزفول چهار هزار و 800 هکتار آن بارور می باشد که بیش از 70 هزار تن محصول ، شامل 20 نوع مرکبات از آنها برداشت می شود.

کمبود بارندگی در سال زراعی جاری در شهرستان دزفول موجب شده تا هزاران هکتار از مزارع دیم این منطقه در معرض نابودی قرار گیرد.

از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 88 میلیمتر بارندگی در دزفول ثبت شده ضمن اینکه این میزان بارندگی از تناوب مناسب نیز برخوردار نبود.

از مهر ماه تاکنون تنها دو بارندگی قابل ملاحظه در شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان ثبت شده است.

متوسط بارندگی سالانه در دزفول 300 میلیمتر می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار