تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۸۱۲۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت خبر داد:
آغاز کمپین ملی مبارزه با سرطان از فردا
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از آغاز کمپین ملی مبارزه با سرطان از هشتم بهمن ماه همزمان با هفته ملی مبارزه با سرطان خبر داد.

دکتر شهرام رفیعی‌فر در آستانه هفته مبارزه با سرطان گفت: یکی از راه های پیشگیری و مبارزه با سرطان کاهش وزن است.

وی افزود: خطر بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، افزایش می‌یابد. طبق برآوردها درصدی از کل موارد مرگ و میر ناشی از سرطان به دلیل اضافه وزن یا چاقی افراد است.

وی ادامه داد: برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ، رحم، کلیه، مری و پستان (در زنان یائسه) رابطه تنگاتنگی با افزایش وزن بدن دارند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت بیان داشت: علاوه بر سرطان، اضافه وزن و چاقی با بیماری‌های دیگری نظیر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون و کلسترول بالا، دیابت نوع دو، آرتروز، آسم و آپنه (قطع تنفس در هنگام خواب)، بیماری‌های کیسه صفرا، اختلالات قاعدگی و اختلالات روانی مانند افسردگی در ارتباط است.

رفیعی‌فر اظهار داشت: متاسفانه جامعه ما نیز به سمت پرخوری و کم تحرکی و در نتیجه افزایش وزن رو به حرکت است؛ به طوری که حدود نیمی از زنان و مردان ایرانی اضافه وزن دارند.

نقش کاهش وزن در کاهش سرطان

وی به نقش کاهش وزن در پیشگیری و بهبودی پس از ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: شواهد موجود حاکی از آن است که حفظ وزن مناسب بدن در پیشگیری از سرطان مهم بوده و حتی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان نیز تاثیرگذار است.

رفیعی‌فر افزود: علاوه بر افزایش وزن در دوران بزرگسالی که با افزایش خطر سرطان مرتبط است، بالا بودن وزن به هنگام تولد نیز احتمالا رابطه مختصری با افزایش خطر سرطان دارد.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: ممکن است تغییرات مکرر وزن (کاهش و افزایش مکرر وزن) رابطه‌ای با افزایش خطر بروز سرطان داشته باشد.

رفیعی‌فر افزود: دور کمر بالای 90 سانتی‌متر برای زنان و مردان به طور همزمان خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد. به دنبال شاخص توده بدنی بالای 25 یعنی اضافه وزن و بالای 30 یعنی چاقی نیز خطر بیماری قلبی عروقی و سرطان افزایش می‌یابد. بنابراین سبک زندگی خود را تغییر دهید و وزن خود را مدیریت کنید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار