تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۸۱۳۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیش از 90 درصد جامعه پزشکی از طریق کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت، منافع خود را تامین شده می‌بینند
بخشی از موفقیت طرح تحول نظام سلامت کوتاه کردن دست واسطه ها در تهیه و توزیع ملزومات پزشکی و دارو بود، نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش خصوصی نیز قیمت ها کم شده و البسه و ملزومات پزشکی با قیمت کمتر تهیه می شوند
جلسه هماهنگی نظارت بر اجرای فاز سوم طرح تحول نظام سلامت روز چهارشنبه با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور و دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه های خدمات پزشکی، دکتر بیژن کیخائی رئیس و نیز اعضاء سازمان نظام پزشکی خوزستان در محل این سازمان برگزار گردید.

دکتر اسماعیل ایدنی در ابتدای این جلسه گفت: در گذشته، نظام سلامت دچار مشکلات جدی بوده و به تعبیر دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت، وزارتی که باید بیماری مردم را درمان می کرد، خود دچار بیماری بود. پرداخت از جیب مردم نزدیک به60  تا 70 درصد بود و بیماری های خانمان سوز سبب به زیر خط فقر رفتن مردم مبتلا می شد.

وی افزود: در دولت جدید نگاه ویژه ای به سلامت مردم شد و در این راستا و چهارچوب، برنامه های طرح تحول نظام سلامت طراحی و برنامه ریزی شد تا سلامت ارتقاء پیدا کند، چهره خشن اقتصاد سلامت در کشور برداشته شود و وزارت بهداشت مبارزه را برای کم کردن خروجی از جیب مردم شروع کرد. برخی اعمال مدیریت ها بر رفتار جامعه پزشکی توسط تولید کنندگان و توزیع کنندگان ملزومات پزشکی و دارو انجام می شود و آنها هستند که ایجاد خدمات القایی می کنند و همین مسئله کمر اقتصاد درمان در کشور را می شکند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اظهار داشت: بخشی از موفقیت طرح تحول نظام سلامت کوتاه کردن دست واسطه ها در تهیه و توزیع ملزومات پزشکی و دارو بود، نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش خصوصی نیز قیمت ها کم شده و البسه و ملزومات پزشکی با قیمت کمتر تهیه می شوند.

ایدنی ادامه داد: نرخ گذاری ناعادلانه خدمات سلامت و وجود تعرفه های ناعادلانه از چالش های دیگر نظام سلامت بود و به علت پایین بودن تعرفه ها تمایل به زیر پا گذاشتن آن ها زیاد بود و عدالت بین رشته ای هم فراهم نشده بود، بسیاری از خدمات از نظر تاثیرگذاری و اعمال ریسک خدمت قابل توجه ای بود و لی در تعرفه گذاری بسیار پایین در نظر گرفته شده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان نمود: با اجرای کتاب تعرفه جدید و ارزشگذاری عادلانه خدمات سلامت و حرکت به سمت سیستم کدگذاری یکنواخت، ارزش حرفه ای امور پزشکی مشخص و علاوه بر آن به سمت عدالت بین رشته ای و درون رشته ای حرکت شد.

قائم مقام وزیر در استان گفت: هر پدیده انسانی طبعا وقتی که مطرح می شود انتظار نیست که کامل باشد و ما باید تلاش در برطرف کردن نقایص آن داشته باشیم. خوشبختانه این کتاب قابل تغییر است و گروه های تخصصی که به هر دلیلی نظرشان این است که تعرفه های خدمات آنها خوب دیده نشده است، مطمئن باشند امکان تجدید نظر در آن وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: اگر این کتاب غیر قابل تغییر بود بعنوان پاشنه آشیل طرح تحول سلامت نامیده می شد، ولی خوشبختانه با درایت مسئولین، قابلیت به روز شدن و تغییر را دارد هرچند بیش از 90 درصد جامعه پزشکی از طریق این کتاب منافع خود را تامین شده می بینند.

ایدنی در پایان با اشاره به نقش بارز بیمه های مکمل گفت: در مورد بیمه های مکمل و بخش خصوصی اگر بیمه های مکمل تعهدات خود را به موقع عمل نکنند به فاز سوم طرح تحول نظام سلامت آسیب های جدی وارد می شود و در این خصوص جلساتی که با مدیران بیمه های مکمل داشتیم، نتایج بسیار مثبتی را در پی داشته است.
:
:
:
آخرین اخبار