تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۸۲۰۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس صنف گل و گیاه بهبهان:
ثبت ملی نرگس بهبهان کافی نیست
وی ادامه داد: پس از مکاتبات مختلف و همت نماینده خوزستانی، چندی پیش نرگسزارهای بهبهان به ثبت ملی رسید، ولی هنوز حمایتی دیده نشده است؛ در سفری که رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به بهبهان داشت، این مسائل را با او درمیان گذاشتیم و ایشان نیز قول پیگیری داد
خوزنیوز: رییس صنف گل و گیاه بهبهان گفت: بیمه شدن محصولات گل نرگس و تشکیل تعاونی فروش در استان از مهم ترین اقدامات برای گسترش صنعت پرورش گل در خوزستان است.

سید مسعود ثریا در گفت و گو با خوزنیوز اظهارداشت: شهرستان بهبهان با داشتن 300 هکتار مزرعه پرورش نرگس، دارای رتبه اول تولید این گل در کشور است و علاوه بر نرگس، تولیدکننده گل های رز و گلایول نیز هست.

گل ها بیمه شوند
وی مشکل اصلی صنعت پرورش گل در بهبهان را درکنار کمبود حمایت های دولتی و میزان وام ها، نبود بیمه محصول گل دانست و افزود: درپی مکاتبات فراوانی که با مسئولین کشوری داشته ایم، مجوز صدور این بیمه دریافت شده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

عضو صندوق حمایت از توسعه کشاورزی بهبهان با بیان این که سرمازدگی گل نرگس را تهدید می کند گفت: بیمه شدن گل می تواند از وارد شدن خسارت به کشاورزان جلوگیری کند، زیرا گل نرگس بیماری خاصی ندارد اما در دمای زیر صفر درجه خراب می شود که پارسال نرگس های بهبهان دچار این مشکل شدند.

ثریا خاطرنشان کرد: در کشور هلند خیابانی به نام نرگس بهبهان نام گذاشته شده است اما در کشور خود ما به آن اهمیت داده نمی شود.

ثبت ملی نرگس بهبهان کافی نیست

ثبت ملی گل نرگس، کار خوبی که باید تداوم یابد

وی ادامه داد: پس از مکاتبات مختلف و همت نماینده خوزستانی، چندی پیش نرگسزارهای بهبهان به ثبت ملی رسید، ولی هنوز حمایتی دیده نشده است؛ در سفری که رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به بهبهان داشت، این مسائل را با او درمیان گذاشتیم و ایشان نیز قول پیگیری داد.

رییس صنف گل و گیاه بهبهان با بیان این که ظرفیت تولید نرگس در بهبهان بیش از این است گفت: در گذشته بیش از سه هزار هکتار نرگسزار طبیعی با گونه های بسیار متنوع در بهبهان وجودداشت، اما اکنون سطح زیرکشت و گونه های تولیدی ما کاهش یافته است.

تعاونی فروش محصولات گل و گیاه، یک ضرورت

ثریا مشکل اساسی دیگر را بازار فروش گل و گیاه دانست و خاطرنشان کرد: ما یک تعاونی فروش محصولات گل در استان یا غرفه فروش گل در بازار تهران نداریم؛ این تعاونی می تواند در فصل فروش گل، علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان، دست واسطه گران و چرخش چندباره گل را کوتاه کند تا گل آسیب کمتری ببیند و با قیمت تمام شده پایین تری به دست مصرف کننده برسد. هم اکنون هرشاخه نرگس به قیمت 50 تا 60 تومان از تولیدکننده خریداری و به قیمت 500 تومان به فروش می رسد.

ثبت ملی نرگس بهبهان کافی نیست

وی افزود: درحال حاضر صادرات گل به تهران به صورت سنتی انجام می شود و همه تولیدکنندگان، گل را به صورت سنتی و با اتوبوس معمولی به تهران منتقل می کنند که با تشکیل تعاونی عرضه و تقاضا، سازوکار جابجایی گل و ماشین های مخصوص به آن فراهم می شود. تشکیل این تعاونی ها نیازمند حمایت سازمان بازرگانی و جهاد کشاورزی است.

ثریا عنوان کرد: گل نرگس بهبهان ماندگاری بالایی دارد و در بازار تهران با قیمت بالاتری به فروش می رسد، درحالی که نرگس شیراز یا شمال این ویژگی را ندارد.

گل نرگس و پیشگیری از سرماخوردگی
رییس صنف گل و گیاه بهبهان یادآورشد: مردم باید بدانند گل نرگس دارای خواص درمانی و دارویی است و بوییدن گل نرگس یک عامل بازدارنده در ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های عفونی است؛ اگر این اطلاعات به صورت بروشور از طریق تعاونی ها و بخش خصوصی بین مردم توزیع گردد، نقش مهمی در ترویج فرهنگ خرید گل و گیاه خواهدداشت. هم چنین مرکز تحقیقات کشاورزی باید برروی کار استخراج عطر و اسانس از گل نرگس کار کند؛ هم اکنون این کار تنها در کشورهای خارجی انجام می شود که جای تاسف دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
0
4
گل نرگس گل مورد علاقه ی همه است
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
0
5
شیرازی ها میان پیاز گل نرگس از بهبهان میبرن و اونجا میکارن و اشتغالزایی و درآمد زایی میکنن بعد توی مهد این گل وضعیت اینچنین هست...واقعا متاسفم برای مسولین
:
:
:
آخرین اخبار