تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۸۲۹۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیخی:
۴۲ هزار خوزستانی تحت پوشش فعالیت سوادآموزی
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۴۲ هزار نفر از افراد بی سواد این استان تحت پوشش فعالیت سوادآموزی قرار گرفته اند

موسی شیخی ظهر امروز در جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی استان خوزستان اظهار كرد: یكی از معضلات اجتماعی، بحث بی سوادی است. مدت زیادی حدود پنج سال این جلسات شورای پشتیبانی برگزار نشده و در این مدت كسی اهمیتی برای این شورا قائل نبود. خوشبختانه با روی كار آمدن دولت جدید، پس از گذشت این مدت برگزاری جلسات شورا و فعالیت دوباره آن كلید خورده و معاون اول رئیس جمهور به عنوان دبیر شورا تعیین شده است.

وی با اشاره به اینكه توجه به آموزش و پرورش به معنای توجه به همه جنبه های زندگی افراد است، افزود: اگر بی سوادان را بتوانیم باسواد كنیم قطعا وارد چرخه تولید، صنعت و رعایت هنجارهای اجتماعی می شوند ولی در مقابل اگر همانگونه بمانند ناامنی، بیكاری، عدم رعایت بهداشت و قانون را برای جامعه در پی خواهند داشت.

۹ میلیون بی سواد در ایران

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خوزستان تصریح كرد: در كشور نزدیك به ۹ میلیون و ۷۳۰ هزار بی سواد خود را معرفی كرده كه در خوزستان نیز ۶۳۰ هزار بی سواد مطلق داریم. جامعه هدف آموزش و پرورش استان برای باسوادی، افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله هستند كه تعداد این افراد در استان ۲۹۳ هزار نفر بی سواد مطلق است.

شیخی عنون كرد: دبیركل سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ اعلام كرد كه تا سال ۲۰۱۵ ریشه كن كردن بی سوادی باید محقق شود كه نه تنها این برنامه ریزی محقق نشد بلكه تعداد بی سوادان هر روز در حال افزایش است. ۷۸۱ میلیون بی سواد در جهان بوده كه دو سوم آن متعلق به آسیا است.

وی یادآو شد: ایجاد تغییر در جامعه هدف، آگاهی بخشی جامعه هدف از فناوری و اطلاعات روز دنیا و ایجاد ارتباط صحیح افراد با جامعه از جمله وظایف آموزش و پرورش در حوزه سوادآموزی است.

عدم رعایت همگرایی اجتماعی توسط بی سوادان

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خوزستان گفت: توسعه سوادآموزی به عنوان اولین اولویت در سند توسعه آموزش و پرورش تعیین شده است. طرح با سواد كردن اولیای دانش آموزان یكی دیگر از طرح های در دست اجرای استان بوده و اعتقاد ما بر این است كه هرچه قدر سواد آموزشی و علمی خانواده بالا باشد مشاركت خانواده در آموزش، پرورش و تعلیم بیشتر خواهد بود.

شیخی تاكید كرد: طرح با سواد كردن كودكان و نوجوانان ۱۰ تا ۲۰ ساله یكی دیگر از طرح های برنامه ریزی شده است و اگر این جامعه هدف بی سواد باقی بمانند متاسفانه همگرایی اجتماعی را رعایت نكرده و برای اجتماع دردسر ایجاد می كنند.

وی یادآور شد: با ۲۱ سازمان، نهاد غیر دولتی، نهاد عمومی و اجتماعی تفاهم نامه ای را منعقد كردیم كه كمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی از جمله آنهاست. محتوای تفاهم نامه آموزشی و با سواد كردن جامعه هدف بوده و در این طرح هزینه آموزش را پرداخت می كنیم.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینكه در سال جاری ۴۲ هزار نفر از بی سوادان استان را تحت پوشش قرار داده ایم، گفت: نداشتن اطلاعات اسمی و آدرسی دقیق جامعه هدف، عدم استقبال بی سوادان از بحث سوادآموزی، عدم همراهی و مشاركت دستگاه های اجرایی، مشكلات اقتصادی و فرهنگی، كودكان بد سرپرست و بی سرپرست یا همان كودكان كار از جمله مشكلات حوزه سوادآموزی هستند.

 بی سوادان اطلاعات غلط ارائه می دهند

شیخی بیان كرد: آموزش مهارت های اساسی زندگی به جامعه هدف از جمله اولویت های حوزه سواد آموزی است. از شورا انتظار داریم تا جلسات را به صورت منظم و هر سه ماه یك بار برگزار كرده و طبق بخشنامه هر سه ماه یك بار گزارش عملكرد برای شورای كشوری ارسال شود.

وی افزود: دولت اعلام كرده كه همه دستگاه های اجرایی در ریشه كن كردن بی سوادی باید به آموزش و پرورش همكاری كنند. اقدامات فرهنگی، تبلیغی و ترویجی توسط صدا و سیما باید بیشتر انجام شود. فرهنگ سازی و تبلیغات در صدا و سیمای استان به خوبی انجام نمی شود.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خوزستان در پایان گفت: بانك اطلاعاتی بی سوادان تحت عنوان سامانه سواد آموزی در استان موجود است ولی برخی افراد مانند زندانیان اطلاعات غلط ارائه داده و ما از بی سوادان آدرس محل سكونت و در برخی موارد اطلاعات اسمی نداریم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار