تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۸۱۴۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر ارتباطات:
تغییرات اینترنت موبایل به فیلترینگ هوشمند ربطی ندارد
وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ هوشمند گفت: در حال حاضر فاز دوم این طرح در حال اجراست اما تغییراتی که برخی مشترکان به هنگام مراجعه به برخی سایت‌ها از طریق اینترنت موبایل با آن مواجه می‌شوند به فیلترینگ هوشمند ارتباطی ندارد.

محمود واعظی در پاسخ به سوال مبنی بر این که مدتی است کاربران به هنگام استفاده از اینترنت موبایل گاهی در برخی سایت‌ها به جای صفحه فیلترینگ با عبارتی مانند "خواهشمندیم در صورتی که زیر 18 سال دارید این صفحه را ببندید" مواجه می‌شوند آیا این موضوع به دلیل اعمال فیلترینگ هوشمند رخ داده و به معنای تغییر در برخورد با سایت‌های فیلتر شده است، اظهار کرد: خیر این گونه نیست که فیلترینگ هوشمند بر روی تلفن همراه به این شکل اجرا شود اما یک سیاست و آیین‌نامه برای استفاده کودکان و نوجوانان از موبایل در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تدوین و به اپراتورها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر آن است که اگرچه اپراتوری مجاز به فروش سیم کارت به افراد کمتر از 18 سال نیست اما با این وجود گاهی والدین سیم‌کارت‌هایی را خریداری کرده و آن را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند به همین دلیل ما اپراتورها را بر اساس آیین‌نامه‌ای موظف کرده‌ایم که شرایطی در سیم‌کارت‌ها ایجاد کنند که اگر سیم‌کارتی در دسترس فردی با سن کمتر از 18 سال قرار گرفت برخی محدودیت‌های نسبی در خصوص آن وجود داشته باشد.

واعظی همچنین عنوان کرد: طرح فیلترینگ هوشمند اکنون در مراحل مقدماتی کار قرار دارد و این موضوع ربطی به فیلترینگ هوشمند که به تازگی فاز دوم آن شروع شده ندارد و این پیام از سوی اپراتور ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با ورود به فاز دوم فیلترینگ هوشمند که آیا وزارت ارتباطات درباره اعمال شیوه‌های فیلترینگ هوشمند برای سایت‌های اینترنتی با کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای که تعیین سایت‌هایی که لازم است فیلتر شوند را برعهده دارد، صحبتی کرده و پیشنهاد انجام فیلترینگ هوشمند برروی سایت‌ها را داده است، توضیح داد: قطعا وظیفه تعیین سایت‌هایی که باید پالایش شوند برعهده کمیته تعیین مصادیق است اما ما نیز زمانی که فاز سوم فیلترینگ هوشمند به پایان برسد می‌توانیم در این حوزه پیشنهاداتی را با این کارگروه مطرح کنیم.

واعظی در ادامه درباره حمایت‌هایی که وزارت ارتباطات از برنامه‌نویسان صورت می‌دهد، اظهار کرد: ما برای حوزه‌های تولید محتوا، تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار اعلام کرده‌ایم که به حمایت از فعالان دانشگاهی و پژوهشگاهی این عرصه خواهیم پرداخت و اگر این افراد ایده خود را با ما در میان گذاشته و بابت اجرایی بودن این ایده به ما اطمینان بدهند ما هر گونه همکاری چه از نظر مالی و چه از نظر فنی را انجام خواهیم داد.

وی همچنین عنوان کرد: طی یکسال گذشته نیز به واسطه همین حمایت‌ها نرم‌افزارهای مختلفی وارد بازار شده و ما در وزارت ارتباطات بودجه خوبی برای این بخش اختصاص داده‌ایم و بر روی سایت وزارتخانه نیز این موضوع را اعلام کرده‌ایم که تمام شرکت‌های فعال این حوزه که نیاز به کمک مالی و فنی دارند می‌توانند موضوع را با ما در میان بگذارند.

وزیر ارتباطات در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره احراز هویت سیم‌کارت‌ها مورد توجه قرار گرفته و این که اعلام شماره ملی به تنهایی تا چه اندازه می‌تواند موثر واقع شود و کاهش تخلفات را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: متاسفانه زمانی که تلفن همراه وارد کشور شد، فرهنگ آن وارد نشد و به همین دلیل در سالهای ابتدایی، فروش سیم‌کارت در موارد متعدد با حساب و کتاب دقیق صورت نگرفت و همین موضوع موجب شد بعدها به واسطه برخی سیم‌کارت‌ها مزاحمت‌های متعددی برای مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: اکنون اپراتورهای تلفن همراه موظف شده‌اند که هویت دارنده واقعی سیم کارت را مشخص کنند چرا که در حال حاضر برخی سیم‌کارت‌ها به نام فردی ثبت شده که ممکن است سالها پیش آن فرد سیم‌کارت مربوطه را واگذار کرده باشد. بر همین اساس اپراتورها ملزم به تعیین هویت دقیق صاحبان سیم‌کارت شده‌اند و پس از انجام این طرح عملا استفاده از موبایل فضای پاک و صحیحی خواهد داشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار