تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۸۱۳۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ششمین کنگره تصویربرداری بیماری های زنان در اهواز برگزار می‌شود
این کنگره بیشتر به جهت توجه به زنان و مادران باردار در زمینه استفاده از این روشهای تشخیصی جهت بیماری ها مطرح می شود از جمله بیماری های عصبی که یک خانم باردار در طی دوران بارداری خود ممکن است به آن مبتلا شود، مثل سردرد و این که یک متخصص زنان چگونه می تواند این بیماری را بررسی، پیگیری و درمان کند و اینکه علل آن چیست و چه موقع نیاز به جراحی و یا درمان طبی دارد
دکتر احمد سلطانی شیرازی، دبیر علمی کنگره علمی تصویر برداری در جمع خبرنگاران از برگزاری ششمین کنگره کشوری سالانه تصویربرداری بیماریهای زنان خبر داد و گفت: این کنگره از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و با همکاری انجمن رادیولوژی ایران، در تاریخ 15 لغایت 17 بهمن ماه در تالار شهداء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار می گردد.

دبیر علمی ششمین کنگره تصویربرداری بیماریهای زنان در این خصوص بیان نمود: امروزه روشهای  تصویربرداری از جمله گامهای اولیه تشخیص بیماری است که این روشهای تصویربرداری می تواند شامل سونوگرافی، رادیولوژی، ام ار آی، طب هسته ای و ... باشند.

دکتر احمد سلطانی شیرازی اظهار داشت: این کنگره بیشتر به جهت توجه به زنان و مادران باردار در زمینه استفاده از این روشهای تشخیصی جهت  بیماری ها مطرح می شود از جمله بیماری های عصبی که یک خانم باردار در طی دوران بارداری خود ممکن است به آن مبتلا شود، مثل سردرد و این که یک متخصص زنان چگونه می تواند این بیماری را بررسی، پیگیری و درمان کند و اینکه علل آن چیست و چه موقع نیاز به جراحی و یا درمان طبی دارد.

سلطانی ادامه داد: در زمینه بیماری های خوش خیم لگن که باعث درد در خانمها و اختلال در زندگی عادی آنها می شود مثل بیماری اندومتریوز، به صورت فوق تخصصی برنامه ریزی شده و از سخنرانانی که در این زمینه اطلاعات کافی دارند دعوت شده است که در این کنگره حضور داشته باشند و راهگشایی در درمان این بیماری باشند.

وی گفت: از جمله موارد دیگر که در این کنگره مورد بحث و تبادل تجربیات بین همکاران قرار می گردد، در چند مورد از سرطان هایی است  که نگرانی مردم را افزایش داده که از جمله می توان سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و تخمدان را بیان کرد.

سلطانی افزود: در این کنگره علاوه بر سخنرانی ها، 6 کارگاه  و 6 پانل را در نظر گرفته ایم. کارگاهها از جمله مواردی است که همکاران  با حضور نزدیک می توانند قسمتهای عملی را آموزش ببینند و در این حیطه نیز به بحث و تبادل اطلاعات بپردازند و در نیز پانل ها ارتباط دو سویه بین شنونده و گوینده برقرار می گردد و برخی از بیماری ها و موارد به بحث و بررسی قرار می گیرد.

دبیر علمی ششمین کنگره تصویربرداری بیماری های زنان، از جمله بیماری های شایع در استان را برشمرد و گفت:  یکی از بیماری های شایع استان سرطانهای پستان است وتلاش ما بر تشخیص و درمان به موقع آن می باشد.امروزه خوشبختانه با امکانات درمانی جدید سرطان پستان از یک بیماری کشنده به بیماری قابل درمان تبدیل شده است ودر صورتی که به موقع تشخیص داده شود و بیماران به پزشک مراجعه کنند، اکثر آنها قابل درمان می باشند.

 وی اضافه نمود: از دیگر بیماری های شایع در استان سرطان دهانه رحم، تخمدان و اندومتر را می توان نام برد که امروزه با امکانات تشخیصی موجود در اکثر موارد قابل تشخیص و درمان هستند.

سلطانی تصریح کرد: از دلایل شیوع سرطان در ایران افزایش طول عمر، توجه بیشتر متخصصین، مراجعه بیشتر بیماران و افزایش امکانات و اطلاعات مردم  می توان نام برد که باعث شده به نظر بیاید که سرطان بیشتر شده است. البته باید گفت که افزایش سن نیز خود یکی از مهم ترین عامل های شیوع سرطان است. وی در پایان بیان نمود: با اتخاذ روش صحیح یک زندگی فعال و تغذیه مناسب می توان 40 درصد ازشیوع سرطان پیشگیری کرد که این از ساده ترین و ارزان ترین راه های مبارزه با سرطان است. ازعوامل مهم دیگر در کاهش سرطان، پیشگیری از آلودگی آب، هوا و مواد غذایی است که این از جمله مواردی است که در اختیار دولت می باشد و امیدواریم با توجه دولت به این موضوع بتوان یک زندگی خوب و سالمی را برای مردم  فراهم کرد.

دکتر محمد مومن غریبوند، مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست گفت: مبحثی که امسال در کنگره تصویر برداری یک زمان مجزا به آن تخصص داده شده، نقش رادیولوژی مداخله ای (اینترونشنال) در درمان بیماریذهای زنان و زایمان است.

 وی افزود: غیر از رادیولوژی تشخیصی، رادیولوژی مداخله ای وارد حیطه کاری جدید تر گردیده و یکسری نوآوری هایی در زمینه درمان بیماری های زنان صورت پذیرفته که در مواقعی که اقدامات جراحی ممکن است برای بیمارمناسب نباشد و یا بیماران پرخطری که ممکن است جراحی برای آنها با عوارض بالاتر همراه باشد می توان از آن استفاده کرد.

مومن افزود: در این صورت رادیولوژیست با استفاده از تصاویر و دستگاههایی مثل سونوگرافی، سیتی اسکن، ام آر آی و آنژیوگرافی  که در اختیار دارد، می تواند درمان هایی در خصوص اورژانس زنان و زایمان و درمان ضایعات رحمی انجام دهد.

شایان ذکر است ششمین کنگره سالانه کشوری تصویربرداری بیماریهای زنان در تاریخ 15 لغایت 17 بهمن ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و در تالار شهداء این دانشگاه برگزار می گردد که دارای امتیاز بازآموزی نیز می باشد.
:
:
:
آخرین اخبار