تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۸۲۹۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش ٢٠برابری جذب دانشجویان خارجی
وی به افزایش سهم درآمدی غیرشهریه‌ای دانشگاه‌ آزاد‌ اسلامی از حدود یک‌درصد به ١٠‌درصد در سال تحصیلی٩٣-٩٢ اشاره کرد و گفت: تحقق ١٦‌درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای برای سال‌تحصیلی٩٥-٩٤ از طریق متنوع‌سازی منابع درآمدی دانشگاه و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و تخصیص اعتبارات جذب کمک‌های مردمی ازجمله برنامه‌های آتی ماست.

رییس دانشگاه‌آزاد در شصت‌و‌نهمین‌اجلاس شورای مرکزی این دانشگاه، گزارشی از الزامات، راهبردها و اقدامات دانشگاه از مهر٩٢ تا بهمن‌ماه سال‌جاری ارایه داد و گردهمایی مسوولان این دانشگاه را همایشی برای توسعه دانش، فرهنگ و اقتصاد در دانشگاه‌آزاد‌اسلامی دانست.

به گزارش شرق، حمید میرزاده در این مراسم که با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رییس هیات‌امنا و هیات‌موسس دانشگاه‌آزاد‌اسلامی، برگزار شد، توسعه تحصیلات‌تکمیلی، اجرای طرح‌های فرهنگی ماندگار و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی تحقیقات را از مهم‌ترین اهداف دانشگاه‌آزاد‌اسلامی برشمرد.  

میرزاده ازجمله افتخارات دانشگاه آزاد را کسب رتبه‌اول در سال٢٠١٣، براساس برون‌داد علمی از نمایه‌Scopus در بازه زمانی ٢٠١١-٢٠٠٧، بین دانشگاه‌های ایران (موسسه سایماگو)، به‌دست‌آوردن جایگاه نخست کشور با انتشار ٥١هزار مستند علمی و مقالات ISI و WOS در پایگاه معتبر Scopus دانست و گفت: بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان بیش از ٦٩هزارهیات علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت و ٢٠میلیون‌متر‌مربع زیر‌بنای آموزش‌عالی دارد و ٣٧درصد دانشجویان ایران در دانشگاه‌آزاد‌اسلامی تحصیل می‌کنند.  وی، الزامات پیش‌روی دانشگاه‌آزاد‌اسلامی را توسعه کیفی مطلوب دانشگاه متناسب با توسعه کمی آن، تجاری‌سازی تحقیقات، توسعه متوازن و بومی‌سازی تحصیلات‌تکمیلی در سراسر کشور، کاهش وابستگی بودجه دانشگاه به شهریه و... دانست.

رییس دانشگاه‌آزاد‌اسلامی راهبرد اول این دانشگاه را استفاده از خرد جمعی، مشورت و تمرکز‌زدایی دانست و گفت: در این راستا شوراهای راهبردی ١٤گانه فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد دانش‌بنیان، پژوهش و فناوری، برنامه‌ریزی، علوم پزشکی، بانوان فرهیخته، پارلمانی، حقوقی، سنجش و پذیرش، فناوری اطلاعات، امور بین‌الملل، اطلاع‌رسانی و ارتباطات، معماری با بهره‌گیری از ظرفیت علمی و اجرایی و مدیریتی بیش از ٢١٠عضو فرهیخته و دانشمند و خبره کشور به‌عنوان کمیسیون‌های تخصصی ارکان دانشگاه راه‌اندازی شد. میرزاده با‌اشاره به‌اینکه راهبرد دوم این دانشگاه، تطبیق بودجه سنواتی با برنامه مصوب و اصلاح تشکیلات دانشگاه است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما در بودجه سال٩٤ دانشگاه از حیث درآمد و هزینه پنج‌هزارو٨٠٠میلیاردتومان و از حیث منابع و مصارف ٩هزارو٨٠٠میلیاردتومان در آموزش عالی کشور است.

افزایش سهم درآمدی غیرشهریه‌ای از حدود یک‌درصد به ١٠درصد

وی به افزایش سهم درآمدی غیرشهریه‌ای دانشگاه‌آزاد‌اسلامی از حدود یک‌درصد به ١٠‌درصد در سال تحصیلی٩٣-٩٢ اشاره کرد و گفت: تحقق ١٦‌درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای برای سال‌تحصیلی٩٥-٩٤ از طریق متنوع‌سازی منابع درآمدی دانشگاه و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و تخصیص اعتبارات جذب کمک‌های مردمی ازجمله برنامه‌های آتی ماست.  

رییس دانشگاه‌آزاد، راهبرد سوم این دانشگاه را عدم‌تاسیس واحد و مرکز آموزشی جدید و ساماندهی پراکندگی مراکز آموزشی و پردیس‌های علوم‌و‌تحقیقات برای ارتقای کیفی دانشگاه برشمرد و گفت: در‌این‌راستا تجمیع ٤١واحد و پردیس علوم‌و‌تحقیقات در واحدهای دانشگاهی و تجمیع ٣١مرکز آموزشی با واحدهای دانشگاهی انجام شد که به‌این‌ترتیب شاهد کاهش واحدها از ٤٧٢ به ٤٠٠واحد و مرکز دانشگاهی بر‌اساس مصوبات هیات‌امنای مرکزی و یا هیات‌امنای استانی بودیم.

افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه به ١٦درصد در سال٩٤

رییس دانشگاه‌آزاد‌اسلامی، راهبرد هشتم را توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانست و گفت: در‌حال‌حاضر دانشگاه ٥٤مرکز رشد و ٤٢٠شرکت فناور یا دانش‌بنیان وابسته دارد، که تاسیس ١٧مرکز پژوهشی جدید و برنامه‌ریزی برای شهرک‌های فناوری آزاد، اخذ مجوز ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پارک علم و فناوری از وزارت علوم در دستور کار قرار گرفته است. دکتر میرزاده ازجمله اقدامات راهبردی دانشگاه آزاد در حوزه بین‌الملل را افزایش ٢٠برابری پذیرش دانشجویان خارجی و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی بین‌المللی دانست.

فعال‌سازی مجدد  واحد آکسفورد  دانشگاه‌آزاد‌

میرزاده ازجمله اقدامات راهبردی دانشگاه آزاد در حوزه بین‌الملل را افزایش ٢٠برابری پذیرش دانشجویان خارجی و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی بین‌المللی دانست. رییس دانشگاه آزاد در اجلاس ٦٩، به فعال‌سازی مجدد واحد آکسفورد و ‌شروع‌به‌کار دو‌مرکز همکاری‌های بین‌المللی آکسفورد (OICC) و کالج زبان آکسفورد (OLC) اشاره کرد. وی افزود: اخذ موافقت تاسیس واحدهای دانشگاهی در کشورهای عربی‌اسلامی و تصویب، تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی گروه D٨ به میزبانی دانشگاه‌آزاد‌اسلامی در واحد آیت‌الله‌آملی در دستور‌کار قرار گرفته است.

میرزاده همچنین به عملکرد حوزه‌های ستادی دانشگاه‌آزاد‌اسلامی نظیر اداره کل انتصابات اشاره کرد و گفت: اصلاح و بازنگری دستورالعمل انتصابات دانشگاه و بررسی پرونده انتصاب حدود ٤٠٠نفر از روسای واحدها و مراکز دانشگاهی تاکنون صورت گرفته است. وی با تاکید براستعدادیابی و جانشین‌پروری نیروهای مستعد دانشگاه، گفت: کل تغییرات روسای ٤٠٠واحد و مرکز آموزشی حدود ٣٠درصد است.

عقد ٢٣٠قرارداد برون‌دانشگاهی

رییس دانشگاه‌آزاد‌اسلامی، با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با صنعت و خدمات و افزایش سهم دانشگاه در تولید محصولات و خدمات مبتنی‌بر دانش و فناوری داخلی از طریق تجاری‌سازی تحقیقات و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، از ضرویات است، گفت: به این منظور برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سامانه آزمایشگاه همکار آزاد (ساها) برای توسعه شبکه‌های درون و برون‌دانشگاهی صورت‌گرفته است. وی به انعقاد ٢٣قرارداد و تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها ازجمله وزارت نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، مرکز ملی مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه و ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد و افزود: تاکنون ٢٣٠قرارداد برون‌دانشگاهی با صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌ها توسط واحدهای دانشگاهی منعقد‌شده است. وی از رونمایی از سامانه فن‌بازار و Azad Expo بر‌ای معاملات فن‌آوری نیز خبر داد. همچنین رهنمای رودپشتی، دبیر شصت‌و‌نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه‌آزاد‌اسلامی، در آغاز این اجلاس گفت: این اجلاس در ادامه اجلاس شصت‌و‌هشتم سال گذشته و در فضای همدلی و همکاری و با نام «دانش، فرهنگ، اقتصاد» برگزار می‌شود، که مبتنی‌بر منویات رهبری و برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌آزاد‌اسلامی است.

دبیر شصت‌و‌نهمین‌اجلاس شورای مرکزی دانشگاه‌آزاد‌اسلامی با تاکید‌ بر برگزاری ٢٠جلسه هماهنگی اعضای شورای سیاست‌گذاری اظهار کرد: با‌توجه به ‌اینکه نتایج خروجی‌های اصلی این اجلاس از طریق برگزاری کمیسیون‌های تخصصی معاونت‌ها حاصل می‌شود، محتوا و مصوبات این کمیسیون‌ها اهمیت بسیار دارد. رهنما با تاکید‌ بر تدوین شیوه‌نامه‌ای مشخص برای فعالیت کمیسیون‌های اجلاس، تصریح کرد: این شیوه‌نامه‌ها برای یکسان‌سازی فعالیت‌ها و فرآیندها تهیه و به تمامی اعضا به‌صورت بسته‌ای منظم ارایه خواهد شد. دکتر رهنما با بیان اینکه حضور فعال میهمانان و روسای واحدها در کمیسیون‌ها اهمیت زیادی دارد، گفت: در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر‌شده روسای واحدهای دانشگاهی با حضور فعال در کمیسیون‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه‌های پیشنهادی معاونت‌ها را بررسی کنند، تا نتیجه آن بخشی از مشکلات واحدها را رفع کند.
:
:
:
آخرین اخبار