تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۲۹۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
كاهش ۵٠ درصدي صدور ويزا براي حجاج ايراني
عربستان فرآيند صدور ويزا براي حجاج را با مشكل رو به رو كرده است، تقريبا به راحتي قبل براي مردم ويزا صادر نمي‌شود و اين ميزان به نصف كاهش پيدا كرده است.

«عربستان فرآيند صدور ويزا براي حجاج را با مشكل رو به رو كرده است، تقريبا به راحتي قبل براي مردم ويزا صادر نمي‌شود و اين ميزان به نصف كاهش پيدا كرده است.» اين صحبت‌هاي مهدي يكي از كساني است كه آژانس مسافرتي دارد و خبر از مشكلات جدي براي صدور ويزاي ايرانيان مي‌دهد.

او در ادامه به «اعتماد» گفت: «ما قراردادهاي زيادي با هتل‌ها و خطوط هوايي داريم كه براساس ميزان مسافر اين قرار‌دادها منعقد شده‌اند اما اگر اين روند اين‌گونه پيش رود كاملا ضرر خواهيم كرد.» رضا يكي ديگر از مديران آژانس‌هاي مسافرتي است. او كاملا از اين اتفاق طي دو هفته گذشته تا امروز ابراز تعجب مي‌كند و مي‌گويد: تقريبا كمتر از نصف كساني كه ما براي ويزاي آنها اقدام كرديم با مشكل صدور ويزا مواجه شده‌اند، البته بعضي از مسوولان گفته‌اند كه ضرر و زيان اين اتفاق به عهده خود عرب‌هاست و ما نبايد هيچ ضرري را قبول كنيم، اما با ادامه اين روند ما هم متضرر خواهيم شد و اصلا ممكن است شرايط خيلي بدتر هم شود.»

شركت‌هاي سعودي ضرر مي‌كنند نه ايران

اين اتفاقات در حالي رخ داده است كه پس از مرگ ملك عبدالله پادشاه عربستان يكي از مسوولان كشور از اين اتفاق ابراز خوشحالي كرده بود و بلافاصله پس از اين اظهارنظر مقامات كشورهاي عربي واكنش نشان دادند. ٢٧ بهمن، مهندس سعيد اوحدي، معاون وزير و رييس سازمان حج و زيارت از كاهش صدور رواديد عمره در روزهاي اخير خبر داد و گفت: متاسفانه طي چند روز اخير شاهد كاهش جدي در صدور رواديد از سوي كنسولگري‌هاي عربستان در تهران و مشهد بوديم كه اين كاهش در يكي، دو روز گذشته به كمتر از ٥٠ درصد رسيده است، طبيعي است اگر اين روال ادامه پيدا كند با مشكل جدي در اعزام زايرين مواجه خواهيم شد.

با توجه به اينكه قراردادهاي عمره هفت شركت سعودي به تاييد وزارت امور خارجه و  وزارت حج عربستان و كنسولگري عربستان در ايران رسيده است و شركت‌هاي سعودي عدد قراردادها و تعداد زايرين را به تاييد وزارت حج عربستان رسانده‌اند، طبيعتا شركت‌هاي سعودي و وزارت حج عربستان متعهد به تامين رواديد زايرين عزيز هستند و هر گونه خسارت احتمالي هم بر عهده شركت‌هاي سعودي خواهد بود. اوحدي در ادامه درباره زمان سفرهاي حج عمره ايرانيان عنوان كرد: دوره اول ثبت نام عمره كه از ١٦‌آذرماه شروع و تا ٢٠ اسفندماه ادامه خواهد داشت، در دور اول ٣٣٠ هزار زاير براي تشرف ثبت نام كرده‌اند كه تاكنون حدود ٢٤٠ هزار زاير به سفر عمره مشرف شده‌اند و دور دوم اعزام‌ها هم از ٢١‌اسفند ماه آغاز و تا ٢٦ خردادماه ادامه خواهد داشت.

حقوق حجاج را در نظر نمي‌گيرند

ميثم، رييس تورهاي مسافرتي زيارتي است، او در اين باره مي‌گويد: «در اين شرايط بايد كنسولگري ايران و وزارت خارجه همكاري‌هاي لازم را براي از بين بردن اين مشكلات داشته باشند، زيرا خيلي از زايريني كه براي بار اول مي‌خواهند بروند اين روزها بسيار ناراحت هستند و با مشكلات زيادي رو به رو شده‌اند. البته كه شركت‌ها و تورهاي عربستاني هم در اين‌گونه اقدامات ضرر خواهند كرد اما اين اختلافات بايد در سطح كلان از بين برود. «اما در ادامه اوحدي ابراز اميدواري كرد با پيگيري وزارت خارجه و مساعدت كنسولگري‌هاي عربستان مشكل كاهش صدور ويزا حل شده و به حالت اوليه خود برگردد و شاهد روند طبيعي صدور ويزا باشيم تا اعزام زايرين در موعد مقرر انجام شده و با مشكل مواجه نشويم.  

آقاي حسيني يكي از كساني است كه هنوز جوابي براي ويزاي او از سمت سفارت عربستان نيامده و براي نخستين بار مي‌خواسته به حج برود. او درباره اتفاقات اخير ميان ايران و عربستان مي‌گويد: «مدت زمان زيادي در انتظار اين سفر بودم و  اميدوارم كه مسوولان با هماهنگي‌هاي لازم با عربستان اين مشكل حجاج ايراني را هر چه زودتر برطرف كنند زيرا هميشه عربستان زماني كه بر سر مسائل سياسي با كشور‌ها به مشكل مي‌خورد بحث حج را براي آنها محدود مي‌كند.» اوحدي در خصوص روند ثبت نام‌هاي حج تمتع نيز گفت: خوشبختانه براساس برنامه‌ريزي‌هاي بسيار خوبي كه امسال صورت گرفته تمامي متقاضيان تشرف براي حج سال ٩٤، بر اساس اولويت‌هاي اعلام شده ثبت نام خودشان را انجام داده‌اند. فقط در بعضي از استان‌ها به صورت خيلي محدود ظرفيت خالي وجود دارد كه ان‌شاءالله در سمينار مديران استان‌ها كه برگزار مي‌شود آن ظرفيت‌هاي محدود هم اعلام خواهد شد. اما در پايان محمد كه با ويزاي او موافقت نشده است، مي‌گويد: «من اعتراض خودم را به سفارت عربستان براي بررسي مجدد فرستادم اما واقعا من آرزوي اين سفر را دارم و مي‌خواهم كه هر چه زودتر مشكلات سياسي ميان ايران و عربستان درست شود. از اين اتفاق همه ضرر مي‌بينند و اين ماجرا زايل كردن حقوق مردم است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بنده خدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
0
0
حرف قبل از اینکه از دهان درآید باید تعقل صورت گیرد این هم البته بواسطه پیری است به دل نگیرید جواب مردم در آن دنیا با این حرفهای نابخردانه با خدا است زیرا او جای حق نشسته است
:
:
:
آخرین اخبار