تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۸۱۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاوشگر تحقیقاتی خلیج فارس فروردین 94 به آب انداخته می‌شود
رئیس پژوهشگاه علوم اقیانوسی و علوم جوی کشور گفت: کشتی اقیانوس پیمای کاوشگر «خلیج فارس» در مراحل پایان ساخت قرار دارد و فروردین ماه 94 طی آیینی به آب انداخته می شود.

وحید چگینی پنجشنبه گفت: نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور با نام «خلیج فارس» قادر است تا عمق سه هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوس ها نمونه برداری کند.

وی اضافه کرد: قرار بود، این کاوشگر در دهه مبارک فجر آب اندازی شود ولی به تصمیم وزارت قرار شد که کشتی در مرحله آماده حرکت در فروردین ماه سال 94 راه اندازی شود.

چگینی با بیان اجرای مراحل آزمایشی به آب انداختن این کاوشگر، اضافه کرد: کاوشگر خلیج فارس، شناور تحقیقاتی است که دارای 50 متر طول، 10 متر عرض، 4.5 و 12 متر ارتفاع است و با توجه به حجم مخزن سوخت و امکانات نصب شده، این کاوشگر امکان ماندن در دریا به مدت 4 تا 5 روز را دارد و می تواند 3 هزار مایل دریایی سفر کند.

این پژوهشگر اضافه کرد: کاوشگر خلیج فارس ظرفیت اقامت شبانه روزی 27 نفر را دارد که 11 نفر خدمه و 16 محقق هستند.

وی اضافه کرد: این کاوشگر دارای 2 موتور هزار کیلووات است و 4 آزمایشگاه دارد که تحقیقات در 3 آزمایشگاه شامل آزمایشگاه های خشک و تر صورت می گیرد و آزمایشگاه چهارم تحقیقات انجام شده را آنالیز می کند.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مجری ساخت کاوشگر خلیج فارس را این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: بودجه طرح را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقبل کرده و پیمانکار آن نیز مجتمع شهید درویشی وابسته به سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع است.

وی با بیان اینکه این کاوشگر دارای دو ویژگی خاص است، گفت: این کشتی خاص اقیانوس شناسی طراحی شده و بومی است و برای مقاصد تحقیقاتی ساخته شده است.

چگینی تاکید کرد: کشورهای همسایه ایران نیز از این مدل کاوشگر دارند ولی آن را از اسپانیا و انگلستان خریداری کرده اند.

چگینی گفت: این شناورها شامل آزمایش های بندری و دریایی است که آزمایش های دریایی پس از به آب اندازی انجام شده و حدود دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم اقیانوسی و علوم جوی کشور در پایان سخنانش همچنین با بیان توانمندی دانشمندان و پژوهشگران داخل کشور افزود: در صورت تامین اعتبات لازم از سوی دولت، «طرح تحقیقاتی زیردریایی» اجرایی می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار