تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۸۳۲۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روحانی:این‌که می‌گویند در مسائل هسته‌ای مخفی‌کاری کرده‌ایم یک دروغ بزرگ است
رئیس جمهور گفت: این‌که به ما می‌گویند در مسائل هسته‌ای مخفی‌کاری کرده‌ایم یک دروغ بزرگ است.

حجت الإسلام‌والمسلمین روحانی در همایش روز ملی مهندسی در راستای مورد توجه قرار دادن نقش مهندسین در کارهای بسیار عظیم و بزرگ از جمله مسائل هسته‌ای، گفت: این که می‌گویند ایران در این راستا مخفی‌کاری کرده، دروغ بزرگی است. ما اول برای اخذ تکنولوژی به سراغ اروپایی‌ها رفتیم. اگر می‌خواستیم مخفی‌کاری کنیم، در تصمیممان این مسائل را با یک کشور غربی مطرح نمی‌کردیم. این‌که ما چنین موضوعی را باآنها مطرح کردیم نشان می‌دهد که ما چیزی را مخفی نکردیم.

روحانی افزود: ما می‌خواستیم برای بخش صلح‌آمیز و انرژی نوین هسته‌ای غنی‌سازی انجام دهیم. یک کشور اروپایی بود که مدت‌ها وقت ما را تلف کرد و قول‌هایی داد که در نهایت به آن عمل نکرد. ما مدت‌ها با روسیه هم صحبت کردیم. برخی تکنولوژی‌ها را از آنها گرفتیم ولی در نهایت آنها حاضر نشدند فن‌آوری غنی‌سازی را به ما بدهند. ما با چینی‌ها هم صحبت کردیم و همه اینها نشان می‌دهد که ما مخفی‌کاری نداشته‌ایم. ما با تمام عالم حرف زدیم و هر کدام بهانه‌ای آوردند.

روحانی گفت: بعد از این مرحله خودمان وارد عمل شدیم و اندیشمندانمان تلاش کردند. من در این راستا با یک مهندس جوان صحبت کردم و به او گفتم که ما می‌توانیم سانتریفیوژ را راه بیاندازیم و او گفت ما می‌توانیم. پس از آن با یک مهندس قدیمی‌تر صحبت کردم که او می‌گفت این کار اصلا شدنی نیست. بعد از آن دومرتبه آن جوان را صدا زدم و به او گفتم گویا اشکالاتی وجود دارد. اما او به من گفت که ما تا دو ماه دیگر به نتیجه می‌رسیم و راست هم می‌گفت؛ چرا که دو ماه بعد وقتی بازدیدی انجام دادیم دیدیم که اولین غنی‌سازی با یک سانتریفیوژ انجام گرفت.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بخش بزرگی از افتخارات از جمله فناری‌های نوین ما مرهون تلاش و خدمات مهندسین ماست به افتخارات کشورمان در مسائل مربوط به هوافضا و دستاوردهای ماهواره‌ایمان اشاره و خاطرنشان کرد: باید اینجا مسائل سیاسی را کنار بگذاریم. کار سیاسی مربوط به انتخابات است. در علم و فناوری و افتخارات ملی این خط و آن خط و این جناح و آن جناج فرقی نمی‌کند. مهندسین راست و چپ ما کنار هم سانتریفیوژها را راه انداختند.

وی در ادامه با تأکید دوباره بر مسائل هسته‌ای، گفت: ما در مسیر هسته‌ای هستیم و هنوز زود است تا قضاوتی داشته باشیم، اما به هر ترتیب دیپلمات‌های ما در میدانی رفتند که بزرگترین قدرت‌ها در آن حضور دارند و ما در مورد مسائل فنی و حقوقی و سیاسی با آنها حرف می‌زنیم و تاریخ شهادت می‌دهد که ما دست کمی از دنیا نداریم.

وی با بیان اینکه ما هماوردی‌های خوبی داریم و در میدان رقابت موفق هستیم،‌ افزود: در مذاکرات چه ما موفق شویم و به توافق برسیم و چه این‌طور نشود دیپلمات‌های ما افتخار کشور ما هستند. همان‌طور که مهندسین ما در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما باید بتوانیم با دنیا رقابت کنیم و این سوخت ما قابل رقابت باشد،‌ تأکید کرد: در صحنه رقابت باید پیروز شویم و پیروز باشیم و در این راه قدم‌های جدی و جدیدی برداریم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار