تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۸۲۵۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توزیع بسته چهارم غذایی قبل از شب عید
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که برای ایجاد اشتغال نیازمند بنگاه های کوچک هستیم و باید به این بخش ها توجه بیشتری داشته باشیم، گفت که در کشوری که رکود انباشته شده 5 و 6 درصدی را تجربه می کند رشد سه درصد خودش را دیر نشان می دهد و ما در رشد خطی حرکت نکرده ایم.

علی ربیعی در برنامه نگاه یک که شامگاه شنبه از شبکه اول سینما پخش شد، افزود: چنانچه رشد اقتصادی در سه سال به ازای هر سال 5 تا 6 درصد باشد جا برای اشتغال جدید به دلیل این که در واحد های تولیدی نیروی انسانی و ظرفیت تولید تناسب ندارد، دیرتر باز می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ما نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داریم و نمی توانیم فروش نفت را در این راه نادیده بگیریم.

ربیعی با بیان اینکه باید منابع بانکی را جهت دار کنیم، توضیح داد: در شورای عالی اشتغال، برای تناسب منابع بانکی و حرکت تولید صحبت شد و بانک مرکزی نیز در این راه همراه است.

وی تاکید کرد: تسهیلات باید با رشد تولید معنا دار باشد، 60 درصد وام ها در عرصه صنعت به سمت سرمایه در گردش رفت و این اتفاقات بعد از یک دوره رکود، مطلوب است.

امنیت و ثبات

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: باید در بازار سرمایه، احساس امنیت و ثبات وجود داشته باشد و دولت در این راستا گام نهاده و نمونه آن ایجاد ثبات در بازار ارز است. این مهم در بخش نرخ سود بانکی نیز رخ داد.

به گفته ربیعی، پول و نقدینگی در نزد مردم است و امیدوارم سال آینده با برنامه ریزی درست شاهد رشد 5 درصد داشته باشیم.

وی گفت: برای رشد و اشتغال نیاز به دخالت در بنگاه های کوچک داریم. تولید در صنعت بزرگ و واحد های کسب و کار بزرگ ممکن است به ایجاد یک شغل منجر شود اما امروز نیاز به ایجاد شغل از طریق بنگاه های کوچک داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برای ایجاد تحرک، اشتغال بزرگ در بنگاه کوچک را دنبال می کنیم تا بتوانیم تحول در بنگاه های کوچک ایجاد کرده و این بنگاه ها را به بازدهی برسانیم.

ربیعی با بیان اینکه پاشیدن پول شغل ایجاد نمی کند یادآور شد: در بنگاه های کوچک به دنبال تحرک برای تکمیل ظرفیت ها و اتصال زنجیره آنان به یکدیگر هستیم.

به گفته وی، به راحتی در حوزه کفش و لباس می توانیم نیم میلیون شغل ایجاد کنیم و کافی است که بنگاه ها را به یکدیگر وصل و ایجاد برند کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امیدوارم مجلس کمک کند و یک هزار میلیارد تومان هدفمندی برای اشتغال از بخش یارانه ها برگردد؛ البته 5 هزار میلیارد نیز از محل هدفمندی برای وزارت کشاورزی و صنعت معدن برای تولید در نظر گرفته شده است.

ربیعی با اشاره به اهمیت امنیت شغلی ادامه داد: برای امنیت شغلی در گام نخست به سراغ شغل های موجود رفتیم. 250 هزار شغل در حال از بین رفتن بودند و تلاش کردیم از ریزش این مشاغل جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: باید قراردادها را شفاف کنیم و اگر با امضاهای مختلف، قراردادها را غیر شفاف کنیم مشکلی حل نمی شود. چنانچه تقاضا برای نیروی کار از سوی بخش های مختلف تولیدی زیاد بود، مشکلی ایجاد نمی شد اما در حال حاضر دستکاری قانون کار را با توجه به این شرایط موثر نمی دانم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قرارداد سفید و اجحاف در حق زنان در محیط های کار بخصوص شرکت های خدماتی کوچک را پیگیری می کنیم؛ البته بازار عرضه و تقاضا را به هم نمی ریزیم اما دستور العمل های مشخصی را با سه جانبه گرایی دولت، کارگران و کارفرمایان تدوین کردیم.

ربیعی با بیان اینکه رییس جمهوری در اردیبهشت امسال به من دستور پیگیری امنیت شغلی را داد، افزود: تعیین دستمزد همواره در دنیا پر سر و صدا بوده و بزرگترین اعتصابات در دنیا به دلیل دستمزدها است؛ بنای قانون تصمیم سه جانبه بر اساس تفاهم میان کارگران و کارفرمایان در کنار دولت می باشد و این سه بخش در مشارکت با یکدیگر درباره دستمزد تصمیم می گیرند.

وی با بیان اینکه کارگران درباره دستمزد نظر جدی می دهند، اظهار کرد: شرایط زندگی نیروی کار در تعیین مزد اثر مستقیم دارد و پرسش اصلی این است که زندگی یک نیروی کار در شهرها با چقدر می گذرد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: نیروی کار در حاشیه شهر ها زندگی می کند و سبد هزینه در شهر ها و حاشیه شهر ها بالا است از این رو شاخص تورم را در این باره برای تعیین دستمزد در نظر می گیریم.

ربیعی با بیان اینکه ادامه تولید از دیگر شاخص های تعیین مزد است، یادآور شد: یکی دیگر از شاخص های تعیین مزد باید بر اساس سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالای تولیدی باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری کشورها سهم مزد از قیمت تمام شده بیشتر است و در برخی صنایع، با توجه به اندازه صنعت و قیمت کالای تمام شده و یا اندازه تولید، دستمزدها تفاوت دارد اما در نهایت باید قیمت تمام شده برای کارفرما به صرفه باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید همه معادلات را در موضوع دستمزد مورد ارزیابی قرار دهیم، گفت: دستمزد دربعضی سال ها، از تورم عقب مانده است؛ تورم را در سال 93 مهار کردیم و سال گذشته نیز شورای عالی کار به رغم برخی انتقادات درست ترین تصمیم را مبنی بر افزایش دستمزد گرفت.

ربیعی ادامه داد: باید نظام کار کشور را در نظر گرفته و کرامت کارگر را افزایش دهیم. در حال حاضر کارگران یک میلیون تومان دریافتی دارند؛ قطعا شرایط دشوار بوده و کافی است یک معلول در یک خانواده کارگری باشد و یا بیماری برای کارگری اتفاق بی افتد.

لبخند جامعه کارگری


وی با بیان اینکه خود را نماینده جامعه کارگری و کار می دانم، تصریح کرد: دوست دارم بر لب کارگران لبخند باشد. اگر کارگران خوشحال باشند جامعه، تولید محور خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 23 میلیون نیروی کار ، ثروت کشور محسوب می شود،گفت: امروز چهار بیمارستان میلاد در کشور داریم و علاوه بر تهران، بیمارستان میلاد 2 کرمان به بهره برداری رسید و دو بیمارستان میلاد دیگر نیز در استان های دیگر افتتاح خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه وضعیت بیمارستان ها باید بهبود یابد، یادآور شد: تلاش می کنیم کارگری که به بیمارستان تامین اجتماعی می رود به مثابه بیمه تکمیلی هزینه ای پرداخت نکند و امیدواریم همه کارگران ساختمانی را بیمه کنیم.

وی تاکید کرد: سعی می کنیم به نحوی با آورده های کارگردان، صندوق ها را احیا کرده و در این عرصه تحولی داشته باشیم. در بخش رفاهیات بازنشستگان نیز اقداماتی در دست اجرا است.

توزیع بسته چهارم در عید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در حال توزیع بسته سوم غذایی هستیم و نزدیک شب عید نیز بسته چهارم را توزیع خواهیم کرد. برای افرادی که در دهک پایین جامعه قرار دارند تنها یارانه کافی نیست از این رو یارانه کالایی را برای آنان درنظر گرفتیم.

ربیعی افزود: افراد دارای سوء تغذیه را مورد حمایت قرار می دهیم و در زمینه حفظ یارانه های طبقه پایین جامعه به دستور رییس جمهوری ادامه می دهیم.

وی درباره بازنشستگی ها نیز گفت: بازنشستگی کارگری در سال گذشته در بخش تامین اجتماعی افزایش 25 درصدی داشت و بیمه تکمیلی این قشر را تکمیل کردیم و امسال نیز این مساعدت ادامه خواهد یافت.همچنین اولین تور زیارتی مشهد برای بازنشسته های تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بخش بازنشسته های کارمندی به دلیل استفاده از بودجه دولتی، از دولت تبعیت می کنیم و می دانیم فرد بازنشسته در منزل مشکلات بیشتری از افراد شاغل دارند.

ربیعی اظهار کرد: متناسب با نرخ تورم، افزایش حقوق برای بازنشستگان داریم و امسال نیز شاهد افزایش حقوق بازنشستگان نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه یکسال است که از بحران های موجود به تعادل نسبی رسیدیم،گفت: سرمایه های در اختیار صندوق های بازنشستگی امسال به سود دهی رسیده و این شرکت های زیان ده، ساماندهی شده اند.

نیروی کار خارجی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم استفاده از نیروی کار داخلی توضیح داد: بخش بزرگی از نیروی کار ما در برخی شهرها خارجی هستند زیرا نیروی کار داخلی حاضر به انجام برخی کارها نیست و از طرفی سبک مصرف تغییر کرده است.

ربیعی ادامه داد: در کارخانه ای دیدم که برند کشور دیگری تولید می شد و کالای تولیدی که کیفیت آن نیز خوب بود، به فروش می رسد.

وی اظهار کرد: نتوانستیم برند سازی کنیم و در سال های اخیر منابع ارزی به جای وارد شدن به چرخه تولید به واردات محصولات کشاورزی اختصاص داده شد و در حوزه صنعتی نیز این اتفاق رخ داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید از تولید داخلی در برابر واردات حمایت کنیم. درباره نظام تعرفه ای و ممنوعیت ها در حال بحث هستیم اما فقط این موضوع نیست. اگر بتوانیم با برخی برندها همکاری کرده و در عین حال در زمینه تغییرات فرهنگی فعالیت کنیم موفق می شویم.

به گفته ربیعی، باید به سمتی برویم که مردم به پوشیدن لباس های داخلی افتخار کنند.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست های مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری به صورت برنامه، در دولت ترجمه شده در همه وزارتخانه ها بر اساس طراحی و تصویب در شورای اقتصاد دولت در حال انجام است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دولت نسبت به این سیاست ها وفادار و در این بخش موفق بوده است وما نیز در بخش های مختلف از جمله سازمان تامین اجتماعی و شرکت های زیر مجموعه، این سیاست ها را اجرایی کردیم.

تعاونی ها

ربیعی به وضعیت تعاونی ها اشاره کرد و افزود: 850 تعاونی فعال خدماتی و توزیعی در سال 92 و 93 ایجاد و 470 تعاونی دانش بنیان با همکاری معاونت علمی فناوری و 460 تعاونی مرزنشین در همین مدت فعال کردیم.

وی ادامه داد: نخبگان ذهنیت درستی درباره تعاونی ها ندارند. حتا اقتصاد دانان برجسته نیز تعاون را بخش زاید می دانند و باید فضای نخبگی جامعه، تعاونی را به عنوان بخش عدالت گستر از بخش خصوصی بپذیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: سند توسعه تعاون را پس از یکسال با نظر همه تعاون گراها آماده و در بخش سهام عدالت نیز نقش تعاونی ها را حفظ کردیم.

ربیعی تاکید کرد: این سند جهت گیری جدید و ترجمه ای نو از بخش فعالیت های جدید تعاون ارائه می کند.

به گفته وی، تعاونی حوزه اقتصاد اجتماعی است و می تواند پول های خرد در دست مردم را به بخش سرمایه گذاری بیاورد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم مورد نظر ما افزایش تعاونی ها و تقویت تشکل ها و واگذاری برخی مسوولیت ها به آنها است.

ربیعی ادامه داد: فرهنگ تعاون در میان مردم جا نیفتاده است؛ باید بدانیم تعاونی را در کشورها، به عنوان بخش منفعت برای مردم به کار می گیرند.

وی تاکید کرد: آموزش تعاونی ها را به طور جدی دنبال می کنیم و به دنبال ترویج و تحکیم فعالیت های تعاونی ها با یکدیگر هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در چهار ماه اخیر تعاونی های ما به سمت وزارتخانه های مربوطه رفته اند و با وزرای مربوط جلساتی داشته و توسعه برند تعاونی ها نیز از دیگر اقداماتی است که در دست انجام داریم.


آموزش فنی و حرفه ای

ربیعی در ادامه به اهمیت نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در توسعه ملی اشاره کرد و گفت: در این سازمان باید آموزش ها متناسب با نیروی کار باشد. به عنوان نمونه در استان چهار محال و بختیاری ماهی های پرورشی و زنبور داری داریم اما در مرکز فنی حرفه ای این استان بیشتر جوشکاری آموزش داده می شود. در صورتی که شغل قالب این منطقه می تواند در این رشته ها باشد.

وی تاکید کرد: از استان های مرزی کار خود را آغاز کردیم و نوع آموزش ها را بر اساس نیازها تامین خواهیم کرد و سپس با اجرای طرح تکاپو، تحرکی در مشاغل و واحدهای تولیدی کوچک ایجاد می کنیم و از طرفی در تلاش برای راه اندازی مراکز فنی و حرفه ای در کنار کارگاه های آموزشی هستیم.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار