تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۸۲۳۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قتل عام کاهوها در زمین بی تدبیری/کاهوی دزفول در زمینها شخم زده شد
کاهو که یکی از محصولات پرفروش کشاورزی در شمال خوزستان به شمار می رود امسال به علت نداشتن بازار مناسب و کاهش قیمت بدون برداشت، از سوی کشاورزان دزفولی در زمین های کشاورزی شخم زده و نابود شد.

امسال کشاورزان دزفولی به علت وعده هایی که به آنها داده شد، اقدام به کشت صیفی جات بیشتری کردند ولی عدم تحقق وعده ها به خصوص صادرات این محصول به کشور روسیه باعث بی مشتری ماندن و ارزان شدن این محصول شد و کار به جایی رسید که برداشت محصولی مثل کاهو به علت کاهش قیمت به صرفه نبود و کشاورزان برای آماده کردن زمین های خود برای کشت دوم، مجبور شدند کاهو را با همان شکل شخم بزنند و به عبارتی آنها را نابود کنند.

احمد زارعی، رئیس جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: در شهرستان دزفول سالانه سه هزار هکتار برای محصول کاهوی معمولی و سالادی به زیر کشت می رود. نیمه دوم شهریور کشت شروع شده تا اواخر مهر ماه ادامه دارد. برداشت کاهو در دزفول از نیمه های آبان ماه آغاز می شود و معمولا تا فروردین ماه هم برداشت محصول ادامه دارد.

وی می افزاید: سالانه حدود یک هزار و ۵۰۰ تن کاهو در دزفول برداشت شده و به بازارهای سایر استان های کشور از طریق میدان میوه و تره بار شهرستان و یا مستقیم از سوی کشاورزان حمل می شود. با توجه به تجارت کشاورزان، یکی از بهترین کاهوهای کشور در دزفول تولید می شود و از شاخص های مهم کشت کاهوی دزفول، انجام کشت به صورت مکانیزه در فضای باز و هوای آزاد است.  

كشت نشایی كاهو در دزفول

رئیس جهاد کشاورزی دزفول تصریح می کند: به تازگی و در سال های اخیر به منظور کاهش هزینه های تولید و افزایش راندمان مصرف آبیاری، کشت نشایی برای تعدادی از کشاورزان پیشرو این شهرستان صورت می گیرد.

کاهو

زارعی بیان می کند: سه موسسه تولید نشا سبزی و صیفی در دزفول تاسیس و راه اندازی شد که علاوه بر تولید نشای کاهو و اقدام به تولید نشای سایر صیفی جات و سبزی هایی که می شود به صورت نشا تولید شود، کرده اند. از جمله این سبزی ها و صیفی جات می توان به انواع کلم، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه ای اشاره کرد.

وی ادامه می دهد: در این شهرستان حدود یک هزار و ۵۰۰ بهره بردار داریم. با توجه به اینکه صیفی جات به خصوص كاهو قیمت متعادلی نداشته و تامین کننده هزینه های تولید در مزرعه نمی شود کارشناسان جهاد کشاورزی از کشاورزان کاهوکار درخواست می کنند در زمان کشت محصول با کمک تشکل ها و نظام صنفی کالای کشاورزی، رعایت الگوی کشت را نكرده و متناسب به تقاضای بازار اقدام به کشت محصول کند تا ضرر و زیان نهایی را متحمل نشوند.

تبلیغات افراد غیرمسئول

ناصر نظر زاده رئیس نظام صنفی کشاورزان دزفول در خصوص تولید این محصول می گوید: شمال خوزستان یکی از قطب های بی بدیل در زمینه تولید سبزی و صیفی کشور است. در شمال استان بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن سبزی و صیفی تولید می شود که یکی از این صیفی جات با تولید عمده کاهو است.

وی یادآور می شود: یکی از بهترین کاهوهای تولیدی کشور در انواع سالادی، معمولی و چینی با کیفیت بسیار خوب و در سطح بسیار وسیع در دزفول به عمل می آید.

نظرزاده با بیان اینکه هزینه یک هکتار کاهو با توجه به افزایش هزینه های تولید بالا رفته است، اظهار می کند: امسال کاهوکاران ما با تکیه بر تبلیغاتی که برخی از افراد غیر مسئول انجام دادند و با تصور اینکه شاید صادرات نسبت به پارسال بیشتر باشد، برای صادرات بهتر و بیشتر به ویژه برای کشور روسیه، خیلی زود کشت محصولات صیفی را افزایش دادند در حالی که اكنون محصولات صیفی جات ما با بهترین کیفیت روی دست کشاورزان مانده اند به این دلیل كه آنقدر قیمت این نوع محصول پائین است که مقرون به صرفه نیست و نمی شود برداشت کنیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزان دزفول عنوان می کند: قیمت کاهو پای مزرعه میان ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان است که اكنون کاهو را نمی شود بیشتر از کیلویی ۲۰۰ تومان فروخت. در حال حاضر محصول کلم مشکلات بیشتری نسبت به کاهو دارد زیرا متاسفانه کلم ها را به دامداری ها می فروشیم.

قتل عام کاهوها در زمین بی تدبیری/کاهوی دزفول در زمینها شخم زده شد

وی تاکید می کند: کشاورزان این شهرستان به دلیل داشتن تجارب خوب و مراکز تحقیقاتی، سبزی و صیفی را مرحله به مرحله کشت می کنند. متاسفانه کلم و کاهوكاران متضرر شده و حتی به هزینه های انجام شده در زمین هم نرسیده اند.

باید به الگوی كشت بازگردیم

نظر زاده یادآور اظهار می کند: بهترین راهکار این است که به الگوی کشت برگردیم و در کشور باید این سیاست رعایت شده و این حق کشاورزان است که الگوی کشت ملی داشته باشند. بعضی از الگوهای کشت در جهاد کشاورزی استان خوزستان موجود است ولی ما به الگوی کشت ملی نیاز داریم.
 
رئیس نظام صنفی کشاورزان دزفول می گوید: جهاد کشاورزی باید اطلاعات کشاورزان را تقویت کرده و به آنها آگاهی دهند که چگونه کشت کنند. باید پیش بینی های تمام سال، برای همه محصولات کشاورزی در دسترس باشد. وزارت کشاورزی در تولید و هزینه های تولید هیچ نقشی ندارد بنابراین باید در بخش تقویت اطلاعات کشاورزان بهتر عمل کند. در حال حاضر تقویت اطلاعات توسط جهادکشاورزی خوب است ولی کافی نیست.

وی بیان می کند: کشاورزان برای اینکه محصولات کشاورزی مازاد نداشته و برداشت ها نیز بر اساس نیاز باشد باید بر اساس قانون تقاضا و عرضه اقدام به کشت کنند. باید همه مسئولان و تشکل های کشاورزی اراده ای داشته باشند تا به عرضه مناسب رسیده و بر اساس تقاضا کشت کنیم. خوزستان از تولیدكنندگان بیش از ۱۰۰ نوع محصول کشاورزی مرغوب است که باید از این فرصت استفاده کرده و نگذاریم کشاورزان متضرر شوند.

نبود صنایع جانبی و فراوری

نظر زاده تصریح می کند: مازاد تولید در حال حاضر برای ما ضرر آورده ولی در هر جای دیگر باید موجب خیر و برکت شود. متاسفانه ما صنایع جانبی و فرآوری و تکمیلی نداریم و این یعنی مازاد بر نیاز در بخش کشاورزی برابر با ضرر است.

قتل عام کاهوها در زمین بی تدبیری/کاهوی دزفول در زمینها شخم زده شد

رئیس نظام صنفی کشاورزان دزفول در پایان می گوید: در حال حاضر کاهو و کلم استان خوزستان به دلیل عدم بازاریابی مناسب و قیمت پائین روی دست کشاورزان مانده است. اگر می خواهیم این وقایع تکرار نشود باید بر اساس نیاز کشورمان کاهو کشت کنیم.

نماینده کاهوکاران و سبزی کاران دزفول و شوش عنوان می کند: سطح زیر کشت امسال نباید به اندازه ای زیاد باشد که  اکنون با مازاد تولید مواجه شویم. در حال حاضر نه تنها برای محصول کاهو بلکه برای کلم حتی بیشتر از کاهو با مشکل مواجه شده ایم.

علی شاه فرخیان تاکید می کند: با ارسال پیامک توسط نماینده این شهر به کشاورزان توصیه شد تا سبزی و صیفی بکارید چون با کشور روسیه قراداد بستیم و آنها را برای شما صادر می کنیم.

نماینده کاهوکاران و سبزی کاران دزفول و شوش ادامه می دهد: اداره بازرگانی نیز به جهاد کشاورزی مکاتبه کرده بود که کشاورزان را به کاشتن بیشتر تشویق کنید. بنابراین جهاد کشاورزی کشاورزان را به کاشت بیشتر محصولات صیفی جات تشویق کرد.

فرخیان بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر کاهو و کلم را به اندازه چندین هزار تن قابل برداشت تا اردیبهشت سال آینده داریم که همینطور در زمین های کشاورزی باقی مانده اند.

دولت پول ذرت را پرداخت نکرده است

وی در ارتباط با محصول ذرت این شهرستان می گوید: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان این شهر عدم پرداخت پول محصول ذرت خریداری شده توسط دولت است. ذرت را دولت از ما خریده، تاکنون مبلغ کمی را به ما پرداخت کرده ولی متاسفانه باقی پول را پرداخت نمی کند.

قتل عام کاهوها در زمین بی تدبیری/کاهوی دزفول در زمینها شخم زده شد

نماینده کاهوکاران و سبزی کاران دزفول و شوش تصریح می کند: شغل کشاورزی اشتغالزا است و هزاران کارگر روزانه سرکار می روند اما جای تاسف دارد که اکنون کشاورزان دزفولی برای پرداخت حقوق کارگرهای خود هم مانده اند. باید اعتراف کرد که دولت از ارزان بودن محصولات کشاورزی بدش نمی آید. دولت فعلی ناکارآمد است وگرنه این محصولاتی که اکنون در زمین ها و روی دست کشاورزان مانده است را صادر می کرد.

فرخیان در پایان یادآور می شود: در دزفول  اکنون به اندازه ۳۰۰ میلیون نفر محصولات صیفی جات داریم. جهاد کشاورزی بود که ما را تشویق کرد ولی هر کشاورز عمده کار حدودا بیش از یک میلیارد تومان ضرر کرده است.

صنایع تبدیلی باید فعال شود

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی بیان می کند: دزفول قطب کشاورزی بوده و عمده فعالیت مردم در حوزه سبزی و صیفی جات است. در زمینه کشاورزی متاسفانه با مشکلاتی چون بازار محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی و صادرات آن مواجه هستیم.

وی می افزاید: چون زمان برداشت کشاورزان به گونه ای است که با کاهش قیمت مواجه هستند، پیگیر صنایع تبدیلی، سردخانه، صادرات و بازار داخلی شدیم. تاکنون سه سفر به کشور روسیه داشته ایم و با همراهی وزیر جهاد کشاورزی زمینه سازی های لازم را برای صادرات انجام دادیم.

راه اندای سردخانه محصولات كشاورزی در دزفول

نماینده مردم دزفول در مجلس عنوان می کند: بحث مرز هوایی و گمرک که در واقع زمینه ساز صادرات است را پیگیری کرده و مجوز گمرک را اخذ کرده ایم. مرز هوایی را هم به مدت یک سال به صورت آزمایشی گرفتیم تا از طریق هوایی صادرات مورد نیاز را انجام دهیم. مسائل دیگر مانند دریافت مجوز پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را با همه زحماتش انجام داده و اکنون دزفول مجوز بهداشت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را دارد. منتهی بخش کشاورزی و تشکل های مرتبط نیز باید ورود پیدا کرده و در ادامه راه به ما کمک کنند.

پاپی زاده تصریح می کند: یک تا دو هفته اخیر هم یکی از بزرگ ترین سردخانه های شهرستان که تقریبا ۱۲ هزار تنی است، افتتاح می شود. برای راه اندازی این سردخانه حدود یک سال گذشته پیگیر بودیم و اکنون آماده بهره برداری است. طی دو سال اخیر کارهای فراوانی از جمله مجوز پایانه، ایجاد گمرک، سردخانه و مرز هوایی در دزفول انجام شده که نسبت به شش سال گذشته بسیار خوب بوده و افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس می گوید: مشکلی که اکنون برای محصول کاهو دزفول به وجود آمده، در سطح کشور تکراری شده و گریبان بخش کشاورزی را در زمینه بازار محصولات کشاورزی گرفته است. کاهو یک محصول تازه خوری بوده و مدت کوتاهی هم فرصت وجود دارد که آن را به بازار برسانیم. اگر این ورود به بازار تا هنگام سرما طول بکشد، کاهو سریع به گل رفته و کیفیت خود را از دست می دهد بنابراین کشاورز دیگر نمی تواند برای فروش آن را برداشت کند.

صادرات كاهو به عراق با مشكل مواجه است

وی عنوان می کند: محصول کاهو باید در مدت زمانی کوتاه برداشت شده و به بازار عرضه شود. در گذشته قسمتی از محصولات سبزی و صیفی جات این شهرستان را به کشور عراق صادر می کردیم ولی به دلیل مشکلات امنیتی و مسائل جنگ، مرز ایران و عراق چندان برنامه منظم و دقیقی را مانند سایر مرزها ندارد. حتی گاهی وقت ها تنش هایی در این مرز به وجود آمده و پیگیری هایی که اتفاق می افتد بعضی از تجار بار خود را نمی توانند از مرز ترخیص کنند، سبزیجات هم مانده و فاسد می شود که آن موقع تجار دچار ضرر و زیان می شوند و این ضرر و زیان موجب انصراف از کار می شود.

قتل عام کاهوها در زمین بی تدبیری/کاهوی دزفول در زمینها شخم زده شد

وی ادامه می دهد: چون دولت در بحث مدیریت ورود نمی کند کشاورزان هم با اطلاعات کم  خود همه به یکباره به سمت کشت یک محصول رفته و در زمان برداشت با اضافه تولید مواجه می شویم. این اضافه تولید و عرضه باعث می شود که قیمت کاملا شکسته و صرفه اقتصادی را از دست بدهد. رعایت و مدیریت الگوی کشت که باید از طرف وزارت جهاد کشاورزی انجام شود با ضعف شدیدی انجام شده و همین موضوع باعث یک نابسامانی در بحث تولید می شود. یعنی زمان برداشت میزان عرضه از تقاضا پیش می گیرد و این باعث ضرر و زیان کشاورزان و شکست قیمت می شود.

هیچ پیامکی به کشاورزان ارسال نکردم

نماینده مردم دزفول در مجلس عنوان می کند: سفری به روسیه داشتیم و خبرش هم در نشریه موجود است ولی هیچ پیامکی مبنی بر تشویق کشاورزان به کشت بیشتر سبزی و صیفی جات و یا عقد قرارداد با روسیه ارسال نکردیم. کسانی این مسئله را در جهت تخریب مطرح کرده اند. اگر کشاورزی این پیام را دارد می تواند به من ارائه کند تا با فرد خاطی برخورد کرده و از وی شکایت کنم.

وی در پایان می گوید: امسال و سال گذشته با کارخانجات چغندر قند در دیگر استان ها مثل اصفهان مذاکره کردیم تا کشاورزان را تشویق کنیم به کشت چغندر و سطح زیر کشت سبزی و صیفی جات کمتر شود. اگر مشخص شود که جهاد کشاورزی، کشاورزان دزفول را تشویق کرده باید پاسخ بدهد. به صورت کلی هر کسی در این قضیه تخلفی کند با آن برخورد می کنیم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار