تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۸۳۱۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سومین جشنواره منطقه ای در اروند
سومین جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه در منطقه آزاد اروند برگزار می شود.

سومین جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه با حضور چهره های برجسته سینمای کشور در آبادان و خرمشهر برگزار می شود.

در نشست خبری هفته گذشته اعضای دبیرخانه این جشنواره که با حضور حبیب ایل‌بیگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، نعمت زاده دبیر جشنواره و معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، حمید فرخ نژاد دبیر افتخاری جشنواره و مشاور فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، همایون قنواتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، بهروز نشان مدیر فرهنگی این سازمان برگزار شد، حبیب ایل‌بیگی گفت: این سومین جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران است که در سال جاری برگزار می‌شود.

جشنواره‌ای که با حمایت‌های سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برگزار می شود و پشتوانه این همکاری برگزاری موفق آفرین واره عاشورایی اروند است که در ایام اربعین حسینی با همکاری آن سازمان در دو شهر آبادان و خرمشهر و همچنین در منطقه مرزی شلمچه برگزار شد و فیلم‌های ساخته شده در این آفرین واره در جشنواره اروند به نمایش درخواهند آمد.

حمید فرخ نژاد پیشتر با اشاره به نیازهای فرهنگی موجود در بین جوانان و هنرمندان این منطقه از کشور ابراز امیدواری کرده بود که برگزاری این جشنواره توجه مسئولین فرهنگی را به پتانسیل‌های موجود جلب خواهد کرد.

وی با اشاره به وضعیت فرهنگی این منطقه در دوران پیش از جنگ، آن را یکی از قطب‌های فرهنگی بخصوص در حوزه سینما دانست و گفت آبادان بعد از تهران با ۲۱ سالن سینما، سینمایی‌ترین شهر ایران بود و دلیل دیگر این ادعا وجود چهره‌های مهم سینمایی است که از این منطقه معرفی شده‌اند

جشنواره سینمای اروند از امروز و تا ۴ اسفند همزمان در دو شهر آبادان و خرمشهر برگزار  می شود که نشست‌های تخصصی این جشنواره با حضور فیلم‌سازان و اساتید بزرگ سینمای ایران از قبیل، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و محمود کلاری برگزار خواهد شد که حضور این اسامی انگیزه‌های موجود بین جوانان و هنرمندان حاضر در این جشنواره را دوچندان خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص این جشنواره خاطر نشان کرد: امیدواریم با همکاری سازمان‌ها و اداره فرهنگی در بازسازی زیرساخت‌های فرهنگی این منطقه امکان شکوفایی استعدادهای موجود را فراهم کنیم و برگزاری این جشنواره این فضا را مهیا خواهد کرد.

وی با تشکر از همکاری‌ها و حمایت‌های صورت گرفته در برگزاری این جشنواره از طرف سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان خبر از برنامه‌ریزی‌های عمرانی با همکاری این مؤسسات برای گسترش فضاهای فرهنگی شهرهای آبادان و خرمشهر را داد.

حبیب ایل‌بیگی در جزئیات برگزاری این جشنواره افزود: این جشنواره با حضور ۱۱ استان که شامل ۲۰ دفتر انجمن سینمای جوانان می‌شود. از بین ۴۳۰ فیلم رسیده به دبیرخانه جشنواره تعداد ۷۸ فیلم کوتاه برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شده‌اند که توسط آیدا پناهنده، حمیدرضا اردلان، محمدعلی باشه آهنگر، مهدی جعفری و مهدی نادری داوری شده‌اند.

همچنین در بخش عکس از بین ۱۰۰۳ قطعه عکس تعداد ۴۳ تک عکس و ۱ مجموعه عکس برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شده‌اند که توسط محمد ستاری، محمدرضا چای‌فروش و یلدا معیری انتخاب و داوری شده‌اند و در بخش فیلم‌نامه نیز از بین ۲۵۸ فیلم‌نامه رسیده به دبیرخانه ۱۰ فیلم‌نامه در بخش آزاد و ۳ فیلم‌نامه در بخش اقتباسی توسط فرهاد توحیدی، رضا مقصودی و انسیه شاه‌حسینی داوری خواهد شد.

همایون قنواتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز در بخشی دیگر  با اشاره به این نکته که اکثر چهره های حاضر در این جشنواره از نام آشنایان سینمای کشور محسوب می شوند و امروز جزء چهره های شاخص در سینمای کشور به‌حساب می‌آیند و از آموزش دیدگان انجمن سینمای جوانان ایران هستند و این دلیلی ست بر این ادعا که حضور سازمان‌ها و مرکز فرهنگی و هنری همواره باعث اتفاقات خوبی در این منطقه شده‌اند.

وی نیز در ادامه  ضمن تشکر از  همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و انجمن سینمای جوانان ایران برای برگزاری این جشنواره، ابزار امیدواری کرد که با وقوع چنین رویدادهایی پتانسیل‌های موجود در جوانان و فرهنگ بومی این منطقه بیش از پیش معرفی و در معرض دید مدیران و مسئولین فرهنگی و هنری قرار بگیرد.

سید مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز با ابراز تأسف از این موضوع که هنوز شهرهای آبادان و خرمشهر بعد از گذشت بیش از دو دهه از جنگ تحمیلی هنوز شهرهایی جنگ‌زده به‌حساب می‌آیند خبر از برنامه‌ریزی گسترده با مرکزیت سازمان منطقه آزاد اروند و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داد و ابراز امیدواری کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن در راستای بازسازی زیرساخت‌های فرهنگی منطقه اقدامات مهمی صورت خواهد گرفت. چرا که این‌یک نیاز فرهنگی و یک وظیفه همگانی است.

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان برگزاری جشنواره سینمای اروند را احیای دوباره توان فرهنگی و هنری به خصوص در حوزه سینما و نمایش برای دو شهر آبادان و خرمشهر دانست و ابراز امیدواری کرد که حرکت های موثر در این زمینه در دستور کار این معاونت و از اهداف اصلی آن می باشد که روزی شاهد بروز استعدادها و رشد و شکوفایی فضای فرهنگی دو شهر باشیم

دو شهری که سبقه فرهنگی، مذهبی و دینی آنها در طول تاریخ به اثبات رسیده است و همیشه در حرکت های عظیم فرهنگی شاخص و مطرح بودند.

بهروز نشان مدیر فرهنگی این سازمان در پایان خاطر نشان کرد: حضور چهره‌های فرهنگی چون حمید فرخ نژاد، اصغر فرهادی و محمود کلاری در جشنواره سینمای اروند می تواند در جهت رفع نواقص فرهنگی موجود و کمک به بازسازی آن نقش مهمی را ایفا نماید که  برنامه‌ریزهای انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد اروند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان ایران را در راستای بازسازی و احیای چهره اصیل فرهنگی منطقه دانست که برگزاری اینگونه جشنواره ها کمک بسیار بزرگی در تحقق این هدف خواهد کرد.
:
:
:
آخرین اخبار