تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۸۲۵۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پذیرش دانشجو برای مرکز علمی ـ کاربردی میراث اندیمشک از مهر آینده

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ما در مناطقی که صنایع دستی قوی دارند و از جاذبه‌های گردشگری خوبی برخوردار هستند مراکز آموزش علمی ـ کاربردی راه‌اندازی می‌کنیم.

شهرود امیرانتخابی که به منظور بررسی قابلیت‌های شهرستان اندیمشک برای صدور مجوز راه‌اندازی مرکز آموزش عالی علمی ـ کاربردی میراث کرخه وارد این شهر شده بود اظهار کرد: اندیمشک از این لحاظ متفاوت است ولی برای ما وجود پتانسیلی که در شهرستان وجود دارد و حمایت از آن قسمت از آموزش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خیلی مهم است. اندیمشک و شهرهای اطراف دنیایی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری دارند.

وی خاطرنشان کرد: افق روشنی وجود دارد چون به هر حال بحثی که الان در دولت وجود دارد بحث جایگزینی اقتصاد و فرهنگ به جای اقتصاد نفت است. با توجه این که الان هم دولت زیاد نمی‌تواند روی بودجه نفتی تکیه کند تاکید اساسی شخص آقای دکتر روحانی روی اقتصاد و فرهنگ است. مستحضرید که هر سه ماموریتی که سازمان میراث فرهنگی دارد چه گردشگری، چه صنایع دستی و چه میراث فرهنگی به لحاظ قابلیت درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتری دارد. اقتصاد فرهنگ در واقع قدرت نرم ما محسوب می‌شود.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: شاید اگر تخصصی عرض بکنم هر گردشگری که ما بتوانیم جذب کنیم در کشور بین شش تا ۹ شغل برای ما ایجاد می‌کند و در کنار آن صنایع دستی ما تقویت می‌شود و قابلیت صادرات وجود دارد. حالا اگر مرکز شما شکل بگیرد به لحاظ اشتغالزایی بحث آموزش، تولید و فروش صنایع دستی در سطح استان در بحث برنامه‌های توسعه‌ای تاثیرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت.

امیرانتخابی تصریح کرد: ما تنها نمی‌خواهیم مرکز آموزشی راه بیفتد. آموزش‌های ما مهارتی است و کاملاً متفاوت با نظام آموزش عالی است که الان در کشور وجود دارد و تقریباً با شکست مواجه شده است. ما در کشور در تحصیلات تکمیلی، فوق لیسانس و دکترهایی داریم که خیلی از این فارغ‌التحصیلان پاسخگوی نیاز جامعه ما نیستند. از این منظر من فکر می‌کنم که شما می‌توانید صد نفر از فارغ التحصیلان خود را به صورت اساتید مدعو در اختیار خودتان بگیرید. ما کارهایی را انجام خواهیم داد که بتوانیم برای مراکزمان اعضای هیأت علمی هم جذب بکنیم و در این باره درخواستی که برای تخصیص بودجه ارایه داده‌ایم پنج عضو هیأت علمی برای هر مرکز است که اندیمشک و اهواز را هم در آن لحاظ کرده‌ایم که در بودجه سال ۹۴ برای تخصیص اعتبار خدمت دکتر نوبخت ارایه شده است. شما هم باید تلاش کنید مکان و کارگاه‌های آموزشی این مرکز را تهیه کنید که ما بتوانیم مجوز را بگیریم تا مهر ماه برای مرکز اندیمشک دانشجو پذیرش کنیم.

وی اظهار داشت: ما رشته‌هایی داریم که مطابق با ماموریت سازمان است. منتهی بنای کار ما این است که رشته‌هایی که در هر منطقه خاص هستند با توجه به نیاز خود استان باشد. احتمالاً رشته‌هایی وجود دارند که مخصوص و خاص خودتان باشد و قابلیت تولید و صادرات هم برای آن وجود دارد و می‌خواهید آن را احیاء کنید. شما می‌توانید این رشته‌ها را به ما پیشنهاد بدهید. ما با نظر خودتان سرفصل های آنها را تهیه می‌کنیم تا در آن رشته‌ها دانشجو بگیرید.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هدف ما آموزش مهارتی است که دولت تدبیر و امید از طریق برنامه ششم توسعه سعی در اجرای آن دارد. مملکت دارد به سمت آموزش‌های مهارتی م‌ رود و تاسیس مراکز علمی کاربردی به نفع منطقه است. همه ما باید دغدغه این را داشته باشیم و بتوانیم نیروهای خوبی را آموزش بدهیم که در آینده برای منطقه سودآوری داشته باشد؛ چه به لحاظ رفع بیکاری و چه اشتغالزایی.

امیرانتخابی بیان کرد: بحث آموزش ما یک طرح واقع‌بینانه است. بنابراین لازم است با شدت و حدت بیشتری پیگیر راه‌اندازی مراکز آموزش عالی باشیم. این مراکز تنها مرکزی برای پذیرش دانشجویان جا مانده از سایر مراکز علمی نیست. فلسفه مراکز علمی کاربردی کسب درآمد نیست چون این مراکز برند سازمان هستند و دولت هم روی آنها سرمایه‌گذاری خاصی کرده و از این منظر برنامه بلند مدتی برای این مراکز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: انشاالله مرکز علمی کاربردی که در اندیمشک راه‌اندازی خواهد شد با رشته‌هایی در سه حوزه ماموریت سازمان فعال می‌شود. ما هیچ سخت‌گیری برای راه‌اندازی آن انجام نمی‌دهیم به شرطی که شما با مسؤولان استانی هماهنگ باشید. ما در خوزستان ناظر وزارت علومی داریم که اگر تعایل خوبی با او داشته باشید در خصوص آن چه که لازمه راه‌اندازی مرکز باشد مشکلی در زمینه تسریع در انجام آن پیش نخواهد آمد.

همچنین کوروش ایزدمهر، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیمشک، گفت: اندیمشک اولین شهر بعد از مراکز استان‌ها است که میزبان مرکز علمی کاربردی در حوزه ماموریت‌های سه گانه سازمان میراث فرهنگی می‌شود و این موفقیت بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: اندیمشک همان "اندامش" باستان است که اینک در شمالی‌ترین نقطه استان خوزستان با آثار تاریخی دوره عیلامی به ویژه اوج تمدن عیلامی (عیلام میانه) چون پل بند و شهر ایوان کرخه، راه‌های استراتژیک هخامنشی، محوطه‌های ارزشمند اشکانی، قلعه‌ها و آسیاب‌های شگرف ساسانی و آباره‌های دوره متاخر اسلامی است. اندیمشک روزگاری بخشی جداناپذیر از سرزمین تمدنی شوشان بود و اینک نیز در کنار شهرهای تاریخی دزفول، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان تداعی کننده دوران تاریخی شکوهمند خود است.

ایزمهر افزود: اندیمشک شهری است با دریاچه‌ها و رودخانه‌های طبیعی در کنار سلسله جبال زاگرس که روزگاری مأمن تمدن‌های بزرگ بسیاری بوده که آثار و شواهد آن گویای همین مطلب است. اندیمشک شهری صنعتی بوده که با مناطق اطراف آن چون ایوان کرخه، اریترین و لور شهرهای اقماری پایتخت چندین هزار ساله شوش را هویت می‌بخشیده است. از این لحاظ اندیمشک با تمام قوا آماده راه‌اندازی اولین مرکز علمی کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این شهر است و انشاالله گام‌های اساسی در جهت آموزش نیروی متخصص در سه حوزه ماموریتی سازمان برخواهیم داشت.

در ادامه رضایی، معاون موسسه علمی ـ کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ضمن تمجید از تلاش‌هایی که در زمینه تهیه مکان مرکز صورت گرفته است گفت: مرکز اندیمشک جزو ۱۷ مرکزی خواهد بود که مهر ماه آینده می‌تواند دانشجو پذیرش کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار