تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۸۱۲۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باغ خان میراث شوشتر از معماری دوره قاجار / تصاویر
باغ خان در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت قدیمی شوشتر یکی از میراث به جا مانده از معماری دوره قاجار در خوزستان است
باغ خان در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت قدیمی شوشتر یکی از میراث به جا مانده از معماری دوره قاجار در خوزستان است.

مجموعه باغ خان در حدود 700 متری محوطه تاریخی آبشارهای شهر شوشتر که از یادگارهای ساسانیان است، قرار دارد آب مورد نیاز این باغ از طریق کانال‌های محوطه آبشار‌ها و آسیاب‌های شوش‌تر تأمین می‌شود مجموعه باغ خان که از آثار دوره قاجاریه به حساب می‌آید، از نوع باغ‌های واقع در کنار رود خانه است.

این مجموعه باغ در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر قرار گرفته است. ورود به این باغ‌ها از طریق یک ساباط صورت می‌پذیرد. پس از گذر از ساباط وارد محوطه باغات شده که دارای یک هزار و 600 متر مربع مساحت است.

عمده درختان باغ خان را درختان میوه تشکیل می‌دهد البته در این میان درخت و درختچه گلهای زینتی مانند انواع گلهای رز و محمدی و گل شاه پسند و گل کاغذی و لاله عباسی نیز دیده می‌شود.

درختان میوه‌ای که در این باغ موجود است همگی با توجه به آب و هوای منطقه و شرایط اقلیمی منطقه کاشته شده است. درخت خرما یکی از مهم‌ترین درختان این باغ است. انجیر، انار، توت، موز و مرکباتی مثل پرتقال، نارنج، لیمو ترش و درخت کُنار از دیگر درختان این باغ هستند.

باغ خان در شوشتر یکی از چشم اندازهای طبیعی کنار رودخانه گرگر است که شکل‌گیری و احداث آن را به دوره قاجاریه نسبت می‌دهند. نام این باغ به خاطر تعلقش به محمدزمان خان مرعشی بوده است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار