تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۸۲۶۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از اولین روز بررسی بودجه 94 / اظهارات مخالفان و موافقان درباره کلیات بودجه

اولین روز از بررسی بودجه 94 کل کشور صبح روز یکشنبه، بیست و ششم بهمن ماه با ارائه گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی کلیات لایحه بودجه 94 و نیز ادامه رسیدگی به لایحه بودجه 94 کل کشور با حضور 198 نفر از نمایندگان مجلس به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس شورای صبح امروز آغاز شد.

در ابتدای جلسه اسامی موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه 94 کل کشور توسط مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس به این شرح قرائت شد:

مخالفان: هادی قوامی نماینده اسفراین، محمد حسن آصفری نماینده اراک، محمد ابراهیم رضایی، نادر قاضی پور، عباس قائدرحمت، محمدحسن ابوترابی‌فرد، حسین فتاحی، عبدالرحمان رستمیان، علی نعمت چهاردولی، الیاس نادران.

موافقان: هادی حسینی، حمیدرضا عزیزی، ایرج ندیمی، حبیب برومند، مجید منصوری، عزیز اکبریان، کمال‌الدین پیرموذن، سلیمان عباسی، غلامرضا کاتب و امیرآبادی.

احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نسبت به عدم توزیع جداول لایحه بودجه 94 انتقاد کرد و از هیأت رئیسه خواست که جلسات مجلس برای بررسی جزئیات را در یک شیفت برگزار کند تا نمایندگان فرصت مطالعه لایحه بودجه را داشته باشند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: جداول بودجه به اصلاحاتی احتیاج داشت و اکنون در حال چاپ است و به زودی بین نمایندگان توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به تذکر نادران نماینده تهران در خصوص دلیل حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه 94 نیز گفت: از رئیس جمهور برای حضور در این جلسه دعوت شده است.

*** مخالفان کلیات لایحه بودجه 94***

نحوه پرداخت یارانه نقدی بر اساس درآمد خانوار در لایحه بودجه ابهام دارد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از افزایش تعداد تبصره‌های لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق، گفت: لایحه فعلی باعث افزایش قیمت و تورم در سال 94 می‌شود.

هادی قوامی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه بودجه 94 در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس،‌ گفت: در شرایطی که طبق قانون برنامه پنجم باید میزان واریز درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی در سال پایانی برنامه یعنی سال 94 به 34 درصد برسد این میزان در لایحه بودجه 20 درصد در نظر گرفته شده است که این بدان معناست که وابستگی به درآمدهای نفتی همچنان وجود دارد. این یکی از نقاط منفی لایحه بودجه 94 همچون لوایح سال‌های قبل بشمار می‌آید.

وی در توضیح گفت: اگر بیش از 30 درصد درآمدهای بودجه یک کشور به نفت وابسته شود، به این دولت رانتی گفته می‌شود. ویژگی‌های دولت رانتی این است که شفاف نیست و به جای تولید به توزیع منابع می‌پردازد. حال این‌که طبق سیاست‌های کلی برنامه پنجم وابستگی بودجه جاری کشور به نفت باید صفر شود. از طرف دیگر از ویژگی‌های دولت رانتی این است که دولتی پاسخگو نخواهد بود که این رویکرد باعث افزایش مشکلات اداری و ناکارآیی در سیستم می‌شود.

قوامی کاهش نرخ تورم و بیکاری را یکی از احکام و برنامه‌های بالادستی خواند و گفت: در لایحه بودجه 94 برنامه مشخصی برای ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان بیکار در نظر گرفته نشده است حال این‌که آمار بیکاران در این قشر بالای 25 درصد است که این یک چالش جدی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزایش قیمت را یک نقطه منفی در لایحه بودجه خواند و گفت: مجلس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را تصویب کرد تا تبصره‌های بودجه کم شود اما متأسفانه کمیسیون تلفیق لایحه دولت با 20 تبصره را به 40 تبصره افزایش داد. احکامی که ماهیت افزایش قیمت دارد آن هم در شرایطی که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و باید تمامی تلاش‌های در جهت کاهش قیمت‌ها انجام شود.

قوامی با بیان این‌که لایحه فعلی افزایش قیمت را در سال 94 به وجود می‌آورد، گفت: کمیسیون تلفیق افزایش مالیات‌ها را تصویب کرده است. حال این‌که باید سهم درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی پایه‌های مالیاتی و نه درآمدهای مالیاتی محقق شود.

قوامی همچنین در خصوص هدفمندی یارانه‌ها طبق لایحه بودجه، گفت: باید تمام تلاش‌ها در اجرای قانون هدفمندی بر اساس تعریف اولیه آن صورت گیرد. ما هم معتقدیم که نباید یارانه نقدی به صورت یکسان بین تمامی خانوارها پرداخت شود. اما مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص پرداخت یارانه ابهاماتی دارد همچون این‌که معلوم نیست منظور از درآمد خانوار چیشت. آیا باید درآمد سرپرست خانوار 2.5 میلیون باشد یا درآمد مجموع اعضای خانوار در نظر گرفته شده است.

نظارتی بر پرداخت مالیات افرادی مانند بابک زنجانی وجود ندارد

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت خاصی برای پرداخت مالیات‌ها برای افراد پردرآمد وجود ندارد، گفت: افرادی مانند بابک زنجانی یا مربی تیم فوتبال درآمد بالایی دارند اما در پرداخت مالیات نظارت‌های قانونی وجود ندارد.

 محمدحسن آصفری که در مخالفت با کلیات لایحه بودجه صبحت می‌کرد، ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مالیات‌ها در بودجه اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید مردم با مشکلاتی از قبیل رکود اقتصادی و مسائل تورمی مواجه هستند، چه افزایش درآمدی برای مردم وجود داشته است که تصمیم داریم بخشی از مالیات‌ها را افزایش دهیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی افزود: بهتر است به سراغ دلال‌ها و واسطه‌هایی که پول‌هایی را از دولت می‌گیرند و فرار مالیاتی دارند برویم؛ زیرا افرادی هستند که درآمد آنها بسیار بالاست مانند بابک زنجانی یا مربی تیم فوتبال اما در پرداخت مالیات متاسفانه نظارت، قانون یا آیین‌نامه‌ای برای این قبیل افراد وجود ندارد.

وی به مساله وام ازدواج نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در مجلس در این خصوص پاسخگو بود اما متاسفانه اقدامی که باید انجام شود صورت نگرفته است چرا که کمتر از مبلغ 10 میلیون تومان نمی‌تواند راهگشایی برای جوانان باشد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی همچنین به مساله تحقق اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان می‌گویند که به این موضوع توجه شده است اما بسیاری از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و مجموعه‌هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند املاک مازادی دارند که هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌کنند.

آصفری گفت: گرچه امروز با کاهش قیمت نفت یا عدم فروش نفت مواجه هستیم اما معتقدیم اقتصاد مقاومتی یعنی از امکاناتی که داریم باید بهینه استفاده کنیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اشتغالزایی را از دیگر عواملی عنوان کرد که باید در بودجه برای آن چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: خانواده‌های بسیاری هستند که با مشکل اشتغال مواجه هستند و این در حالی است که متاسفانه برخی بانک‌ها پول مردم را به عنوان قرض‌الحسنه می‌گیرند اما سود نمی‌دهند و بعد مجدد همان پول مردم را با درصد سود بالاتری در اختیار مردم می‌گذارند که متاسفانه هیچ نظارتی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کارخانه‌هایی وجود دارند که توانایی خوبی در رقابت‌پذیری و نیز ارائه تسهیلات دارند، گفت: اما متاسفانه با عدم تسهیلات از سوی صنایع مواجه هستیم و به جای اینکه 30 درصد از منابع خود را استفاده کنند صددرصد آن را به کار می‌گیرند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مساله هدفمندی یارانه‌ها نیز اظهار کرد: گفته شده خانوارهایی که تا 2/5 میلیون تومان حقوق دارند از یارانه برخوردار شوند. چه تضمینی وجود دارد که برای خانواده‌های که دارای شش نفر عضو است همین میزان در نظر گرفته شود و برای خانواده‌ای که دو نفر عضو دارد نیز همین مبلغ و این با هیچ منطقی سازگار نیست.

آصفری در پایان بر توجه به مساله اوراق مشارکت وقفی در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: سال گذشته مردم در این مساله مشارکت خوبی داشتند اما امسال حذف شده و توجهی به این مساله صورت نگرفته است.

با منطق بودجه خسارات غیرقابل جبرانی به کشور وارد شده است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: عده‌ای یارانه می‌گیرند تا سگشان را جراحی زیبایی کنند و عده‌ای دیگر یارانه می‌گیرند تا زنده بمانند.

محمدابراهیم رضایی در مخالفت با کلیات لایجه بودجه سال 1394، گفت: با منطق هزینه‌کرد سالانه بودجه، سال‌هاست خسارات غیرقابل جبرانی به کشور وارد شده و منطق را به بی‌منطقی مبدل کرده است و سیاست‌های ابلاغی، سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله نادیده گرفته شده و بی‌خاصیت شده است.

نماینده مردم خمین افزود: با منطق بودجه‌های سنواتی کشاورزی کشور نابود و کشاورزان فقیر و فقیرتر می‌شوند و انگیزه کشت و کار روز به روز بیشتر از بین می‌رود.

وی بزرگترین ایراد لایحه بودجه را شفاف نبودن منابع درآمدی و هزینه‌ای عنوان کرد و افزود: نتیجه این وضعیت طمع مفسدان به جاخوش کردن در مسیر و مجاری پول‌های غیرشفاف و غیرقابل حسابرسی بوده است. چانه‌زنی و رابطه بازی حرف اول می‌زند؛ در نتیجه یک جا آباد و یک جا ویران شده است. نتیجه دیگر آن ویران کردن نظام مدیریتی کشور و برهم زدن مناسبات قوه مجریه و قضائیه بوده است.

رضایی افزود: در منطق بودجه خبری از عدالت نیست، تنها از عدالت برای توجیه افکار عمومی استفاده می‌شود ولی تناسب و تعادل توسعه به فراموشی سپرده می‌شود. سیاست‌بازی در این منطق نقش پررنگی پیدا کرده است؛ چون می‌توان از منابع غیرشفاف برای مقاصد سیاسی به خوبی بهره برد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی افزود: حمایت از فقرا و درماندگان وظیفه خاص و فراموش نشده دولت است که باید در هر شرایطی مدنظر باشد. اما متأسفانه فراموش شده‌اند چون معمولاً آنان زبانی برای ابراز وجود ندارند و مانند سیاسی‌ها نیستند که هر جرم و فسادی مرتکب شوند، همه برای تبرئه شدنشان تلاش کنند و اجازه قوه قضائیه به حسابشان رسیدگی کند.

نماینده مردم خمین افزود: امذور جماعت زیادی در سختی زیادی به سر می‌برند و حتی بعضی توان خرید نان هم ندارند در لایجه بودجه این اقشار نادیده گرفته شده‌اند.

به گفته رضایی، لایحه بودجه 94 توجه چندانی به آموزش و پرورش نکرده است.

وی اظهار کرد: به جای حفظ نظام در منطق برخی مدیران، حفظ پست، جاه و مقام و گروه قبیله غلبه دارد.

نماینده مردم خمین پرداخت یارانه نقدی به صورت مساوی بین همه ایرانیان را غیرمنطقی و ناعادلانه دانست و افزود: متولیان امر جرات تصمیم‌گیری برای منافع کشور را ندارند. عده‌ای یارانه می‌گیرند تا سگشان را جراحی زیبایی کنند و عده‌ای دیگر یارانه می‌گیرند تا فقط زنده بمانند. این در حالی که رونق تولید به نقدینگی نیاز شدیدی دارد.

رضایی گفت: در این لایحه به رونق تولید و بهبود اشتغال توجهی نشده است.

آیا با هزار میلیارد تومان می‌شود مشکل اشتغال 8 میلیون نفر را حل کرد؟

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وابستگی بودجه 94 به نفت کمتر شده، در عین حال گفت که این انتظار وجود داشته کاهش وابستگی به نفت بیش از این در بودجه 94 مورد توجه قرار گیرد.

عباس قائدرحمت که به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه 94 در جلسه علنی صبح امروز مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد نه دولت از فرصت بودجه‌ریزی لازم برای رسیدگی جدی به مسائل کشور توانسته به خوبی استفاده کند و نه مجلس توانسته از این فرصت برای حل مشکلات مردم بهره لازم را ببرد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بودجه را بالاترین سطح گفت‌وگوی دولت و مجلس در جهت سیاستگذاری و هدایت اقتصاد کشور عنوان و خاطرنشان کرد: بودجه به عنوان ابزار اصلی سیاست‌های مالی باید بتواند در کنار سیاست‌های پولی مستقل اما هماهنگ تورم را مهار کرده و رکود را کاهش دهد.

وی ادامه داد: دولت نه تنها نتوانسته از فرصت تهیه و تصویب بودجه برای تصمیم‌گیری‌های اساسی به درستی استفاده کند بلکه کمیسیون تلفیق هم مثل هر سال اندک اثری در بودجه داشته و نتوانسته به مسائل کلان کشور بپردازد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه 94 قانونگذاری‌هایی اتفاق افتاده که مغایر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس است، گفت: سال 93 سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده بود و تاکید مقام معظم رهبری هم اقتصاد مقاومتی بود اما در بودجه آنطور که شایسته است موضوع اقتصاد مقاومتی لحاظ نشده این در حالی است که انتظار می‌رود رنگ و بوی بودجه، اقتصاد مقاومتی باشد.

قائدرحمت اضافه کرد: اگرچه وابستگی بودجه 94 به نفت کمتر شده اما این انتظار وجود داشت که کاهش وابستگی به نفت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این سال گذشته در پایان بررسی بودجه 93 مقرر شد از شکل سنتی بودجه‌ریزی فاصله بگیریم اما این اتفاق در بودجه 94 به طور کامل نیفتاد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بودجه 94 در حوزه سلامت، درمان‌محور است، افزود: اتفاق خوبی که افتاده این است که اعتبارات بیشتر از حالت متمرکز و ملی به استانی و شهرستانی تغییر کرده اما باید بیشتر به موضوع پیشگیری توجه می شد که این اتفاق لحاظ نشده است.

وی بیکاری را مهم ترین مشکل کشور عنوان و خاطرنشان کرد: ما 3/5 میلیون نفر متقاضی اشتغال داریم و 4/5 میلیون نفر هم دانشجو هستند که به بازار کار اضافه می‌شوند بنابراین هشت میلیون نفر متقاضی کار هستند اما آیا ما موتور محرکه تولید را تقویت کرده‌ایم و آیا با هزار میلیارد تومان می‌شود مشکل اشتغال هشت میلیون را حل کرد؟

هزینه‌های جاری در بودجه 94 بیشتر از بودجه 93 پیش‌بینی شده است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه 94 اتکا به درآمدهای نفتی افزایش یافته است به نحوی که 12 درصد از درآمد واریزی نفت به صندوق توسعه ملی نیز در بودجه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هم‌چنین حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در مخالفت با لایحه بودجه 94، گفت:‌ این لایحه با ماده 18 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد در حالی که تمام درآمدهای نفتی باید به تدریج به صندوق توسعه ملی واریز شود اما در لایحه بودجه 94، 12 درصد از درآمدهای نفتی واریزی به این صندوق در بودجه عمومی کشور هزینه می‌شود، آیا این به معنای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1394 را انبساطی دانست و افزود: پیش بینی عملکرد طبق اظهارات رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 180 هزار میلیارد تومان است در حالی که در لایحه بودجه 94 این عدد 216 هزار میلیارد تومان به اضافه 16 هزار میلیارد تومان دیگر است که در صورت تحقق در بودجه هزینه خواهد شد. آیا این بودجه انبساطی نیست؟

وی مدعی شد: شرایط تحریم مورد غفلت دولت و کمیسیون تلفیق قرار گرفته است. افزون بر آن لایحه بودجه 94 صرفه‌جویی ندارد به نحوی که هزینه‌های جاری در بودجه 94 بیشتر از بودجه 93 پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های مردم برای سال 1394 افزایش داده شده است، گفت: در کمیسیون تلفیق از گاز و سایر موارد پول اضافه از مردم دریافت شده است و جالب آنکه درآمدهای حاصل از این محل نیز به خزانه واریز نمی‌شود. مجلس نباید از این ناحیه برای مردم هزینه‌تراشی کند.

مصباحی مقدم خواستار اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به نحوی که باعث کاهش مصرف بخش‌های تولید و خانگی شود، تاکید کرد و افزود: فرض این است اگر اصلاح هدفمندی استقرار یابد به هدف نزدیک‌تر می‌شویم اما دولت در سال جاری اصلاح قیمت‌ها را به نحوی انجام داد که موجب آسیب مردم شد ولی فایده‌ای هم برای اقتصاد ملی نداشت. اصلاح قیمت‌ها باید موجب اصلاح مصرف انرژی در بخش خانگی و تولید شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما متاسفانه مصرف انرژی در ایران در هر دو بخش خانگی و تولید چهار برابر مصرف دنیاست. مصرف روزانه گاز در ایران 600 میلیون متر مکعب است. این عدد بیشتر از مصرف کل قاره اروپا و بیشتر از مصرف ¼ میلیارد نفر جمعیت چین است. دولت و کمیسیون تلفیق به این مساله توجه نکرده‌اند و جسارت لازم را برای تصمیم‌گیری در خصوص کاهش مصرف به خرج ندادند.

وی با انتقاد به اظهارات رییس سازمان مالیاتی و پیش‌بینی لایحه بودجه برای اخذ مالیات از فرارین مالیاتی، گفت: امکان اخذ مالیات بیشتر از فراریان مالیاتی در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید. رییس سازمان امور مالیاتی نیز گفته است با درآمدهای مالیاتی می‌توان بودجه جاری کشور را تامین کرد. این در حالی است که در لایحه بودجه از این محل 86 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است اما بودجه جاری کشور 166 هزار میلیارد تومان است. این سخن رییس سازمان امور مالیاتی به چه معناست؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مدعی شد: هزینه‌کرد 16 هزار میلیار تومان از درآمدهای بودجه بدون نظارت و مشخص کردن محل هزینه‌ آن در اختیار دولت قرار گرفته است که اقدام مناسبی نیست.

بی انضباطی در بودجه باعث تبلور شهرام جزایری‌ها و بابک زنجانی‌ها می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار کرد: بی‌انضباطی در بخش‌های مختلف بودجه باعث تبلور شهرام جزایری و بابک زنجانی‌ها می‌شود و باز هم کشور را دچار آشفتگی می‌کند.

هم‌چنین نادر قاضی پور که به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت خاطرنشان کرد:‌ آنچه که اقتدار ملی را تقویت می‌کند، قدرت نظامی و توان بازدارنده‌ی جمهوری اسلامی ایران است. اما در لایحه بودجه 94 کل کشور این بخش دیده نشده و نیروهای مسلح و بودجه دفاعی کمتر دیده شده است.

وی افزود: در لایحه امسال هزینه‌ی بودجه‌های بسیاری دیده شده و برخی از نهادها نظیر نهاد ریاست جمهوری با افزایش بودجه چند برابری مواجه بودند که شاید برای هزینه انتخابات مجلس آینده باشد و در مقابل فرهنگیان و آموزش و پرورش سهم کمی از بودجه بردند و به جایگاه فرهنگیان توجهی نشده است و باز هم از آنها غافل شده‌ایم.

وی با طرح این سوال که چرا کارگران همیشه در کشور مظلومند گفت: حقوق کارگران با چه مبنایی محاسبه شده است و فشار بر اقشار ضعیف و کارگر جامعه که همیشه زیر بار تورم و کمبود درآمد کمر خم کرده‌اند امسال دیده می‌شود و مگر بازنشستگان خانواده ندارند.

قاضی‌پور تصریح کرد: مگر قرار نبود در لایحه بودجه احکام دائمی آورده نشود پس چرا این اتفاق نیفتاده است و باز هم شاهد احکام در بودجه هستیم ضمن آنکه بخش‌های دیگر بودجه طوری دیده شده که به نفع سرمایه گذاران وثروتمندان باشد.

این عضو کمیسیون صنایع ادامه داد:در حالی که حقوق یک معلم به یک میلیون تومان هم نمی‌رسد امسال در برخی از شرکت‌های خصوصی حقوق بالای 7میلیون تومان در نظر گرفته شده است که البته این شرکت‌ها به اسم خصوصی‌اند اما به دست دولت اداره می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیش بینی 40 دلار برای نفت را باعث بی‌انضباطی و نابسامانی در وضع درآمدی دولت دانست و گفت: افزایش قیمت نفت بیش از 40 دلار باعث بی‌انضباطی می‌شود و معلوم نمی‌شود که درآمد مازاد بر این 40 دلار صرف چه بخش‌هایی در کشور خواهد شد ودر لایحه بودجه دولت نیز هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.

نماینده ارومیه در پایان خاطر نشان کرد: ضعف دیگر بودجه بی‌توجهی به وضع مسکن فرهنگیان و قانون بیکاران متقاضی به کاراست و در این دو بخش هیچ ردیفی در لایحه دیده نمی‌شود، ضمن آن که برای احیای دریاچه ارومیه و خروج از وضع خشکسالی در کشور نیز اعتبارات خاصی در نظر گرفته نشده است و در یک کلام این لایحه پاسخ‌گوی مشکلات کشور نخواهد بود.

بودجه‌های جاری باید با نظام هماهنگ پرداخت دیده شود

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بر در نظر گرفتن بودجه‌های جاری با نظام هماهنگ پرداخت تاکید کرد و افزود: متاسفانه گاهی اوقات درآمدها واقعی نیست و آنچه تخصیص می‌یابد باعث طولانی شدن پروژه‌ها می‌شود .

عبدالرحمان رستمیان نیز که در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 94 در جلسه علنی امروز مجلس صحبت می‌کرد ضمن تاکید بر گشایش دروازه‌های صادرات با برنامه ریزی، به دهه پیشرفت و عدالت نیز اشاره کرد و گفت: پیشرفت داشته‌ایم اما متوازن نبوده است. البته عدالت هم آنگونه که باید صورت نگرفته شاید یکی از دلایل آن تخصیص بودجه بوده است.

وی با تاکید بر این که باید برای انجام پروژه ها و کارها طرح جامعی تعریف شود گفت: متاسفانه پروژه‌ها تعریف جامعیت ندارد و بر اساس شاخص‌ها و متغیرهای مناسب انجام نمی‌شود. این در حالی است که یکی از قوانین ما این است که در ماه شهریور طبق قانون دولت گزارش عملکردی را ارائه کند که متاسفانه صورت نمی‌گیرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس مالیات و عوارض کالاهای آسیب رسان را یکی از پیشنهادات در بودجه به منظور کسب درآمد عنوان کرد و گفت: از وزارت صنعت و معدن و تجارت گلایه دارم که چرا در کمیسیون تلفیق با این مساله مخالفت کردند. در حالی که عوارض مالیات در کالاهای آسیب رسان مانند توتون می‌توانست درآمدی را کسب کند.

رستمیان با بیان این که باید تلاش کنیم واردات را کاهش دهیم گفت: متاسفانه بعضی از وزارت‌خانه‌ها شرکت‌ ایجاد کرده و واردات صورت می‌گیرد در حالی که ما باید به لوازم ورزشی خارجی، لوازم‌التحریر خارجی و ... مالیات اعمال کنیم که درآمد حاصل از آن در وزارت‌خانه‌ی مربوطه جهت توسعه کارها مورد استفاده قرار گیرد. حتی پیشنهاد یک و نیم برابری ارزش افزوده برای واردات خارجی نتوانست رای لازم را در کمیسیون تلفیق کسب کند.

رستمیان با اشاره به این که گاهی اوقات درآمدها واقعی نیست و آنچه تخصیص داده می‌شود باعث طولانی شدن پروژه‌ها است گفت: باید تلاش کنیم بودجه‌های جاری با نظام هماهنگی پرداخت دیده شود و اگر تورمی صورت می‌گیرد با یک میزان و مقیاس باشد و شاخص‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند.

ما در مجلس برنامه کشور را دستکاری می‌کنیم نه لایحه بودجه را

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بودجه طوری تقدیم مجلس شده که ما مجبوریم در جریان تدوین و رسیدگی به آن برنامه‌های بالادستی را دستکاری کنیم و نه لایحه بودجه را و این نقص جدی بودجه است.

هم‌چنین کمال علیپور که به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت، با اشاره به تفریغ بودجه 92 کل کشور، گفت: در گزارش تفریغ بودجه شاهد بودیم که دولت 68 درصد بودجه را یا اجرا نکرده یا اهداف آن را محقق نکرده است و من اطمینان دارم در سال 93 نیز همین اتفاق افتاده است و اگر قرار است دولت به بودجه بی‌توجه باشد بودجه‌ریزی چه فایده‌ای دارد؟

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در ایام تفریغ بودجه نمی‌توانیم برنامه‌های بالادستی را دستکاری کنیم اما امسال مجبوریم این کار را انجام دهیم و این نقص بودجه‌ای است و هزینه‌ها و درآمدهای دیده شده در بودجه منطقی به نظر نمی‌آید و نمی‌شود آن را محقق کرد.

وی با انتقاد از نادیده گرفتن درآمد ناشی از فروش گاز طبیعی در بودجه، گفت: درآمد دولت از محل فروش گاز طبیعی در بودجه 94 حذف شده و در ‌تبصره‌های بودجه‌ای و آنجا که سخن از تکلیف شرکت نفت برای واریز فروش گاز به خزانه کشور است حکمی وجود ندارد و ما نمی‌دانیم چقدر فروش گاز در داخل کشور داریم و این پنهان‌کاری‌ها برای چیست و چرا گاز طبیعی در پیش بینی درآمدهای بودجه جایگاهی ندارد؟

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جایگاه فروش نفت خام در بودجه شفاف نیست و اتفاقی که از زمان طاغوت تا امروز در حال وقوع بوده است یعنی اختصاص 14 درصد از فروش نفت به شرکت ملی نفت امسال نیز در حال وقوع است بدون آنکه مالیاتی پرداخت کنند و به هیچ وجه این کار ضرورت ندارد و این حاتم‌بخشی‌های دولت به وزارت نفت و بدنه دولت چه معنایی دارد و ما چگونه انتظار داریم فشار بر مردم کاسته شود.

علیپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیش‌بینی درآمد 86 هزار میلیارد تومان از مالیات‌ها، گفت: دریافت 86 هزار میلیارد تومان مالیات از مردم و فشار به بخش خصوصی در بودجه چه معنایی دارد و چرا این حجم برای فشار به مردم پیش‌بینی شده است؟ ضمن آنکه من در اینجا از کمیسیون تلفیق نیز گلایه دارم که در افزایش بودجه نهادهای خصوصی دقت نکرده است و افزایش بودجه‌های چند میلیاردی را برای نهادهای خصوصی در نظر گرفته در حالی که امروز بازنشستگان شرکت فولاد ماه‌ها حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند و به آنها هیچ توجهی نمی‌شود در حالی که می‌شود با 10 هزار میلیارد تومان تمام مشکل این بازنشستگان را حل کرد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت کلیات لایحه بودجه، گفت: امسال 70 میلیارد تومان بدون حساب در اختیار رییس‌جمهور قرار گرفته که به هر کسی که خواست کمک کند ولی از کارگران غافل شده‌ایم و افزایش حقوق کارمندان نسبت به سال گذشته نیز کاهش یافته و این سوال مطرح است که آیا برای کارمندان چه کار ویژه‌ای نسبت به سال قبل انجام شده و چه میزان تورم کاهش یافته که شش درصد از درآمد آنها کم می‌شود.

وی در پایان گفت: امسال سال اقتصاد مقاومتی است و سال توجه به تولید است اما با این بودجه توجه به تولید نمی‌شود و من از نمایندگان می‌خواهم به کلیات بودجه رای ندهند تا کلیات آن به دولت برگردد و دولت مجبور به اصلاح آن شود و کمیسیون تلفیق نیز دقت کند که یک بودجه شفاف به مجلس بیاید.

رابطه مقررات مالی دولت با بودجه نامشخص است

یک عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس گفت: رابطه مقررات مالی دولت با بودجه نامشخص است و تعارضات فراوانی بین مقررات مالی دولت و بودجه سال آینده وجود دارد.

علی‌نعمت چهاردولی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 94، این بودجه را انبساطی دانست و افزود: در لایحه بودجه 94 هزینه‌های جاری افزایش یافت و تمرکززدایی کم‌رنگ شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه باید موتور محرک بخش‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور باشد، گفت: اما لایحه بودجه سال آینده با اقتصاد مقاومتی همسو نیست، اقتصاد مقاومتی با جیب خالی امکان‌پذیر نیست، اقتصاد کشور اکنون با نوسانات دلار، طلا و حامل‌های انرژی، تورم، دلالی، دردسرهای تولید داخل در ناتوانی در رقابت با محصولات خارجی روبرو است.

وی ادامه داد: اقتصاد به جای تولید محوری، تجارت‌محور است. تورم 40 درصد با افزایش حقوق 14 درصدی جبران نمی‌شود. کارگران، کارمندان، کشاورزان و حقوق‌بگیران افزایش حقوق نمی‌خواهند بلکه کنترل تورم را خواهانند به طوری که توان اقتصادیشان حفظ شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: وجود پروژه‌های نیمه کاره که باید واگذار می‌شد توسط کمیسیون تلفیق تصمیم‌گیری نشده است بلکه به قوانین و مقررات مالی دولت موکول شده است. این لایحه حتی به فاصله حقوقی بین حقوق بخش‌های مختلف دولت توجهی ندارد.

وی با انتقاد به بی‌توجهی به بودجه مدیریت بحران، گفت: تبصره مربوط به بودجه مدیریت بحران همچون پول تو جیبی نگاه می‌شود اما اگر برای پیشگیری از سیل و زلزله از هم‌اکنون سرمایه‌گذاری نشود بعدها باید ده‌ها برابر هزینه کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد به پیش بینی درآمد 110 هزار میلیارد ریالی از ناحیه اوراق مشارکت در سال آینده، گفت: درآمد دولت در سال 92 از این محل تقریبا صفر بود و در سال جاری نیز حدود دو درصد بود، حالا چطور ممکن است که در سال آینده این درآمد به 110 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

به گفته وی، لایحه بودجه 94 به تولید و اشتغال توجهی ندارد، علاوه بر آن ردیف‌های متفرقه از شفافیت لازم برخوردار نیست.

این عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش‌بینی لایحه بودجه در بخش آموزش و پرورش گفت: این بودجه توجهی به ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، کاهش فاصله دریافت‌ها بین حقوق کارکنان آموزش و پرورش و سایر کارکنان دولت، رفت و آمد دانش آموزان روستایی و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های نظام آموزش و پرورش ندارد.

***موافقان کلیات لایحه بودجه 94***

تقدیم دیر هنگام بودجه در سال‌های قبل مشکلات عدیده‌ای را برای کشور ایجاد کرد

نمایند مردم قائمشهر ارائه دیر هنگام لایحه بودجه در سال‌های قبل مشکلات متعددی را برای کشور ایجاد کرد اما دولت یازدهم در دو سالی که مسئول تنظیم بودجه بوده همواره لایحه را به موقع و در مهلت قانونی به مجلس تقدیم کرده است که این جای تقدیر دارد.

سید هادی حسینی که به عنوان موافق لایحه بودجه 94 کل کشور و پیش از آغاز بررسی لایحه بودجه در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت با اشاره به نقاط قوت بودجه پیشنهادی دولت و تاکید کمیسیون تلفیق در اصلاح نواقص آن گفت: در شرایطی که قیمت نفت به چالش جدی در کشور تبدیل شده بود دولت توانست این لایحه بودجه را با کمترین وابستگی به نفت تقدیم مجلس کند که این نوع بودجه نویسی در گذشته کمتر دیده شده بود و تحقق آرزوی ما و خواست رهبری در این بخش از بودجه ستودنی است. همچنین معقول کردن نسبت سهم عمرانی و توسعه‌ای نسبت به بودجه جاری کشور نیز از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه است.

وی افزود: توجه به سازندگی و آبادانی و کاهش سهم بودجه جاری کشور نسبت به بودجه عمرانی و توسعه‌ای می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را در حوزه‌ی عمران و توسعه و تامین زیرساخت‌ها در کشور مرتفع کند و در بودجه به دنبال ایجاد ثبات قیمت‌ها و کاهش فشار بر مردم بوده نیز نکته مثبتی است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سالهای قبل شاهد فشار مستمر بر مردم بر اثر نبود ثبات در قیمت‌ها بودیم. اما دولت امسال به درستی به دنبال ایجاد برقراری ثبات و مدیریت قیمت‌ها در لایحه بودجه بوده است.

همچنین سهم مالیات‌ها و کاهش فرار‌های مالیاتی و جلوگیری از بی قانونی در موضوع مالیات که با همکاری مجلس محقق شد در بودجه امسال به خوبی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مجلس و مورد توجه رهبری بوده است در بودجه امسال نقش پررنگی دارد و اقتصاد دانش بنیان که یکی دیگر از مطالبات رهبری از دولت بوده است در بودجه امسال به خوبی دیده شده است و کمیسیون تلفیق نیز با ترکیب مناسب جدید خود که نشان داد تصمیم مجلس برای ایجاد ترکیب جدید در کمیسیون تلفیق موثر بوده است در بهبود شرایط بودجه نقش مهمی ایفا کرد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به عنوان موافق لایحه بودجه 94 کل کشور توجه به سهم مناطق محروم وروستاها و بهبود بودجه‌های ایجاد زیرساخت در مناطق محروم را از دیگر نکات مثبت بودجه دوم دولت تدبیر و امید دانست و تصریح کرد:‌ مطالبه مردم از نمایندگان برای رفع محرومیت در روستاها و ایجاد اشتغال که در سنوات گذشته در کشور مغفول مانده بود در بودجه امسال دیده شده و در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز کمیسیون تلفیق تصمیمات مناسبی را برای بهبود شرایط کشور گرفته است. ضمن آن که بودجه دانشگاهها و مراکز علمی و انضباط مالی در کلیات بودجه و توجه به حوزه آب نیز از نکات مثبت دیگری است که امیدواریم در بودجه امسال و کمک نمایندگان و رای قاطع مجلس هر چه سریعتر به اجرا درآید.

شفافیت و قدرت پاسخگویی از ویژگی‌های بودجه 94 است

نماینده مردم یزد در موافقت با کلیات بودجه سال 94، شفافیت و قدرت پاسخگویی را از ویژگی‌های این بودجه برشمرد.

حمیدرضا تابش در ابتدای سخنان خود با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن آن را پیامی به قدرت‌های استکباری دانست که مردم با حمایت از دولتمردان، ترقی، پیشرفت و توسعه در کشور را رقم خواهند زد و در صورتی که به منافع ملی خدشه وارد شود همچون ید واحده در مقابل زیاده‌خواهی‌های مستکبران خواهند ایستاد.

او ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با مدیریت خوب و بودجه‌ریزی مطلوب ثمره مطلوبی ببریم و کشور را در مدار ترقی و رشد قرار دهیم و از رنج مردم بکاهیم و در جهت خواسته‌ها و مطالبات آنان گام برداریم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس از دولت به دلیل تقدیم به موقع بودجه و ارائه گزارش عملکرد بودجه در سال 93 تشکر کرد و گفت: گزارش عملکرد بودجه تصمیم‌گیری را برای نمایندگان واقع‌بینانه می‌کند. در سنوات گذشته نیز تأکید بر گزارش عملکرد بود اما اهتمامی برای آن وجود نداشت.

تابش با اشاره به شفافیت بودجه سال 94 نیز تأکید کرد: همه فعل و انفعالات شفاف و قابل پیگیری و قابل مقایسه است که نظارت را بالا برده و دولت را در مقام پاسخگویی قرار می‌دهد.

او افزود: به علاوه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این بودجه تبلور دارد. به عنوان مثال می‌توان کاهش وابستگی به نفت را نام برد. در سال 93 از 211 هزار میلیارد منابع عمومی 100 هزار میلیارد از طریق مالیات و سایر درآمدها و 78 هزار میلیارد از طریق نفت تأمین می‌شد. اما در بودجه سال 94، 120 هزار درآمد مالیاتی دیده شده و تنها 70 هزار میلیارد تومان از نفت برداشت می کنیم که در کمیسیون تلفیق به 54 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس توجه به اقتصاد دانش بنیان و افزایش 300 میلیون دلاری اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی و توجه به مناطق محروم را از سایر ویژگی‌های بودجه برشمرد و افزود: با وجود کاهش درآمدهای نفتی اعتبارات محرومیت زدایی به 6000 میلیارد افزایش پیدا کرده که بالغ بر 70 درصد افزایش بوده است.

تابش با اشاره به تداوم اجرای طرح سلامت در بودجه سال 94 نیز گفت: تا قبل از اجرای این طرح مردم 35 درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود پرداخت می‌کردند اما با اجرای طرح سلامت این هزینه به کمتر از 10 درصد رسیده که مورد استقبال همه مردم بوده است.

وی در ادامه نطق خود به سایر نقاط قوت بودجه از جمله تخصیص هزار میلیارد برای بهره‌وری افزایش آب، 1400 میلیارد برای آب روستایی، 55 میلیارد برای مقابله با ریزگردها و حمایت از دریاچه‌ها و تالاب‌ها، افزایش 250 درصدی اعتبارات تقویت بنیه دفاعی و رسیدن آن به 1760 میلیارد، افزایش 90 درصدی اعتبارات تکمیل مجتمع‌های ورزشی نیمه‌تمام و افزایش درآمد مالیاتی دولت از طریق شناسایی فعالان اقتصادی که مالیات نمی‌دهند اشاره کرد.

او همچنین گفت: بودجه طرح‌های عمرانی از 42 هزار به 50 هزار میلیارد و در مجموع 25 درصد رشد داشته که مبلغ 7400 میلیارد نیز برای آب و خاک به این اعتبار اضافه خواهد شد.

تابش در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به شفاف گویی و قدرت پاسخ‌گویی، بودجه 94 با رأی بالایی در مجلس به تصویب برسد که پیامی است برای ایستادگی و تفاهم دولت و مجلس در مقابل دولت‌های استکباری.

اعتباراتی برای رفع خشکسالی و آلودگی هوا در نظر گرفته شده است

یک عضو کمیسیون تلفیق با تاکید بر این که خوزستان پاره تن ایران است گفت که این کمیسیون برای رفع مشکل آلودگی، خشکسالی و به طور کلی در موضوع محیط زیست بودجه مناسبی را در نظر گرفته است.

ایرج ندیمی نیز به عنوان موافق، گفت: مباحثی که تاکنون در مخالفت با کلیات لایحه بودجه مطرح شده شبیه نطق‌های میان دستور است و ارتباطی با بودجه ندارد.

وی افزود: برخی از نمایندگان مطرح کردند که در بودجه توجهی به روستاها نشده است، حال اینکه 500 میلیون دلار در بودجه برای آب روستاها از صندوق برداشت شده است و برای گاز نیز 4 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. صحبت‌ها به گونه‌ای مطرح شد که انگاراول انقلاب است.

ندیمی با بیان این که در بودجه سهم مالیات بیشتر از نفت در نظر گرفته شده است گفت: نمایندگان باید به این موضوع توجه کنند که کشورداری سخت‌تر از آن است که ما در مباحث مطرح می‌کنیم.

وی با تاکید بر این که کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه به موضوع گاز رسانی شهرها و روستاها توجه ویژه‌ای داشته است گفت: که از دیگر موارد مورد توجه کمیسیون موضوع رسیدگی به وضعیت خشکسالی و آلودگی زیست محیطی است چون محیط‌زیست و بهداشت از اصول زندگی به شمارمی‌رود و باید بر آن برنامه وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه 6 هزار میلیارد برای احیای تالاب، کنترل آلودگی و ریزگرها در نظر گرفته شده است به هجوم ریزگردها در خوزستان اشاره کرد و اظهار کرد:‌ خوزستان پاره تن ایران است، مگر می‌شود وضعیت خوزستان نادیده گرفته شود.

ندیمی با بیان اینکه باید حقوق معوقه معلمان پرداخت شود گفت که در لایحه بودجه در این خصوص ملاحظاتی دیده شده وبه طوری برای بهبود وضعیت مدارس در خصوص وضعیت گرمایشی و همچنین تعمیر خوابگاهها و دانشگاه نیز بودجه‌ای درنظر گرفته شده است.

نماینده‌ی مرم لاهیجان با اشاره به در نظر گرفته شدن جریمه‌ برای سربازان غایب گفت: مجلس و دولت تدبیر کردند و جریمه‌ای برای سربازان غایب در نظر گرفتند تا این طور نباشد که هر کسی سربازی نرفت انگار اتفاقی رخ نداده است.

ندیمی با بیان این در لایحه بودجه هدف رسیدن به رشد سرمایه‌گذاری 4 درصد است گفت که برنامه در نظر گرفته شده در لایحه بودجه رسیدن به تورم 14 درصدی است که اکنون تورم 17 درصد می‌باشد، همچنین هدف آن است که رشد نقدینگی به 17 درصد برسد.

وی با بیان اینکه در موضوع پرداخت یارانه‌ها نیز کمیسیون تلفیق تمرینات لازم را در نظر گرفته است افزود: طبق تاکید تمامی نمایندگان توزیع عادلانه یارانه نقدی صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل کمیسیون تلفیق تدبیر کرد، تدبیری برای پرداخت یارانه انجام داد البته بنده هم این ابهام را قبول دارم که مشخص نیست منظور از پرداخت یارانه به خانواده‌های با درآمد کمتر از 2/5 میلیون تومان چیست. آیا منظور درآمد سرپرست خانوار و یا مجموع درآمد اعضای خانوار است.

این عضو کمیسیون تلفیق با بیان این که امسال بهترین کمیسیون تلفیق را داشتیم گفت: امسال کمیسیون تلفیق کار جمعی را ملاک قرار داد و از دخالت‌های شخصی برخی از دوستان در سالهای گذشته دیگر خبری نبود.

کاهش وابستگی بودجه به نفت از نقاط برجسته لایحه است

نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس، کاهش وابستگی بودجه به نفت را از نقاط برجسته لایحه بودجه 94 عنوان و تاکید کرد که این مساله این فرصت را فراهم می آورد تا به سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنعت توجه شود.

حبیب برومند که در موافقت با کلیات لایحه بودجه صحبت می‌کرد، با بیان اینکه لایحه بودجه امسال لایحه‌ای کارشناسی شده است، گفت: ما نمایندگان مجلس نیز موظف هستیم لایحه بودجه و یا هر حادثه ملی را به طور مجموع مورد بررسی قرار دهیم.

وی ضمن انتقاد از اینکه هیچ دولتمردی به استان متبوعش جهت افتتاح یا کلنگ‌زنی پروژه‌ای سفر نکرده است، گفت: اما انصاف حکم می‌کند که از نکات برجسته لایحه بودجه 94 نیز یاد کرد. نخست اینکه اولین بار است وابستگی بودجه به نفت به یک سوم کاهش می‌یابد و اگر لایحه بودجه هیچ نقطه قوتی نداشت همین موضوع یک نقطه قوت به شمار می‌رود.

نماینده مردم پارس آباد در مجلس خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته بیشتر تکیه بودجه به نفت بود اما این مساله اکنون باعث می‌شود که وابستگی به نفت کاهش یافته و سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنایع مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس توجه به اقتصاد دانش بنیان برای تحقق اقتصاد مقاومتی را از دیگر نکات حائز اهمیت در بودجه 94 عنوان کرد و گفت: توجه به احکام برنامه پنجم نیز از برجستگی دیگر لایحه بودجه 94 می‌باشد که در این لایحه از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته است.

برومند در پایان با اشاره به وضعیت بودجه عمرانی ابراز امیدواری کرد که این موضوع بهبود یافته و افزایش چشمگیر و قابل دفاعی داشته باشد.

منابع و مصارف بودجه روشن است

حسن کامران در موافقت با کلیات بودجه سال 94 تأکید کرد: منابع و مصارف بودجه روشن است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در آغاز سخنان خود با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، گفت: مردم ایران گل کاشتند، مسئولین هم برای جبران مافات باید به سه طریق عمل کنند، اولاً در اتاق‌هایشان به روی مردم باز باشد، دوم این‌که ساده زندگی کنند و سوم این‌که وقف مردم باشند.

این نماینده مجلس از دولت برای تقدیم به موقع بودجه تشکر کرد و تأکید کرد: برای اولین بار است که مالیات مناطق آزاد در ذیل بودجه آمده است، همچنین میادین مشترک گاز در بودجه آمده است. این در حالی است که قطری‌ها گاز ما را می‌برند و ما خوابیم. استفاده از میادین مشترک گاز و نفت یک امر استراتژیک است.

کامران نقطه مثبت دیگر بودجه را تقویت شرکت‌های دانش بنیان با رشد 41 درصد دانست و افزود: برای اولین بار است که گفته‌ایم برای رزمنده‌های معسر حداقل 70 درصد حقوق تأمین اجتماعی در نظر گرفته شود. از احکام دیگر بودجه حذف درصد جانبازی برای وام است. همچنین درر ابطه با بیمه‌ها بیمه زنان خانه‌دار و بی‌سپرست، بیمه زنان بیوه و زنان 60 ساله و 55 ساله و همچنین بیمه کارفرمایان کشاورزی دیده شده است، در ردیف مالیات بر واردات نیز 1درصد اضافه شده که برای بیمه کارفرمایان کشاورزی مصرف خواهد شد، این افراد 1میلیون و 400 هزار نفر در کشور هستند.

او گفت: برای دیه زندانیان و حقوق پدر و مادر شهیدان نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است، همچنین مهار آب‌های مرزی با توجه به این‌که کشور پرهمسایه‌ای هستیم، شبکه‌های آبرسانی کشاورزی و بازنشستگان فولاد از موارد دیگری هستند که در بودجه سال 94 در نظر گرفته شده‌اند.

کامران افزود: در ارتباط با روستاها نیز قرار بر این شده تا 8 درصد از اعتبار تمام استان‌ها را برای بهسازی روستاها صرف کنیم. همچنین افزایش قیر رایگان هم در بودجه وجود دارد که امتیاز بزرگی برای روستائیان است. این در حالی است که بعضی از مخالفان بودجه بی‌انصافی‌ کردند و گفتند که این بودجه برای روستائیان دیده نشده در حالی که انقلاب اسلامی در بخش روستاها و عشایر خدمات زیادی کرده است.

او تصریح کرد: در بودجه به بسیج هم توجه شده است و کمک هزینه نیروهای مسلح و تعمیر و نگهداری از مسکن بازنشستگان نیروهای مسلح نیز در بودجه دیده شده است.

نماینده مردم اصفهان تأکید کرد: برخی از دوستان می‌گفتند بودجه قابل نظارت نیست، توجه کنند که نظارت در دست ماست ما باید بر بودجه نظارت کنیم. وقتی سوالی می‌کنیم یا نباید سوال کنیم یا نباید آن را پس بگیریم. مجلس و دولت جز یک خانواده‌اند و باید برای مردم نوکری کنند.

کمک کنیم منابع درآمدی کشور افزایش یابد

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست در جریان بررسی بودجه 94 کمک کنند منابع درآمدی کشور افزایش یابد.

عزیز اکبریان نیز که به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه 94 در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: زمانی در این مملکت دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت با قیمت بالای 100 دلار می‌فروخیتم، این در حالی است که امروز حداکثر یک میلیون و 300 هزار بشکه نفت آن هم با قیمت 50 دلار می‌فروشیم بنابراین باید کمک کنیم که منابع درآمدی کشور افزایش یابد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتقادها به لایحه بودجه 94 باید با استدلال صورت گیرد، اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که دوستان مطرح کردند مربوط به درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها است. ما سال گذشته 66 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی پیش بینی کردیم اما چه میزان از این درآمد تحقق پیدا کرد. امسال هم در لایحه بودجه این درآمد 48 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که برخی می‌گویند این مقدار درآمد کم است. آیا باید بگوییم که درآمد هدفمندی به 100 هزار میلیارد افزایش یابد؟ قطعا در این شرایط تورم سرسام‌آوری به وجود خواهد آمد.

اکبریان توجه به حوزه بهداشت و درمان را از ویژگی‌های بودجه 94 عنوان و خاطرنشان کرد: با روند مثبتی که دولت و مجلس دارند در آینده باید کمتر از 10 درصد هزینه‌های درمان را مردم بدهند، این بهتر از این است که یارانه نقدی پرداخت کنیم.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی جلوگیری از فرارهای مالیاتی و افزایش 40 درصدی توجه به اعتبارات علم و فناوری را از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه 94 دانست و از نمایندگان خواست به کلیات لایحه بودجه رای مثبت بدهند تا اگر در ادامه پیشنهاداتی در جزئیات بودجه وجود داشت آن را مطرح کنند.

لایحه بودجه 94 واقع‌گرایانه و هدفمندی است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که بودجه سال 94، بودجه‌ای هدفمند، جامع، کارا و واقع‌گراست.

کمال‌الدین پیرموذن در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 94 به عنوان موافق کلیات ضمن تقدیر از اهتمام مجلس و دولت و کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت و از حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن تقدیر کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تغییر در سیاست‌های بودجه‌ریزی و اقتصاد کلان یک رویکرد بسیار اثرگذار است، گفت: خوشبختانه بودجه‌ریزی سال 94 نسبت به سال‌های گذشته دچار تغییر و تحول جدی شده و بودجه غالبا دارای ماهیت بودجه‌ای بوده و در راستای اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه پنجم توسعه نوشته شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه کاهش تورم را نشانه گرفته است، گفت: این بودجه افزایش بهره‌وری را در نظر دارد و از طرف دیگر هدفش دستیابی به حداقل رشد اقتصادی سه درصدی در سال آینده است.

پیرموذن با بیان اینکه رسیدن به رشد اقتصادی سه درصد در سال آینده دور از دسترس نیست، گفت: بودجه سال آینده با برخورداری از علم روز و اقتصاد عملیاتی خواهد بود و در آن به دستیابی به عدالت اقتصادی، رسیدن به رشد اقتصادی، بهبود اشتغال، توزیع عادلانه درآمد و افزایش کارایی استان‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه اولویت‌بندی‌های دلسوزانه‌ای برگرفته از توجه کافی به مناطق و توازن متواضع عادلانه صورت گرفته است، گفت: قطعا با این نوع بودجه‌ریزی محرومیت‌زدایی در تمام اقصی نقاط کشور بخصوص روستاها انجام شدنی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خصوصی‌سازی، بهره‌برداری از فاینانس برای اتمام پروژه‌ها و توجه به محیط زیست را از جمله ویژگی‌های لایحه بودجه 94 برشمرد و خاطرنشان کرد: در بودجه به ورزش، بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده و ارتقای وضعیت دهیاری‌ها و شهرداری‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس خطاب به سایر نمایندگان، گفت: تغییر سیاست‌های اقتصادی و تبدیل به تولیدکننده بودن از مصرف‌گرایی، پایان دادن به اقتصاد رانتی و رسیدن به رشد اقتصادی و افزایش اشتغال و همچنین رسیدن به رفاه اجتماعی و سلامت همگی در راستای کمک نمایندگان و دولت و همکاری در کنار یکدیگر دست یافتنی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بودجه امسال برای اولین بار بودجه هدفمند، جامع، کارا و واقع‌گراست و باعث از هم ریختگی نظام بودجه‌ریزی نمی‌شود و بر اساس آن ان‌شاءالله ما سال آینده مشکل کسری بودجه نخواهیم داشت.

در بودجه 94 به زیر ساخت‌های اقتصادی توجه شده است

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس در موافقت با لایحه بودجه سال 94 تاکید کرد که توجه به زیر ساختهای اقتصادی، بهداشت، کاهش تورم ،حمایت از تولید داخلی و توسعه مناطق محروم از نکات مثبت و برجسته‌ی بودجه امسال است.

سلیمان عباسی نیز در سخنان خود عنوان کرد: احکامی از بودجه سال 93 در لایحه بودجه سال 94 نیز تمدید شده که باعث نظم بودجه‌ای در دستگاههای اجرایی می‌شود، همچنین شفافیت منابع بودجه از نقاط قوت بودجه است.

او ادامه داد: درراستای تکالیف دولت درصدی از اعتبارات بودجه 93 که مغایر با قانون بودجه نویسی بوده حذف شده که این مساله دارای آثار مشخص برای افزایش بهره وری است.

همچنین بر اساس بودجه‌ای که تدوین شده نیاز به اصلاح قوانین و بخش‌نامه‌ها نیست که باعث سرعت تخصیص اعتبارات می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: در بودجه امسال 16 هزار میلیارد ریال برای تاسیسات گاز رسانی به شهرها و روستاها با اولویت مناطق سردسیر و نفت‌خیز، 3 هزار میلیارد ریال برای تعمیرو استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی مدارس، هزار و 200 میلیارد ریال برای سرانه‌ی مدارس، 300 میلیارد ریال برای تامین اعتبار طرح‌های آبیاری نوین و ده هزار میلیارد ریال برای فناوری‌های مربوط به آبیاری نوین دیده شده است.

او تاکید کرد:‌ به علاوه در بودجه امسال بودجه تقویت بنیه دفاعی افزایش پیدا کرده و 3 هزار و 300 میلیارد برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام در نظر گرفته شده است.

همچنین 300 میلیون دلار به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده شده است و صدمیلیون دلار نیز برای حمایت از بیمه فعالیت‌های مدنی و توسعه سرمایه‌گذاری‌های کوچک در بودجه گنجانده شده است.

4 هزار میلیارد ریال برای حمایت از برق روستایی و بافت فرسوده شبکه برق و تولید برق تجدید پذیر و پاک، 6 هزار میلیارد به منظور کنترل آلودگی محیط زیست و احیای تالاب‌ها و رودخانه ها، 285 میلیارد برای هزینه‌های دانشجویی ، یارانه تغذیه وتجهیز خوابگاهها ازدیگر مواردی بودند که نماینده گنبد کاووس برشمرد.

عباسی ضمن حمایت از ادامه طرح تحول نظام بهداشتی و درمانی تاکید کرد که دولت باید با رویکرد پیشگیری و توزیع عادلانه منابع به ادامه این طرح بپردازد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار