تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۸۳۱۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخست‎وزیر اوکراین: آتش بسی در کار نیست
نخست وزیر اوکراین روز شنبه گفت که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه باوجود توافق اخیر آتش بس همچنان به سربازان اوکراینی حمله می کنند.

به گزارش ایرنا، «آرسنی یاتسنیوک» در گفت‎وگو با فاکس نیوز با بیان اینکه آتش بسی در کار نیست، افزود: آتش بس به این معنی است که نیروهای تحت رهبری روسیه گلوله باران خود را متوقف کنند و سربازان و مردم بی گناه اوکراینی را نکشند.

این اظهارات نخست وزیر اوکراین حدود یک هفته پس از آن مطرح می شود که رهبران اروپایی با میانجی گری، دو طرف مناقشه اوکراین را به آتش بسی در شرق این کشور ملتزم کردند.

در این حال، یاتسنیوک گفت: «تردیدی نیست که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه هدف بزرگتری را دنبال می کند و خواستار زیر سلطه گرفتن اوکرین است؛ پوتین با همه ما در حال جنگ است.»

نخست وزیر اوکراین در این گفت‌وگو بار دیگر خواستار تامین سلاح از سوی متحدان غربی برای نیروهای اوکراینی شد و گفت: ما باید از خود دفاع کنیم؛ روسیه به طور مداوم تانک و موشک های زمین به هوا و سایر اقلام نظامی ارسال می کند اما ما هنوز از تجهیزات قدیمی به سبک زمان شوروی استفاده می کنیم.

ارتش اوکراین و نمایندگان جدایی طلبان شنبه شب 36 اسیر اوکراینی را با 16 اسیر شبه نظامی مبادله کردند. این مبادله اسرا در منطقه دونتسک و با نظارت ماموران سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام گرفت.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه پس از دیدار و گفت وگو با همتای انگلیسی خود در لندن، هشدار داد که آمریکا ممکن است در چند روز آینده به دلیل نقض آتش بس اوکراین، «تحریم هایی جدی» علیه روسیه اعمال کند.

دیپلمات اوکراینی: آماده جنگ تمام عیار هستیم

در این حال، معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت، کی‌یف آمادگی ورود به یک جنگ تمام عیار را دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وادیم پریستایکو، معاون وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با یک شبکه رادیویی کانادایی اعلام کرد که کی‌یف آماده است تا وارد جنگی تمام عیار شود.

این مقام اوکراینی همچنین خواهان ارائه کمک‌های تسلیحاتی از سوی کانادا به کی‌یف شد.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت:‌ ما قصد ترساندن کسی را نداریم اما آماده‌ایم تا وارد جنگی تمام عیار شویم.

پریستایکو با اشاره به این که کانادا طی 10 سال گذشته در زمینه آموزش نیروهای اوکراینی به کی‌یف کمک کرده است، خواهان حمایت بیشتر اوتاوا از اوکراین شد.

وی همچنین گفت که اوکراین روابط خود را با روسیه از دست داده است و این در حالی است که پیش از این روس‌ها واردکننده یک سوم صادرات این کشور بودند.

پریستایکو با اشاره به وضعیت کنونی مناطق شرقی اوکراین گفت: به خاطر داشته باشید که زیرساخت‌ها در دونتسک از میان رفته است و ما در حال حاضر دست‌کم 20 درصد صنعت خود را از دست داده‌ایم.
:
:
:
آخرین اخبار