تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۸۱۳۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاثیر ورزش بر درمان و پیشگیری از پوکی استخوان
يك ارتوپد گفت: ورزش از طريق قوي كردن عضلات و بهبود متابوليسم بدن، حكم درماني در بهبود پوكي استخوان دارد.

عبدالحسين مهدي​نسب اظهار كرد: ورزش در پیشگیری از پوكي استخوان موثر است؛ چرا كه وقتي فرد ورزش مي​كند عضلات بدن تقويت مي​شود و وقتي عضلات تقویت شود به طور غيرمستقيم مانع زمين خوردن و مانع شكستگي خواهد شد. از اين بحث كه بگذريم وقتي فرد مرتبا و به صورت سبك ورزش کند ميزان سوخت و ساز در استخوان​ها بهتر و از خالي شدن كلسيم از استخوان​ها جلوگيري می کند و استخوان محكم​تري خواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته منظور از ورزش كردن اين نيست كه صرفا بايد به ورزش حرفه​اي پرداخت؛ پياده​روي و نرمش هاي ساده هم مي‌تواند موثر باشد و باعث مي​شود كه بر اثر راه رفتن استخوان‌های بدن واكنش نشان دهند و كلسيم بيشتري به استخوان​ها وارد شود، بنابراين ورزش از طريق قوي كردن عضلات و بهبود متابوليسم بدن باعث مي​شود كه يك حكم درماني در بهبود پوكي استخوان داشته باشد.

اين ارتوپد در پاسخ به اين سوال كه برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شود بیشتر چه ورزش​هايي انجام شود؟ گفت: ورزش​هايي‌ كه حالت نرمش دارند مفيد هستند، چرا كه هدف ما تقويت عضلات می‌باشد و اينگونه ورزش​ها را بايد انجام دهيم. نرمش​هاي سبك، پياده​روي​هاي مداوم و ورزش ايروبيك هم بسيار مفيد است. البته ما افراد ميانسال و مسن را در نظر گرفتيم، چرا كه پوكي استخوان بيشتر در افراد مسن يا ميانسال ديده مي​شود.

وی افزود: اما براي يك فرد جوان ورزش​هاي تيمي يا ورزش​هاي سنگين​تر مي​تواند كمك كنند. اين را هم بايد بگويم كه بعضي ورزش​هاي تماسي مانند فوتبال، واليبال، بسكتبال و ورزش​هاي گروهي در درازمدت اثرات منفي​اي را روي بدن مي​گذارند. در كل اگر هفته​اي چهار یا پنج بار به نرمش مداوم بپردازیم مي​تواند تاثيرات خوبي را بگذارد.

مهدي​نسب گفت: افرادی که دچار پوکی استخوان شده اند نیز می توانند هم به صورت فردي و هم گروهي به ورزش بپردازند؛ يكسري ورزش​ها مانند پياده‌روي و استفاده از تردميل انفرادي نیز هستند و ورزش​هاي گروهي هم مي​تواند مفيد باشد. از بين ورزش​هاي فردي و گروهي، ورزش گروهي مي​تواند مفيدتر باشد؛ چرا كه در ورزش​هاي گروهي يك احساس همكاري و تعاون به وجود مي​آيد كه اين باعث مي​شود فرد انگيزه بيشتري داشته باشد و نتيجه خوبي را هم به همراه خواهد داشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار