تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۸۳۰۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صنایع ‌دستی؛ ظرفیتی برای توسعه اشتغال شوش
صنایع دستی شوش، جلوه‌ای بی‌مانند از هنر، صنعت، فرهنگ و تمدن کهن این منطقه است که در زندگی مردم آن در طول سال‌ها و سده‌ها، جاری، زنده و پویا بوده و در تمام زوایای زندگی آنها نفوذ کرده است.

کهن‌ترین شهر جهان شوش، پیام‌های اجتماعی و قومی جوامع خود را با استفاده از طرح‌ها، نقش‌ها و رنگ‌های محصولات کاربردی خود، در قالب صنایع‌دستی متجلی می‌سازد، صنایعی که محل بروز باورها و خرده فرهنگ‌ها و اندیشه‌های خلاق مردم و اقوام این منطقه  است.

در این میان، ادامه حیات صنایع دستی، با وجود کمرنگ شدن عنصر کاربردی بودن آنها و جایگزینی کالاهای صنعتی، با خطر عدم ماندگاری روبه‌رو است.

برای جلوگیری از این آسیب احتمالی، مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان شوش در تیرماه 1385 تحت نظارت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان تشکیل و پس از تجهیز، اقدام به ثبت نام و برگزاری دوره‌های آموزش رایگان صنایع دستی در رشته‌های مختلف کرد.


*برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش اظهار کرد: خوشبختانه با استقبال فراوان علاقه‌مندان کلاس‌های آموزشی، هر سال در چهار دوره سه ماهه برگزار و در پایان هر دوره، آزمون کتبی و عملی از هنر آموزان گرفته می‌شود و به قبول شدگان گواهینامه مهارت صنایع دستی از طریق سازمان اعطا می‌شود.

علی درویشی به ارتباط آموزش صنایع دستی بومی شوش با آثار تاریخی این شهرستان اشاره کرد و گفت: در شهرستان شوش زنان عشایری صنایعی نظیر حصیربافی، طبق، بادبزن دستی و تنور گلی، دوخت عبا و لباس‌های سنتی به صورت محلی تولید می‌کنند و در واقع این آموزش‌ها را از آداب و رسوم خود الهام گرفته‌اند.

وی افزود: معمولا این دوره‌ها در مرکز آموزش صنایع دستی، جنب موزه شوش برگزار و همه ساله از نمونه کارهای هنرآموزان و مربیان مربوطه نمایشگاهی در همان مرکز برگزار می‌شود.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش تصریح کرد: در نمایشگاه مذکور، مربیان به صورت زنده به تولید صنایع دستی می‌پردازند و بازدیدکنندگان می‌توانند با نحوه تولید صنایع دستی بومی این شهرستان از نزدیک آشنا شوند.

درویشی گفت: همچنین حاصل کار یک سال هنرآموزان و مربیان در این نمایشگاه عرضه می‌شود.


*ضرورت برپایی بازارچه‌های محلی صنایع دستی


فرماندار شوش نیز به ظرفیت بالای صنایع دستی منطقه برای اشتغالزایی اشاره کرد و اظهار داشت: مقدمات برپایی بازارچه‌های محلی صنایع دستی و گردشگری در راستای اشتغالزایی در شهرستان شوش فراهم شده است.

رضا نجاتی که در نشست هماهنگی برپایی بازارچه‌های محلی صنایع دستی و گردشگری این شهرستان، حضور داشت افزود: بازارچه‌های محلی صنایع دستی و گردشگری برای نخستین بار با همکاری تعاونی‌ها و کانون بانوان در چند نقطه شهر شوش برپا خواهد شد که برپایی این بازارچه‌ها قطعا در راستای رونق کسب و کار هنرمندان و حمایت از فعالیت‌های هنری در شهرستان تأثیرگذار خواهد بود.

وی هدف از برپایی این بازارچه‌ها در ایام نوروز را معرفی صنایع دستی، گردشگری و محصولات شهرستان شوش به مسافران نوروزی، عنوان کرد و افزود: کار شناسایی و مکان یابی برای برپایی این بازارچه‌ها در سطح شهرستان شوش آغاز شده است.

نجاتی، برپایی بازارچه‌های محلی صنایع دستی را یک ضرورت برای شهر شوش دانست و افزود: با ایجاد این بازارچه‌ها، فرصت‌های شغلی در این شهرستان ایجاد شده و شاهد رونق کسب و کار در حوزه صنایع دستی خواهیم بود.

فرماندار شوش، برپایی بازارچه‌های محلی صنایع دستی را یک ضرورت برای شهر شوش دانست و گفت: با ایجاد این بازارچه‌ها، فرصت‌های شغلی در این شهرستان ایجاد شده و شاهد رونق کسب و کار در حوزه صنایع دستی خواهیم بود.

صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث بشری، باید همان قدر برای ما اهمیت داشته باشد که آثار باستانی و میراث فرهنگی!

صنایع دستی در مجموع، بازتاب تاریخ و تمدن اقوام و ملت‌هاست و نقش موثری در معرفی فرهنگ مناطق مختلف دارد.

در ایران حدود 152 نوع صنایع دستی شناسایی شده که با زیرشاخه‌های آن، این تعداد به 253 می‌رسد، برخی از این صنایع دستی هم اکنون نیز در حال تولید هستند ولی برخی دیگر از آنها منسوخ شده و تنها نمونه‌هایی از آنها موجود است.

بازارچه‌های محلی، صنایع دستی و گردشگری، ابتکاری در جهت جلوگیری از منسوخ شدن بیشتر این صنایع دستی و فرهنگ کهن و اصیل همراه آنها است.

شهرستان شوش بازارچه‌های صنایع دستی و گردشگری مربوط به اقوام خود را در اسفندماه جاری برپا می‌کند.
مرجع / فـارس
برچسب ها: صنایع دستی شوش ، شوش
:
:
:
آخرین اخبار