تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۸۱۲۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حسینی عنوان کرد:
پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌ احياي بازي‌هاي بومي محلي در مدارس

رييس هيات ورزش‌های روستايي و بازي​هاي بومي – محلي خوزستان گفت: به اداره‌کلآموزش و پرورش استان پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌اي براي احياي بازي‌هاي بومي – محلي در مدارس را داده‌ایم.

سيدكريم حسيني در نشست خبري با اصحاب رسانه که امروز (سه‌شنبه) در محل هيات ورزش‌های روستايي و بازي‌هاي بومي - محلي برگزار شد، با تبريك دهه فجر، اظهاركرد: فدراسیونی را تحت عنوان ورزش روستايي و بازي​هاي بومي و محلي داریم که در تمام استان​ها نیز هيات​هاي استاني را داریم. فرق هیات ما با سایر هیات ‌ها در این است که ساير هيات​هاي ورزشي مسووليت خاصي را درخصوص يك رشته ورزشی برعهده دارند و عمده فعاليت‌شان در بافت شهري و شهرنشيني است ولي هيات ورزش​هاي روستايي و بازي‌هاي بومي - محلي تمام مناطق روستايي و عشايري را بايد تحت پوشش قرار دهد و پيگير برنامه​هاي آن‌ها هم باشد، ضمن اين‌كه بايد جوابگوي مطالبات ورزشي روستاييان هم باشيم.

وي ادامه‌داد: وظیفه هیات ما بیش از یک رشته است و علاوه بر اين‌كه رشته​هاي ساير هيات​ها را بر عهده دارد، بازي​هاي بومي - محلي استان را هم بر عهده دارد. در استان خوزستان هم به دليل تنوع جمعيتي، قوميتي و اقليمي، افرادي كه در برنامه​هاي ورزش روستايي ما شركت مي​كنند بسيار هستند و هم این‌که در هر شهرستانی بازي​هاي بومي - محلي آن شهرستان و قوميت را داريم كه ما اين را يك فرصت براي استان در حوزه ورزش مي​دانيم، ضمن اين‌كه این موضوع در حوزه سلامت و ايجاد نشاط در جامعه نيز يك فرصت براي مسوولان مربوطه است و عامل بسيار خوبي از نظر فرهنگي و اجتماعي برای نزدیکی بیشتر قومیت‌ها و هم استانی‌های ما با استفاده از ابزار ورزش است.

ریيس هيات ورزش‌های روستايي و بازي​هاي بومي - محلي خوزستان بيان‌كرد: در حال حاضر در 24 شهرستان، هيات​ ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی – محلی داریم که ورزشکاران ما در دو بخش بانوان و آقايان در رشته‌های مختلف در حال فعالیت هستند. ما علاوه بر این‌که رشته​هاي كلاسيك را هم داريم، بازي​هاي بومي - محلي را هم تحت پوشش داریم كه مي​توان گفت نزديك به 30 رشته بومي - محلي را در سراسر استان داريم.

وي خاطرنشان‌كرد: اخيرا هم طي يك مجموعه مدون و مستند، راهكارهاي توسعه ورزش روستايي و بازي‌هاي بومي - محلي را به شوراي ورزش استان، اداره‌كل ورزش و جوانان استان و فدراسيون ارائه داده​ايم. همچنين خود من نيز به عنوان يك عضو در شوراي استان كه به رياست استاندار خوزستان برگزار مي​شود، حضور دارم که در اين شورا راهكارهاي مختلفی را جهت توسعه ورزش روستايي و بازي​هاي بومي - محلي ارائه داده​ايم.

حسيني افزود: ما در این شورا تشكيل كميته ورزش روستا را در شوراي ورزش خوزستان پيشنهاد داديم که موافقت هم شد كه اين مي​تواند به عنوان برنامه​ريز و پشتيبان ورزش روستایی و بازی‌های بومی- محلی در خدمت ورزش استان باشد. ما اصرار داريم كه هيات روستايي علاوه بر اين‌كه جوابگوي برنامه​ريزي ورزشي و برگزاری مسابقات ورزشي در استان است، جوابگوي مطالبات فضاهاي ورزشي و امكانات ورزشي هم باشد. اگرچه طبق اساسنامه هيات​ها و فدراسيون‌ها، اين كارها جزو وظايف ذاتي هيات نيست ولي با پيگيري​هايي كه شده است، در سال​هاي گذشته با وجود مشكلات مالي كه داشته، توانستیم تجهيزات ورزشي در بين ورزشكاران روستايي توزيع كنیم که با توجه به اين‌كه بيش از چهار هزار روستا در استان داريم، اين تجهيزات جوابگوي مطالبات ورزشكاران روستايي نبوده است.

وي گفت: در راهكارهايي كه ارائه داديم، پيگير مصوبه قانوني براي رديف بودجه جهت ورزش روستا و توسعه بازي​هاي بومي - محلي نيز هستيم كه اگر این موضوع به شكل قانوني در كشور و استان صورت بگيرد، مي​تواند كمك بسيار خوبي براي زيرساخت​هاي ورزش روستايي و ايجاد فضاهاي ورزشي و تامين امكانات ورزشي براي جوانان و نوجوانان روستايي باشد. پيشنهاد ديگر ما اين بود كه فضاهاي ورزشي كه در حال حاضر در روستاها وجود دارد و همچنین ساختمان​هاي مربوط به ادارات مختلف در روستاها كه مورد استفاده آن‌ها قرار نمي​گيرد در اختيار هيات​هاي ورزش روستایی قرار بگيرند تا در طرحی که کشوری است و در برخی از شهرستان‌های استان هم آن را اجرا کرده‌ایم، خانه ورزش روستا را در اين اماكن داشته باشيم كه اين خانه مي​تواند مكان خوبي برای برخی رشته‌های ورزشی در روستاه ها به ويژه براي بخش بانوان باشد.

رييس هيات ورزش‌های روستايي و بازي​هاي بومي - محلي خوزستان افزود: از ديگر راهكارهاي‌مان ارائه برنامه مدوني براي احيا، ترويج و ارتقاي بازي​هاي بومي - محلي بود كه اعتقادمان بر این است که احیای بازي​هاي بومي - محلي به عنوان ميراث استانی در بعد فرهنگي و ورزشي، احياي باورها و آداب و رسوم صحيح اقوام مختلف ما در استان است كه اين میراث مي​تواند هم ارتقا پيدا كند و هم تثبیت شود. گذشتگان ما بازي​هاي بومي - محلي‌ای داشته​اند كه مي​تواند به نسل‌هاي جديد منتقل و بيشتر به آن پرداخته شود كه ما در اين راستا پيشنهادی بهاداره‌کل آموزش و پرورش استان جهت انعقاد تفاهم​نامه​اي براي احياي بازي​هاي بومي – محلي در مدارس دادیم. در قالب اين تفاهم​نامه ما به دنبال آموزش بازي​هاي بومي و محلي به دانش​آموزان هستيم كه اين انتقال ميراث گذشتگان به نسل جديد است و ما به دنبال اين هستيم كه از فضاي ورزشي مدارس به ويژه در روستاها و حاشيه​هاي شهرها جهت خدمت به ورزش و ورزشكاران روستايي بهره ببريم، البته هنوز در اين زمينه به توافق نهايي نرسيده​ايم ولي اگر اين كار صورت بگيرد مي​تواند تاثير بسیاري در ارتقاي ورزش روستايي داشته باشد.

وي بيان‌كرد: ما هر ساله تقويم ورزشي​اي داريم كه در اين تقويم برنامه​هاي آموزشي، مسابقات، جشنواره‌ها و اعزام تيم​هاي‌مان به رقابت​های كشوري را مدنظر قرار مي‌دهیم. يكي از برنامه​هاي‌مان نهادينه‌كردن بحث آموزشي به ويژه براي بازي​هاي بومي - محلي در بخش آموزش مربيان و بازيكنان است. يكي ديگر از برنامه​هاي ما اعزام تيم​ها به مسابقات كشوري است كه در سال جاري سه اعزام در بخش بانوان و آقايان داشته​ايم و در حال تدارك چهارمين اعزام​مان هستيم.

حسيني افزود: علی‌رغم اين‌كه در دو سه سال اخير با مشكلات مالي در حوزه‌های مختلف مواجه بوده‌ايم ولي ما در هیات استان سعي كردیم تا حداقل بتوانیم برنامه​هاي آموزشي و اعزام تيم​ها به مسابقات را داشته باشيم تا انگيزه ورزشكاران روستايي ما كمتر نشود و ما در اين بخش به دنبال ايجاد نشاط و انگيزه بيشتر براي ورزش در روستاها هستيم. يكي ديگر از برنامه​هاي ما برگزاري جشنواره​ها و همايش​ها است كه برنامه اين كار را به اداره‌كل ورزش و جوانان استان نيز ارائه داده​ايم و ابتکاری که داشتیم این است که ما قصد داريم هر يك از اين جشنواره​ها را با توجه به توليدات آن شهرستان برگزار كنيم. پس ما اين جشنواره​ها را تحت عنوان جشنواره توليدات استاني و بازي​هاي بومي - محلي برگزار مي​كنيم و اين مسابقات را از اين هفته از شهرستان دزفول تحت عنوان مركبات و بازي​هاي بومي - محلي برگزار خواهيم كرد و قصد داريم در 24 شهرستان اين برنامه صورت بگيرد كه تا پایان سال جاري اين جشنواره را علاوه بر دزفول در شهرستان‌ بهبهان تحت عنوان گل نرگس و بازي‌هاي بومي - محلي، اهواز تحت عنوان نيشكر و بازي‌هاي بومي - محلي، شوشتر تحت عنوان كنار و بازي‌هاي بومي - محلي و لالي تحت عنوان دشت لاله و بازي​هاي بومي - محلي خواهيم داشت و 19 جشنواره را هم در سال 94 برگزار خواهيم كرد. پيش​بيني مي​شود در اين پنج جشنواره كه تا پايان سال جاري برگزار خواهد شد، 10 هزار نفر شركت كنند و اگر اين جشنواره‌ها در تمام شهرستان​ها اجرا شوند پيش​بيني مي​كنم بيش از 100 هزار نفر درگير شوند.

وي در خصوص منابع مالي اين هيات گفت: کمک‌‌هایی از اداره‌كل ورزش و جوانان استان به دست ما رسیده است و همچنین کمک‌هایی از سوی هيات​هاي ورزشي شهرستان​هاي‌مان با توجه به كمك​هاي مسوولان محلي كه به صورت قطره​چكان بوده است، در اختیار ما قرار گرفته است ولي ما سعي كرده​ايم با حداقل بودجه كار كنيم. ما هنوز اعتقاد داريم اعتباراتی در بعضي از سازمان​ها داريم. به هر حال باید اين اراده در بين مسوولان ما باشد و جوابگوي مردم باشند و برخي از اعتبارات اگرچه حداقل هم باشد، جهت برنامه​ريزي ورزشي مدنظر قرار بگيرد تا بتوانيم كار كنيم و مشكلات را برطرف كنيم.

رييس هيات ورزش‌های روستايي و بازي​هاي بومي و محلي بيان كرد: ما به شوراي ورزش استان پيشنهاد داديم كه شهرداري​ها به ما كمك نكنند و كمك آن‌ها به ورزش همگاني باشد و دهياري​ها و امور روستايي استان به ورزش روستايي كمك كنند كه كمك مختصري هم از اداره‌كل روستايي گرفته​ايم ولي جوابگوي كارهاي‌مان نيست و اگر كميته ورزش روستايي به شكل نهادينه در شوراي ورزش مصوب شود، مسوول آن مديركل روستايي استانداري خواهد بود كه دهياري​ها هم زير نظر آن هستند. ما در قانون داريم که پنج درصد از ارزش افزوده و 15 درصد از اعتباراتي كه در اختيار دهیاري​ها قرار مي​گيرد، مي​تواند در اختيار ورزش روستايي باشد که اگر اين درصدها در اختيار ما قرار بگيرند، قطعا ورزش روستايي دچار تحول بسياري خواهد شد.

وی عنوان‌کرد: ما امسال كمك اداره‌كل ورزش و اداره استان را داشته‌ایم كه جا دارد از کیانی‌زاده تشكر كنيم و به اذعان آن‌ها، هيات ما از فعال​ترين هيات​هاي استان است كه اين موضوع به همت همكارانم به دست آمده است. اداره‌كل ورزش و جوانان استان قسط اول از كمك​هاي مالي​شان را كه نزديك به 30 ميليون تومان است، به ما پرداخت كرده است.

حسینی گفت: ما هر ساله يك المپياد فرهنگي - ورزشي روستايي استان را برگزار مي​كنيم كه امسال چهارمين دوره اين المپياد در استان برگزار خواهد شد كه قصد داريم اين المپياد را در شهرستان‌های شوشتر، اهواز، لالي و بهبهان در دو بخش آقايان و بانوان برگزار كنيم كه اين مسابقات از دهم بهمن تا هشتم اسفندماه به مناسبت دهه فجر برگزار خواهد شد.

وي گفت: امسال يكي از كشتي​گيران ما توانست عنوان سوم مسابقات کشتی ساحلي كشور را به دست آورد و همچنين تيم بانوان​مان در جشنواره كشوري در جایگاه سوم قرار گرفت. يكي از برنامه​هاي اصلي هيات​هاي شهرستاني‌مان پيگيري زمين ورزشي در روستاها است كه ما در برخي شهرستان​ها نيز زمين چمن روستايي داريم و مسابقاتی را هم در دوره​هاي مختلف برگزار مي​كنيم. در اهواز نيز 80 تيم ورزشي داريم. يكي از پشتيبان​هاي اصلي فوتبال استان، هيات​هاي روستايي شهرستاني هستند. تيم​هاي ورزشي و ورزشكاران ما زياد هستند، در حالي كه امكانات كم است و جوابگو نيست و باید هيات فوتبال استان و ادارات ورزش شهرستان​ها به اين موضوع ورود كنند. يكي از فعال​ترين و پر استقبال​ترين رشته​هاي ما در روستاها فوتبال است و قطعا استعدادهاي نهفته زيادي هم داريم. سال گذشته تیم فوتبال ما توانست عنوان دوم مسابقات كشوري را به دست آورد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار