تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۸۱۲۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایران و ارمنستان نیروگاه برق آبی مشترک می سازند
ایران و ارمنستان برای ساخت نیروگاه های برق آبی بر روی رودخانه ارس و خط آهن ایران به ارمنستان به توافق رسیدند.

به نقل از  رسانه های ارمنستانی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه بار دیگر  طرح های کشورش برای اجرای چند پروژه مشترک با ارمنستان، از جمله ساخت نیروگاه های برق آبی بر روی رودخانه ارس در طول مرز ایران و ارمنستان و خط آهن ایران به ارمنستان را تایید کرد.
ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ادوارد نلبندیان، همتای ارمنی خود در ایروان گفت، تهران اراده سیاسی برای اجرای پروژه های مشترک را دارد و تنها باید برخی مشکلات فنی حل و فصل شود.

به گفته وی، طرف ایرانی منتظر تایید پارامترهای فنی نیروگاه های مذکور توسط کارشناسان است تا عملیات ساخت را شروع کند.

در سال 2012، مراسم ویژه کلنگ زنی برای ساخت این نیروگاه های برق آبی برگزار شد. این نیروگاه ها که در مسیر رودخانه ارس احداث خواهند شد، ظرفیت تولید 130 مگاوات برق را خواهند داشت. به گفته مقامات ایرانی، ساخت این نیروگاه ها 5 سال به طول خواهد انجامید و 323 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

ظریف در مورد ساخت خط آهن نیز گفت، دو طرف مذاکرات موثری را داشته اند و تصمیمات خوبی گرفته شده است . «ما امیدواریم که این پروژه را در زودترین زمان ممکن آغاز کنیم.»

خط آهن 305 کیلومتری ارمنستان به ایران تحت عنوان خط آهن جنوبی ارمنستان، 3.2 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. هزینه بالای این پروژه به دلیل مسیر کوهستانی ای است که این خط آهن باید از آن عبور کند.

دولت ارمنستان می گوید، خط آهن جنوبی ارمنستان کوتاه ترین مسیر ترانزیتی از دریای سیاه به بنادر خلیج فارس خواهد بود و یک کریدور ترانزیتی مهم بین اروپا و منطقه خلیج فارس به وجود خواهد آورد.

ظریف ابراز امیدواری کرد که همکاری ها بین دو کشور در زمینه ارتباطات، برق، حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع آب بیش از پیش توسعه یابد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار