تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۸۱۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مجلس تعطیلات عیدفطر را به ۲ روز افزایش داد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش تعطیلات عید سعید فطر به ۲ روز موافقت کردند / احمد توکلی در مخالفت با افزایش تعطیلی عید فطر گفت: در صورت افزایش یک روز به تعطیلات کشور هزار و 673 میلیارد تومان به تولید ملی ضرر وارد می شود / نماینده رباط کریم گفت: بهتر است از تعطیلات عید نوروز کم شود و به تعطیلی این روز افزوده شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای موافق به لایحه یک فوریتی دولت با افزایش تعطیلی عید فطر به دو روز موافقت کردند.

به گزارش  مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه بررسی لایحه یک فوریتی افزایش تعطیلات عید سعید فطر را در دستور کار داشتند.

نمایندگان مجلس پس از استماع نظرات موافق و مخالف و دفاع نماینده دولت از این لایحه دولتی با 147 رای موافق، 36 رای مخالف و 16 رای ممتنع از 214 نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند.

سپس نمایندگان در بررسی ماده واحده با 143 رای موافق، 24 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 202 نماینده حاضر این ماده واحده را به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده واحده از تاریخ تصویب این قانون تعطیلات عید سعید فطر به 2 روز افزایش می یابد.


بحث موافقان و مخالفان افزایش تعطیلی عید فطر بر سر مسائل مالی و اجتماعی

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مخالفت با افزایش تعطیلی عید فطر گفت: در صورت افزایش یک روز به تعطیلات کشور هزار و 673 میلیارد تومان به تولید ملی ضرر وارد می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس در روز یکشنبه بررسی لایحه یک فوریتی افزایش تعطیلی عید فطر را در دستور کار داشتند.

زمانی ، سخنگوی کمیسیون اجتماعی که کمیسیون بررسی کننده این لایحه بود در تشریح گزارش این کمیسیون اظهار داشت: مخالفان با افزایش تعطیلی عید فطر بر این عقیده هستند که تعطیلات در ایران زیادتر از دیگر کشورهاست اما واقعیت این نیست. ایران بعد از یمن کمترین تعطیلات را دارد. یمن با 67 روز تعطیلی کمترین تعطیلات را دارد بیشترین تعطیلات 129 روز است اما ایران 77 روز تعطیل است.

وی میانگین تعطیلات در دنیا را 115 روز خواند و گفت: ایران دومین کشور در جهان به لحاظ کمی تعطیلات است.

در ادامه جلسه احمد توکلی نماینده تهران در مخالفت با این لایحه اظهار داشت: اگر تعطیلات آخر هفته به تعطیلات رسمی اضافه شود آماری که به دست می آید  متفاوت از آماری است که توسط کمیسیون اجتماعی ارائه شد. تعطیل کردن کار باید متناسب با جریان رشد در نظر گرفته شود.

وی افزود: شما ما را با اروپا و ژاپن مقایسه نکنید، ژاپن پس از جنگ 6 روز در هفته کار می کرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطر نشان کرد: بار تکفل در انگلیس 1.4 است اما در ایران 4 است یعنی یک نفر باید 4 نفر را تامین کند بنابراین اثر یک روز تعطیلی اضافه با توجه به آمار در سال 89 و 90 ، یک هزار و 673 میلیارد تومان است یعنی به این میزان تولید کاهش می یابد.

توکلی گفت: در بهره وری 4 سال اول دولت نهم طبق برنامه باید 2.5 درصد بهره وری می داشتیم اما نرخ بهره وری تنها 6 دهم درصد اضافه شد.

وی گفت: اصرار دولت برای تعطیلی، مطالبات مردم را به ضرر تولید افزایش داده است. به مصلحت کشور نیست که تولید کشور دچار مشکل شود. بسیاری از کارگران روزمزد کارشان را ازدست می دهند و در تعطیلی رسمی کار گیر نمی آورند. شما با این مصوبه خانواده های مستضعف را دچار مشکل می کنید.

توکلی در واکنش به اظهارات موافقان با افزایش تعطیلی عید فطر که دلیل آن را گرامی داشتن این عید عنوان می کنند گفت: نفرمایید کشورهای اسلامی عید را معزز می کنند و ما چنین نمی کنیم، شما تعطیلات را کم کنید، تعطیلی عید فطر را افزایش دهید.

نماینده تهران ادامه داد: اگر  این لایحه به تصویب برسد تعطیلی پنجشنبه ها نیز به دنبال آن می آید و با احتساب تعطیلی شنبه و یکشنبه در کشورهای خارجی ، مبادلات خارجی ما 4 روز تعطیل می شود و این یعنی کارآمدی تجارت خارجی 33 درصد کاهش می یابد.

وی گفت: با این حرف ها و شوخی ها نمی شود اقتصاد کشور را اداره کرد. احساسات را کنترل کنید بهتر است دولت لایحه اصلاح تعطیلات کل کشور را به مجلس بیاورد.

در ادامه جلسه حسن نوروزی نماینده رباط کریم در موافقت با کلیات این لایحه یک فوریتی با اشاره به ویژگی های عید فطر و نحوه برگزاری آن در کشورهای اسلامی گفت: داشتن نگاه درست به تعطیلات کشور و رسیدن به تصمیم درست حائز اهمیت است.

وی با اشاره به توضیحات توکلی در مخالف با این لایحه گفت: نگاه آقای توکلی به مسائل اقتصادی است اما باید به جهانبینی الهی و مسائل اسلامی نیز توجه کنند.

نوروزی ادامه داد: سالیانه میلیاردها تومان برای اشاعه فرهنگ اسلامی و بیداری اسلامی هزینه می کنیم، ما می گوییم تهران ام القرای جهان اسلام است چطور می شود که کشورهای دیگر 2 یا 3 روز عید فطر را تعطیل هستند. بحث اسلام و قرآن است باید حرفی در قبال جهان اسلام داشته باشیم.

وی گفت: زمانی که من در عراق اسیر بودم خجالت می کشیدم که بعثی ها برای عید فطر 4-3 روز تعطیلی داشتند و ما یک روز.

نوروزی یادآور شد: نوجوانی که یک ماه روزه می گیرد چه اشکالی دارد اگر یک روز بیشتر تعطیل شود؟ افراد یک ماه روزه گرفته اند در صورت افزایش تعطیلی با روحیه مضاعف و بهتر سر کار می روند.

نماینده رباط کریم، مزیت دیگر افزایش تعطیلی عید فطر را جا انداختن این عید در فرهنگ خواند و گفت: بهتر است از تعطیلات عید نوروز کم شود و به تعطیلی این روز افزوده شود.

توکلی در واکنش به توضیحات نوروزی درباره نظراتش گفت: آقای نوروزی دو نسبت ناروا به من داد، اول اینکه من به مسائل اقتصادی توجه بیشتری نسبت به مسائل اسلامی دارم، دوم اینکه چون با دولت مسئله دارم این حرف را می‌زنم.

نماینده تهران از نمایندگان خواست بررسی این لایحه را به اسم اسلام تمام نکنند و پای رهبر را به این میان نکشند زیرا رهبر تاکید داشتند که سال سال جهاد اقتصادی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس همچنین به ضرر هزار و 673 میلیارد تومانی در تولید ملی با افزایش یک روز تعطیلی اشاره کرد و گفت: در این صورت این تولید ملی است که ضربه می خورد وگرنه کسی با عزت اسلام مخالف نیست.

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مخالفت با افزایش تعطیلی عید فطر گفت: مجلس چه به این مصوبه رای بدهد یا ندهد تعطیلی عید فطر را افزایش خواهد داد.

نماینده سمنان گفت: گزارشی که شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تعطیلات در سال 89 منتشر کرد اعلام می کند ایران دارای بیشترین تعطیلات در جهان است. دوستان تعطیلات پایان هفته را نادیده می گیرند. تعطیلات رسمی ما 25 روز است اما تعطیلات رسمی در انگلیس 12 روز است چرا دوستان این آمار را ارائه نمی دهند چرا صحبت از بوسنی هرزگوین می کنند استناد به دیگر کشورها درست نیست ما قرار است در سال 1404 قدرت اول منطقه شویم وقتی چنین شد تعطیلات را زیاد می کنیم اما باید الان تعطیلات را کم کنیم.

کواکبیان گفت: بهتر است دولت لایحه جامع تعطیلات را به مجلس بیاورد. ما بین تعطیلات را هم همیشه تعطیل اعلام می کنیم. در ادارات در کل سال 150 روز هم کار نمی کنیم اگر می خواهیم احساساتی عمل کنیم اشکالی ندارد به این لایحه رای دهید اما با توجه به اینکه در سال جهاد اقتصادی هستیم خوب نیست امسال چنین تصمیمی گرفته شود. بیایید برای محرومان و مستضعفان که آنها را بیکار می کنیم فکری کنیم. در شرایط فعلی وضعیت اقتصادی ما اقتضا نمی کند تعطیلی عید فطر را یک روز افزایش دهیم.

علی مطهری نماینده تهران در موافقت با افزایش تعطیلی عید فطر لزوم بزرگداشت اعیاد اسلامی و هماهنگی با دنیای اسلام را از دلایل خود در افزایش تعطیلی عید فطر خواند.

وی نسبت به کمرنگ برگزار شدن اعیاد مذهبی در کشور انتقاد کرد و گفت: این نقصی در کشور ماست که باید برطرف شود.

مطهری گفت: نباید نگاه اقتصادی به این مبحث داشته باشیم. لطمه ای که آقای دکتر توکلی به لحاظ اقتصادی اشاره می کنند قابل رفع است.

نماینده تهران گفت: روزه داران پس از 30 روز ریاضت شرعی نیازمند آسایش و آرامش هستند و نوجوانان نیز باید بخشی از پاداش مادی خود را دریافت کنند. کودکان ما باید خاطره ای خوش از اعیاد داشته باشند. متاسفانه در نظر برخی از مردم مناسبت های ملی مظهر شادی و مناسبت های مذهبی مظهر عزا شناخته می شود.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع تعطیلی در کشور ما زیاد نیست علت زیاد بودن تعطیلات این است که ما یک کشور ایدئولوژیک و مذهبی هستیم. برای اینکه تعداد روزهای تعطیلی افزایش یابد پیشنهاد حذف یک روز از تعطیلات رسمی را دارم.

مطهری همچنین یادآور شد: اگر یک روز به اعیاد اسلامی اضافه کنید این برخلاف مکتب ایرانی آقای مشایی هم خواهد بود.

علیرضا محجوب نماینده تهران نیز در مخالفت با تعطیلی عید فطر گفت: اگر تعطیلات آخر هفته را در نظر بگیریم و یک روز هم به تعطیلی رسمی کشور اضافه کنیم تعطیل ترین کشور جهان می شویم.

وی گفت: آمار نشان می دهد تقویم کاری دیگر کشورها که دو روز تعطیلی در هفته دارند از تقویم کاری ما بزرگ تر است به طوری که ما 222 روز تقویم کاری نوشته ایم اما دیگر کشورها که دو روز در هفته تعطیل هستند از 335 تا 348 روز تقویم کاری دارند.

محجوب از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خواست تا از واحدهای تولیدی و دستگاه های مختلف تقویم کاری درخواست کند.

تامینی نماینده رشت نیز در موافقت با افزایش تعطیلی عید فطر گفت: اگر بهره وری در کشور پایین است و مشکلات خاص داریم نباید آن را به بحث افزایش تعطیلی عید فطر تعمیم دهیم.

وی گفت: جهان اسلام به ما توجه دارد. استدلال اقتصادی برای اضافه نشدن این تعطیلی درست نیست.

نماینده رشت گفت: کسی مخالف ارتقاء بهره وری در کشور نیست کسی مخالف این نیست که در روزهای بین تعطیلی نظارت شود که با سلیقه تعطیل اعلام نشود، اگر در اجرا مشکل داریم نباید این موضوع را در بررسی این لایحه دخالت دهیم.

تامینی گفت: دنیا به ما نگاه می کند ما الگوی دنیای اسلام هستیم و این نباید فقط در شعار باشد. امروز باید ثابت کنیم که این شعار نیست. روز عید فطر روز نماز و دعا است و خستگی در پی دارد بهتر است یک روز تعطیلی به آن افزوده شود.

وی ادامه داد: این چه استدلالی است که می گویند چون مردم علاقه مند به افزایش تعطیلی هستند شما احساسی عمل می کنید تمام تلاش ما برآوردن علاقه مردم است ما برای برآوردن علاقه مردم تلاش می کنیم.

در پایان اظهارات موافقان و مخالف با کلیات این لایحه نمایندگان مجلس با 147 رای موافق، 36 رای مخالف، 16 رای ممتنع از 214 نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند و سپس با 143 رای موافق، 24 رای مخالف و 7 را ممتنع از 202 نماینده حاضر با ماده واحده این لایحه یک فوریتی نیز موافقت کردند.

به گزارش مهر، بر اساس مصوبه مجلس از تاریخ تصویب این قانون، تعطیلات عید سعید فطر به 2 روز افزایش می یابد.

در بررسی پیشنهادات نمایندگان برای الحاق این لایحه، موسی قربانی معاون تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: عبارت "عید فطر دو روز تعطیل است ولو اینکه جمعه باشد" به عبارت عید فطر در ماده یک قانون تعطیلی کشور اضافه شود.

نمایندگان با 137 رای موافق، 9 رای مخالف و 13 رای ممتنع با این پیشنهاد موافقت کردند.

با این اصلاح پس از  پایان ماه مبارک رمضان همواره اول و دوم شوال تعطیل خواهد بود.


:
:
:
آخرین اخبار