تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۸۳۰۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در میان محکومیت بین‌المللی؛
داعش مسئولیت انفجارهای شرق لیبی را برعهده گرفت
نخست وزیر دولت انتقالی لیبی، آمریکا و شورای امنیت را مسئول عدم حمایت از ارتش و پلیس این کشور خواند. در همین حال یک نماینده پارلمان لیبی اعلام کرد که جلسه گفت‌وگوها میان طرف‌های لیبیایی با نظارت سازمان ملل روز دوشنبه در مراکش برگزار می‌شود.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، عبدالله الثنی، نخست وزیر دولت انتقالی لیبی در سخنانی تلویزیونی عنوان داشت: انفجار تروریستی که در شرق القبه در لیبی صورت گرفت کوتاهی بین‌المللی در تعامل با ارتش لیبی را ثابت کرد و در واقع آمریکا و شورای امنیت مسئولان عدم حمایت از ارتش و پلیس لیبی به شمار می‌آیند.

وی عنوان داشت: ما بر روی آنچه که از شورای امنیت صادر خواهد شد، حساب باز نمی‌کنیم. ارتش لیبی نیز به دلیل کمبود سلاح نمی‌تواند درگیری‌ها علیه داعش را فیصله دهد.

الثنی با بیان اینکه مصر آمادگی خود را برای ارائه کمک‌های هرچه تمام‌تر به لیبی اعلام کرده است، گفت: ما بر روی همکاری با مصر و حمایت نظامی صادقانه‌ عربی حساب باز می‌کنیم و لیبی نیز کشوری دارای حاکمیت است. نشستن پشت میز مذاکره از آغاز درخواست ما بود و مقابله با تروریسم شرط اصلی در این خصوص است و تاریخ مشخصی برای جلسه آتی مذاکرات وجود ندارد.

دور جدید گفت‌وگوها در مراکش

در همین حال ابوبکر بوعیره، رئیس کمیسیون گفت‌وگوها در پارلمان اعلام کرد که جلسه گفت‌وگوها میان طرف‌های لیبیایی در خصوص آینده سیاسی این کشور با نظارت سازمان ملل دوشنبه جاری در مراکش برگزار خواهد شد.

وی افزود: گروه مذاکره کننده پارلمان از سوی سازمان ملل به مراکش دعوت شد تا در دور جدید مذاکرات لیبی در خصوص آینده سیاسی این کشور مشارکت کند.

بوعیره با تاکید بر اینکه این هیات در جلسات مشارکت خواهد کرد گفت که کمیته گفت‌وگوها مُصر است تا در جلسات مذاکرات شرکت کند تا فرصت را برای ایستادگی در یک جبهه علیه تروریسم از دست ندهد.

شهروندان مصری از طریق تونس از لیبی خارج شدند

از سوی دیگر ده‌ها شهروند مصری توانستند از طریق تونس از لیبی خارج شوند. اتوبوس‌هایی 185 مصری فراری از خشونت‌ها در لیبی را از این کشور خارج کرده و این اقدام پس از آن صورت گرفت که معترضان تونسی مسیرها را در شهر بن قردان در جنوب استان مدنین بسته بودند اما با میانجی‌گری دولت این معترضان در نهایت تعهد دادند که به شهروندان مصری اجازه می‌دهند که به مسیرشان ادامه دهند.

مسئولان تونسی نیز اعلام کردند که به هیچ خارجی که از لیبی بیرون می‌آید اجازه ورود به تونس را نمی‌دهند مگر آنکه دولت‌های آنها مکلف شوند که هرچه سریعتر آنها را خارج کنند.

آتش زدن پرچم‌های قطر، ترکیه و آمریکا در بنغازی

در همین حال شهروندان لیبیایی در میدان الکیش در شهر بنغازی تظاهرات کرده و خشم خود را نسبت به مواضع جامعه بین الملل در عدم حمایت از نهادهای دولتی لیبی اعلام کردند.

صدها تن از شهروندان لیبیایی همچنین نارضایتی خود را نسبت به عدم لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش این کشور اعلام کردند. در همین حال منابعی در شهر بنغازی در مصاحبه با الیوم السابع اعلام کردند که تظاهرکنندگان پرچم‌های قطر، ترکیه و آمریکا را آتش زدند تا "موضع شرم آور" این کشورها را برای از بین بردن توانایی‌های ارتش لیبی و اجازه دادن به گروه‌های تروریستی برای قاچاق سلاح محکوم کنند.

اردن مانع از صدور بیانیه شورای امنیت در مورد لیبی شد

از سوی دیگر خبرنگار شبکه الجزیره در نیویورک گزارش داد که اردن برای دومین بار مانع از صدور بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت در خصوص لیبی شد که در آن بر حمایت از تلاش‌های برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی تاکید شده بود. اما در آن هیچ اشاره‌ای به لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش لیبی نشده بود.

اردن که در حال حاضر تنها کشور عرب عضو شورای امنیت است خواهان تمدید رایزنی‌ها در خصوص این بیانیه شد.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد که در این بیانیه که انگلیس آن را ارائه داد اما اردن مانع از صدور آن شد اعدام 21 مصری توسط داعش در لیبی و همچنین تمامی اشکال تروریسم محکوم شده است.

در پیش نویس این بیانیه تاکید شده که باید جامعه بین‌الملل و کشورهای منطقه از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به لیبی در راستای روند سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی که بتواند با تروریسم در لیبی مقابله کند حمایت کند.

پیشتر اردن پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داد که این اقدام با درخواست مصر و دولت لیبی به ریاست عبدالله الثنی صورت گرفت که در آن خواست این کشورها برای لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش لیبی مطرح شده بود.

رایزنی‌ها همچنان برای یکپارچه سازی مواضع مصر و دولت الثنی با کشورهایی که مخالف این گزینه هستند ادامه دارد.

کشورهای غربی از جمله انگلیس اعلام کرده‌اند که لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش لیبی بحران این کشور را وخیم‌تر می‌کند و راه حل این کشور تشکیل دولت وحدت ملی است که مسئولیت مبارزه با تروریسم را برعهده بگیرد.

حملات هوایی ارتش لیبی علیه مواضع داعش در سرت

در تحولات میدانی نیز احمد المسماری، سخنگوی ستاد ارتش لیبی اعلام کرد که نیروی هوایی لیبی دست به چهار حمله هوای علیه مقرهای داعش در شهر سرت زد.

وی خاطرنشان کرد که جنگنده‌های وابسته به ارتش لیبی به حملات خود علیه اعضای داعش که شهر سرت را مقر خود کرده‌اند ادامه می‌دهند.

آماده باش پس از انفجارها در شهر القبه

در همین حال منابع لیبیایی در مصاحبه با شبکه العربیه اعلام کردند که شش موشک به فرودگاه الابرق در لیبی شلیک شده است که از شهر درنه شلیک شده بود.

در همین حال پارلمان لیبی پس از انفجارهایی که شهر القبه را هدف قرار داد و 45 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت وضعیت فوق العاده و آماده باش اعلام کرد.

"ولایت البرقه" یا همان شاخه داعش در لیبی مسئولیت انفجار همزمان سه خودروی بمب گذاری شده در شهر القبه در شرق لیبی را برعهده گرفت.

در صفحه‌های وابسته به داعش در توییتر آمده است: "نیروهای خلافت" دست به دو عملیات با خودروهای بمب گذاری شده زدند که اتاق عملیات طاقوت (سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی خلیفه حفتر) در منطقه الشرقیه والجبل الخضر را در منطقه القبه هدف قرار گرفت.

در همین حال دولت لیبی به دلیل این کشتارها هفت روز عزای عمومی اعلام کرد.

محکومیت‌های بین‌المللی انفجارهای لیبی

همزمان هیات سازمان ملل در لیبی انفجارهای قبه را محکوم و اعلام کرد که اعتقاد دارد بهترین پاسخ برای مبارزه با تروریسم و خشونت این است که لیبیایی‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی تلاش کنند.

شورای امنیت نیز به شدت حمله شهر القبه را محکوم کرد.

جن ساکی،‌ سخگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این حملات تروریستی را که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است، محکوم کرد.

عبدالله الثنی نیز در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه اعلام کرد که این عملیات نشانگر این است که تحول گسترده‌ای در عملیات داعش در لیبی صورت گرفته است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار