تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۸۲۹۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«آی‌کار» در راه است!
احتمالا در روزهای اخیر خبرهایی را درباره فعالیت شرکت اپل برروی "پروژه خودروی هوشمند" شنیده‌اید که با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در اینترنت از خودروهای مینی‌ون متعلق به اپل که دوربین‌ها و حسگر‌هایی روی آنها نصب شده تقویت شده است.

اما آیا واقعا شرکت اپل به دنبال ساخت یک خودروی هوشمند بدون راننده است؟ و اگر چنین است آیا این خودروهای مینی‌ون مرموز نمونه‌های آزمایشی این پروژه هستند؟

در این گزارش قصد داریم تمام مطالب منتشر شده درباره پروژه خودروسازی اپل در روزهای گذشته را واکاوی کنیم.

روزنامه بیزینس اینسایدر، نهم فوریه به نقل از یکی از کارکنان شرکت اپل گزارش داد که بسیاری از کارکنان شرکت تسلا موتورز در حال پیوستن به تیم جدید "توسعه خودرو" در شرکت اپل هستند.

روزنامه فایننشال تایمز هم روز جمعه گزارش داد، اپل رییس تحقیقات و توسعه شرکت مرسدس بنز را استخدام کرده و جانی ایو طراح مشهور خودرو در تلاش برای آوردن مدیران اجرایی ارشد صنعت خودرو به شرکت اپل است.

اپل سال گذشته نرم‌افزاری برای سیستم پخش خودرو رونمایی کرد، اما افزایش استخدام‌های این شرکت در صنعت خودروسازی بیانگر این است که این شرکت به دنبال پروژه بزرگتری است، زیرا در غیر اینصورت این شرکت به این تعداد از مدیران اجرایی در صنعت خودروسازی احتیاج نداشت.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از فردی که از نزدیک با اپل همکاری داشته گزارش داد که یک خودروی برقی چیزی است که تیم استخدام شده توسط اپل به دنبال آن است.

منبع فایننشال تایمز درباره پروژه خودروسازی اپل گفت: من سه ماه قبل گفتم که این شرکت در حال کار برروی سیستم پخش خودروها است، اما امروز فکر می‌کنم پروژه اپل ساخت خودرو است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از افراد آگاه به فعالیت‌های داخلی اپل مدعی شد که این شرکت در حال توسعه یک خودروی برقی با برند اپل است که به یک مینی‌ون شباهت دارد.

به گفته وال‌ استریت ژورنال این پروژه "تیتان" نام دارد.

در این گزارش آمده است: اپل اغلب در باره فناوریها و محصولات احتمالی تحقیق می‌کند و حتی چند نسخه اولیه از آنها را می‌سازد ولی هرگز آنها را به مرحل ‌فروش نمی‌رساند. اما حجم پروژه و افراد برجسته حاضر در آن نشان می‌دهد که اپل درباره این پروژه بسیار جدی است.

وال استریت ژورنال گزارش داد: طرح کنونی اپل شامل خودروی بدون راننده نیست. یک روز بعد رویترز نوشت که اپل در واقع در حال تحقیق روی فناوری‌های رانندگی خودکار است.

پایگاه ورج گزارش داد، برآورد‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از این گزارش‌ها جامع نیستند و اپل به احتمال زیاد در حال ساخت یک خودرو است که یک سری قابلیت‌های رانندگی خودکار دارد.

کریس زیگلر از نشریه ورج می‌گوید: ما هنوز از تولید یک خودرو که به صورت قابل اطمینان در محیط‌های شهری، تقاطع‌های شلوغ و الگوهای ترافیکی پیچیده بتواند تردد کند، سالها فاصله داریم.

اگر اپل قصد داشته باشد در اولین نسخه به این سطح از رانندگی خودکار برسد شوکه‌ کننده خواهد بود و همچنین ورود این نسخه به بازار قبل از گذراندن تست‌های پیشرفته نظیر تست تصادف نیز غیرمنتظره خواهد بود.

قبل از گزارش وال استریت ژورنال درباره فعالیت اپل روی یک خودروی برقی شبیه مینی‌ون، تصاویری از یک "دوج" مینی‌ون متعلق به اپل که حسگر‌ها و دوربین‌هایی روی آن نصب شده و در خیابانها در حال تردد بود در اینترنت منتشر شد.

اپل پس از انتشار این تصاویر اعلام کرد که این خودرو با هدف جمع‌آوری تصاویر برای نقشه‌هایی نظیر نقشه گوگل در خیابان تردد دارد.

راب اندرلی، تحلیلگر دنیای فناوری به شبکه سی بی اس گفت: معتقدم این مینی‌ون نسخه اولیه از خودروی بدون راننده بوده است و دوربین‌های نصب شده روی این خودرو بیشتر از چیزی بوده که برای تهیه نقشه باشد و همچنین زاویه دوربین‌ها در چهار طرف خودرو به سمت پایین بوده است.

گزارشها حاکی از اینست که اپل هنوز یک خودروی بدون راننده را در کالیفرنیا جایی که مینی‌ون‌های مرموز برای اولین‌بار مشاهده شدند، ثبت نکرده است.

اگرچه اپل درباره شایعات اخیر اظهار‌نظر نکرده اما مقامات ارشد این شرکت به طور ضمنی در سخنان خود به بلندپروازیهای این شرکت در صنعت خودرو اشاره کرده‌اند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در سپتامبر 2014 در مصاحبه‌ای گفت: محصولاتی وجود دارند که ما در حال کار روی آنها هستیم و هیچ کس از آنها خبر ندارد. در آن زمان مدیرعامل اپل به محصولات جدیدی نظیر آیفون شش، ساعت اپل یا حتی آی‌پد پرو اشاره نمی‌کرده و به احتمال زیاد منظور کوک خودروی اپل بوده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار