تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۸۱۲۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارون مقصد فاضلاب بیش از 7 شهر
آب رودخانه کارون آلوده به پساب‌های شیمیایی، صنعتی و فاضلاب انسانی است و بحرانی جدی محسوب می‌شود چرا که این رودخانه یکی از منابع اصلی‌ آب شرب خوزستان است.

فاضلاب‌های شهری یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی رودخانه کارون به شمار می‌آید که از بالادست تا پایین‌دست رود کارون به صورت خام وارد رودخانه و سرشاخه‌های آن می‌شود و تداوم آن بسیار نگران کننده است.

ورود فاضلاب انسانی، پساب‌های صنعتی و زهاب‌های کشاورزی و بیمارستانی به رودخانه کارون از ابعاد خطرناک مسائل زیست محیطی این پهنه آبی کشور است که بارها توسط کارشناسان زیست محیطی استان به صورت هشدار اعلام شده بود.

آب رودخانه کارون آلوده به پساب‌های شیمیایی، صنعتی و فاضلاب انسانی است و بحرانی جدی در برابر مردم و مسئولان کشور محسوب می‌شود چرا که این رودخانه یکی از منابع اصلی‌ آب شرب خوزستان است.

*ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی به رودخانه کارون یکی از منابع آلوده کننده کارون و دز به حساب می‌آید.

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: حدود 10 سال پیش تمام فاضلاب شهر و روستا به صورت خام و تصفیه نشده وارد رودهای دز و کارون می‌شد اما به تدریج در دهه گذشته اقداماتی در این خصوص انجام گرفت.

وی اضافه کرد: برای مدیریت این بخش از آلودگی رودخانه، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده بود که بخشی از آنها انجام و بعضی در حال اجرا و تعدادی دیگر انجام نشدند.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که توسط سازمان محیط زیست دنبال می‌شود، موضوع توسعه و یا استفاده از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در منطقه است که هم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و هم فاضلاب‌های صنعتی گسترش یابد.

*70 درصد پیشرفت فیزیکی در تصفیه خانه فاضلاب اهواز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب اهواز حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است توضیح داد: ساخت این تصفیه خانه جزو تعهدات سفر دولت به اهواز بود و حدود 50 میلیارد تومان و مقداری هزینه‌های ارزی مورد نیاز برای تامین این پروژه تخصیص داده شد.

وی همچنین افزود: این پروژه قرار بود تا پایان امسال اجرایی شود اما چون تامین مالی به موقع صورت نگرفت قرار شد تا سال آینده تصفیه‌خانه شرق اهواز به بهره برداری برسد.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: تصفیه خانه دزفول حدود سه سال پیش به بهره‌برداری رسیده و فاضلاب این شهر تصفیه شده سپس وارد رودخانه می‌شود، همچنین فاضلاب شهری شوشتر نیز یک سال و نیم پیش راه اندازی و بخش عمده‌ای از فاضلاب این شهر تصفیه و به رودخانه می‌ریزد.

وی یادآور شد: در خلال این سال‌ها حدود 10 ورودی فاضلاب از شهر اهواز به رود کارون مسدود شده و 50 درصد از فاضلاب‌هایی که وارد می‌شد دیگر به این رودخانه نمی‌ریزند و به‌«نهر مالح»‌که در شرق اهواز است هدایت می‌شود.

*جلوی ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون گرفته می‌شود

چنانچه وزیر نیرو چندی پیش در نشست شورای اداری خوزستان ‌با تأکید بر رفع مشکلات حوزه نیرو و سد گتوند‌علیا اظهار کرده بود: انتقال آب کارون فقط برای آب شرب است و برای مصارف کشاورزی و صنعتی نیست.

حمید چیت‌چیان با بیان اینکه با تدابیر صورت ‌گرفته، به زودی جلوی ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون گرفته می‌شود، گفت: طرح غدیر طرح مهمی است که از چند سال گذشته در حال اجرا بوده ‌و 70 درصد آب شرب مردم اهواز را تأمین می‌کند.

وی‌در زمینه احداث تونل بهشت‌آباد گفت: در این خصوص چالش بزرگی در مجلس داشته‌ایم که با احداث این تونل فقط آب شرب برای خوزستان انتقال داده می‌شود.

فاضلاب شهرهای شیبان، ملاثانی، ویس، خرمشهر، آبادان و دیگر شهر و روستاهای مسیر کارون همچنان در این رودخانه سرازیر می‌شوند.

امروز به دلیل سوءمدیریت در کنترل فاضلاب شهری و صنعتی و کشاورزی تبدیل به جوی فاضلابی کثیف شده است؛ وقتی صنایع بزرگ در حاشیه این رودخانه بدون تصفیه‌خانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند وضعیت خطرناک‌تر نیز غیرقابل پیش‌بینی نیست.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار