تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۸۱۲۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه 5 گشایش یافت
نخستین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه 5 کشور صبح امروز سه شنبه 7 بهمن در دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز، گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، در آیین گشایش نخستین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه 5 کشور اظهار کرد: منطقه جنوب کشور از استان سیستان و بلوچستان تا خوزستان، گستره‌ی بسیار وسیعی به گستردگی تاریخ، فرهنگ و تمدن این مرز و بوم دارد. گستره‌ای که از دیار یل سیستان، رستم دستان آغاز می‌شود و به سرزمین حافظان هرمز می‌رسد و از آنجا به سرزمین کویر و ستاره، ماه و بلوط، سرزمین شعر و ادب، سرزمین دلاوران خلیج فارس تا سرزمین حماسه‌های همیشه می‌رسد.
«خسرونشان» با بیان اینکه هر آنچه در تاریخ و تمدن فرهنگی این مملکت گذشته، در این گستره نمایان است، افزود: در آیین گشایش جشنواره به یاد شهدای دفاع مقدس، در یادمان شهدای گمنام دفاع مقدس حضور یافتیم تا هم به استقبال کنگره شهدای دانشجو رفته باشیم و هم به رشادت‌های آنان ادای احترام کرده باشیم.
وی این جشنواره را فرصتی است برای گفتمان فرهنگی دانست و گفت: تلاش می‌کنیم محیطی فرهنگی و سرشار از فعالیت‌های فرهنگی هنری در دانشگاه ایجاد کنیم. در آغاز شکل گیری دوره‌‌ای هستیم که گفتمان فرهنگی در محیط دانشگاه تجلی بیشتری داشته باشد.
معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم باید فرصت بهتری برای حاکمیت گفتمان فرهنگی و انتشارات فراهم آورد.
«نشان» با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این معاونت در ترم تحصیلی جاری اظهار کرد: از ابتدای سال تحصیلی امسال، شاهد فعالیت‌های فرهنگی قابل قبولی در دانشگاه شهید چمران اهواز بودیم. آغاز سال تحصیلی مصادف با نکوداشت دفاع مقدس با عنوان حماسه های همیشه بود. همچنین سوم تا هشتم اسفندماه، نخستین جشنواره‌ی بین المللی فیلم علمی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود. 
وی با تاکید بر تبدیل فضای دانشگاه شهید چمران اهواز به فضای کاملا فرهنگی، ادامه داد: جایزه ادبی اهواز و همچنین جشنواره نمایش رضوی، اردیبهشت ماه 94 در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شوند.
مدیر اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در این مراسم ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان دانشگاه‌های منطقه 5 کشور اظهار کرد: پا در راهی گذاشته ایم که تجربه چندانی از آن نیست و به دلیل تراکم برنامه های معاونت فرهنگی، زمان‌بندی برنامه را متفاوت از وزارتخانه تعریف کردیم. 
«عبدالرضا نواح» افزود: در حین بررسی آثار رسیده به جشنواره، استعدادهای نهفته بسیاری دیده شد که امیدواریم این جشنواره بتواند گام خوبی را برای شکوفایی و شناساندن استعدادها در این زمینه بردارد.
وی ادامه داد: این جشنواره در سه بخش آثار، نشریات و ویژه برگزار می‌شود؛ بخش آثار شامل خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت، مقاله‌ سیاسی، مقاله‌ فرهنگی- اجتماعی، مقاله‌ ادبی- هنری، مقاله‌ صنفی، متن ادبی (قطعه‌ ادبی، شعر، داستان)، طنز، طرح و کاریکاتور، گرافیک و صفحه‌آرایی، طرح روی جلد و عکس است.
«نواح» اضافه کرد: همچنین بخش نشریات شامل خبری صنفی، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی ، هنری – ادبی، طنز و کاریکاتور، عقیدتی دینی، علمی- تخصصی(علوم انسانی)، علمی- تخصصی(فنی و مهندسی)، علمی- تخصصی(علوم تجربی)، علمی- تخصصی(علوم پایه) و علمی- تخصصی(هنر) است.
وی با بیان اینکه از 500 اثر رسیده به جشنواره 60 اثر برگزیده شدند، ادامه داد: هیئت داوران، جایزه ویژه خود را به آثاری خواهد داد که درباره‌ موضوعات اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی یا فرهنگ و حقوق شهروندی پدید آمده باشند.
«نواح» فراهم کردن فرصتی برای تبادل تجربیات و آشنایی دانشجویان با دستاوردهای روزنامه‌ نگاری در حوزه‌ نشریات دانشجویی را از جمله اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: دانشگاه‌های استان‌های بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، فارس و هرمزگان به عنوان دانشگاه‌های منطقه‌ 5 کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت .
دبیر اجرایی نخستین جشنوار‌ه‌ نشریات دانشجویی منطقه‌ 5، برپایی نمایشگاه نشریات دانشجویی را از جمله برنامه‌های این جشنواره عنوان کرد و عنوان کرد: در این نمایشگاه دانشگاه‌های شرکت کننده در جشنواره غرفه‌ای جهت ارائه‌ نشریات دانشجویی خود برپا خواهند کرد.
در ادامه این مراسم، نمایشگاه نشریات دانشجویی با حضور معاون فرهنگی دانشگاه، مدیر امور اجتماعی و مدیر فرهنگی معاونت، دانشجویان و کارشناسان نشریات دانشگاه‌های منطقه 5 کشور در محل دانشکده کشاورزی افتتاح شد. این نمایشگاه از امروز تا 9بهمن در محل دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز دایر است.
گفتنی است؛ کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان مجرب در زمینه‌های ادبیات در خبر، اخلاق حرفه‌ای در مطبوعات، گرافیک و صفحه آرایی را از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.
:
:
:
آخرین اخبار