تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۸۳۲۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاسخ روابط عمومی شرکت توزیع برق خوزستان به یک خبر؛
مهندس اسدیان از باتجربه ترین افراد حاضر در صنعت برق كشور است + توضیحات خوزنیوز
به دنبال درج خبری خبری با عنوان "تغییرات گسترده در شرکت توزیع برق خوزستان" روابط عمومی محترم این شرکت جوابیه ای ارسال نموده است که متن آن و توضیحات خوزنیوز جهت اطلاع خوانندگان منتشر می شود. 

جوابيه

در خصوص درج مطلبي با عنوان "تغييرات گسترده در شركت توزيع نيروي برق خوزستان" به اطلاع مي رساند، هرگونه تغيير در سطوح كلان مديريتي صنعت برق صرفاً از طريق وزارت نيرو و شركت مادر تخصصي توانير صورت مي گيرد. ادعاي آن رسانه در خصوص تغييرات گسترده در اين شركت يا فعاليت مدير عامل فعلي شركت توزيع برق خوزستان در نيروگاه آبادان تا كنون در هيچ مرجعي تصميم گيري نشده است.
در بخش ديگري از مطلب كه به نقل از برخي از كارشناسان صنعت برق خوزستان درباره مشكلات عمده اين شركت مطرح شده است به اطلاع مي رساند، مشكل كمبود نيروي انساني و همچنين فرسودگي شبكه هاي توزيع رنجي است كه مجموعه صنعت برق كشور آن را متحمل شده و دلايل آن نيز به ويژه در استان خوزستان، آسيب هاي جنگ تحميلي برق هاي غير مجاز، گرماي شديد و شرايط خاص آب و هوايي مانند وجود گاز هاي ترش و مواردي از اين دست مي باشد. اتفاقاً دليل عمده پايداري شبكه برق با چنين كمبودهايي، تلاش دو چندان پرسنل اين شركت و تدبير مديران براي رفع چالش ها و كمبود هاي اين حوزه است.اطلاق كلمه ( بحران ) براي چنين شرايطي ناشي از عدم درك صحيح وضعيت جاري و سرمايه گذاري هاي كلان صورت گرفته در صنعت برق است و آن رسانه وزين رعايت عدالت و انصاف را در اين خصوص ننموده است.
پيشرفت هاي صنعت توزيع برق خوزستان موضوعي نيست كه در اين جوابيه يا حتي در يك يا دو خبر بتوان به آن پرداخت. كاهش تلفات انرژي برق كه خود به اجراي صدها پروژه منجر شده است، برق رساني به روستا هاي مناطقي كه حتي توسط اين شركت براي دسترسي به آن ها جاده احداث شده است، برق رساني با انرژي خورشيدي و صد ها طرح و پروژه ديگر كه جهت خدمت به مردم شريف خوزستان اجرا شده، همه و همه با درج اين خبر بدون مستندات و پشتوانه آن رسانه محترم به زير سوال رفته و تلاش هاي صورت گرفته در اين زمينه و حق پرسنل خدمتگزار پايمال شده است.
لازم است به اطلاع برساند كه آقاي مهندس اسديان از با تجربه ترين افراد حاضر در صنعت برق كشور در حوزه توزيع مي باشد كه خدمات ايشان در جنگ تحميلي و در شرايطي كه كمتر فردي حاضر به خدمت و تامين برق شهر هاي آبادان، خرمشهر و اروند كنار بود، صادقانه در اين نواحي خدمت كرده است. نام ايشان بار ها در كتاب هاي دا، پايي كه جا ماند و ساير مطالب مربوط به جنگ آورده شده است. وي فردي بدون جنجال ها و حاشيه ها و تبليغات رسانه اي بوده و مسئولان طراز اول كشور به تخصص و تدبر ايشان در حوزه توزيع برق اذعان دارند.
سوالي كه در اين مهم به نظر مي رسد اين است كه آيا آن رسانه محترم استفاده از تجربه و تخصص افرادي كه مي توانند در ساير استان ها با بالاترين مزايا و امتياز ها به خدمت مشغول شوند و جاي آن شرايط سخت كار و خدمت صادقانه به مردم شريف استان را ترجيح داده اند عيب مي داند؟
در پايان ضمن اعلام محفوظ ماندن حق اين شركت براي پيگيري اين خبر به اطلاع مي رساند تمامي مستندات مربوط به عملكرد اين شركت در حوزه هاي مختلف توسعه و احداث، انرژي خورشيدي، برق رساني به روستاها و... در دسترس تمامي رسانه ها است كه آن رسانه محترم نيز مي توانست به جاي درج اخبار كذب، اخباري درج نمايد تا تلاش هاي شبانه روزي صد ها نفر از پرسنل خدمتگذار اين شركت خدشه دار نشود. 
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق خوزستان

توضیحات خوزنیوز

همانطور که خوانندگان گرامی متوجه شدند در این جوابیه، هیچکدام از مفاد خبر منتشره از سوی خوز نیوز به طور مشخص، تکذیب نشده است با این حال این روابط عمومی با اتهام کذب بودن خبر، ما را ناچار به توضیحات زیر نموده است:

1-در خبر آمده بود که با پایان گرفتن مدیریت اسدیان مدیرعامل کنونی که 22 سال است در مصدر این شرکت قرار دارد، تغییرات گسترده در انتظار شرکت خواهد بود. روبط عمومی شرکت در پاسخ خود به این خبر، از اشاره به این بخش خودداری می کند. شنیده های ما از توانیر که شرکت مادر و ناظر بر عملکرد شرکت های توزیع برق در کشورمی باشد، حاکیست، مدیرعامل کنونی که از مدیران برجسته و قدیمی استان بوده و تاکنون نیز قریب به 70 سال از عمرشان می گذرد، در شرف بازنشستگی بوده و این شرکت در حال بررسی گزینه ای برای جانشینی وی است. با توجه به روال معمول کشور، بدیهی است که سطوح مدیریتی یک شرکت پس از دو دهه و با ورود مدیر جدید، دچار تغییرات گسترده خواهد شد. با این حال در پاسخ روابط عمومی به این مسئله اشاره نشده است.

2-در خبر آمده بود که مدیرعامل کنونی شرکت که از اعضای هیات مدیره شرکت تولید نیروی برق آبادان که یک نیروگاه گازی است، می باشد، در صورت پایان دوره مدیریش در شرکت توزیع، ممکن است به عنوان مدیرعامل این نیروگاه منصوب شود. با توجه به اینکه مهندس اسدیان نماینده شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا در هیات مدیره نیروگاه بوده و شرکت یاد شده نیز از زیر مجموعه های گروه توسعه انرژی تدبیر و این گروه هم یکی از هلدینگ‌های تخصصی زیرمجموعه «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» است، به نظر رسید که با توجه به سوابق بلند مدت ایشان در صنعت برق، وی از نامزد های احتمالی مدیریت این نیروگاه خواهد بود. 
مستندات این بخش از خبر یعنی عضویت مهندس اسدیان در هیات مدیره یاد شده نیز آگهی تغییرات شرکت تولید نیروی برق آبادان است که در تاریخ 11 دی امسال در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده است. اما این بخش از خبر نیز توسط شرکت توزیع برق خوزستان بی اشاره و بی پاسخ مانده است.

3- در خصوص جایگاه درآمد سازی شرکت توزیع برق خوزستان در صنعت برق کشور که در خبر به عنوان دومین شرکت بزرگ توزیع برق بعد از تهران آمده بود، آمار و ارقام های منتشره توسط منابع رسمی گواه این خبر است. در نشریه "آمار تفصیلی صنعت برق ایران، توزیع نیروي برق درسال 1390" که شهريور ماه 1391 توسط شرکت توانیر انتشار یافته است، خوزستان با فروش 21999 میلیون کیلو وات ساعت پس از تهران، رتبه دومین استان کشور را دارد. بدیهی است که این میزان از فروش می تواند رتبه مشابهی را از نظر درآمد برای این شرکت داشته باشد. در جوابیه مذکور، به این بند از خبر نیز اشاره نشده است.

4- درباره مشکلات موجود در شبکه برق استان، پاسخ خود شرکت گواه بر صحت این بخش از خبر است. در این جوابیه گفته شده است: "مشكل كمبود نيروي انساني و همچنين فرسودگي شبكه هاي توزيع رنجي است كه مجموعه صنعت برق كشور آن را متحمل شده و دلايل آن نيز بويژه در استان خوزستان، آسيب هاي جنگ تحميلي برق هاي غير مجاز، گرماي شديد و شرايط خاص آب و هوايي مانند وجود گاز هاي ترش و مواردي از اين دست مي باشد."
بنابراین اطلاق بحران بر ساختار شبکه ای که 27 سال پس از جنگ، هنوز هم از آسیب های آن رنج برده و گرفتار مشکلات آن است به طوری که بنا به همین جوابیه، کارکنان شرکت ناچار به تلاش های بیش از حد و توان معمول هستند، آیا یک تعریف نادرست و ناشی از عدم درک صحیح است؟ آیا ساختار و چارچوب صنعت توزیع برق استان بر دو پایه نیروی انسانی و شبکه موجود قرار ندارد و اگر این پایه ها دچار مشکلات اساسی هستند، آیا ما در صنعت برق استان دچار بحران نیستیم؟ 
البته اشاره به این مشکلات هرگز به مفهوم نادیده گرفتن تلاش های صورت گرفته نیست. شکی نداریم که مهندس اسدیان به عنوان مدیر و راهبر اصلی و نیز کلیه کارکنان شرکت، در این مدت تلاش های فراوانی برای سرپا نگاهداشتن شبکه استان انجام و در توسعه زیرساخت های برق در نقاط مختلف استان، کوشش های شایسته ای را نشان داده اند که قابل تحسین است. با این حال نباید واقعیت های موجود را نیز نادیده انگاشت که صنعت برق استان نیازمند یک تحول اساسی در نیروی انسانی و تاسیسات آن است.
حال اگر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان می گوید که نمی توان اطلاق "بحران" بر این وضعیت کرد، این چیزی است که آینده این صنعت در استان معلوم خواهد نمود. اما همانطور که از فحوای جوابیه روشن می گردد، واقعیت مورد اشاره خوز نیوز، تکذیب نشده بلکه به صورت دیگری که مورد نظر این شرکت بوده، جمله بندی شده است.

5- در خصوص رتبه های به دست آمده این شرکت در ارزیابی های بعمل آمده توسط توانیر، اسناد آن موجود بوده و این چیزی نیست که خوز نیوز بخواهد از خود بسازد. جدول رتبه های شرکت های توزیع برق کشور در نامه ای از سوی همایون حائری مدیرعامل توانیر به تمامی شرکت توزیع ارسال شده و در آن به تفکیک رتبه ها و امتیازات در بخش های مختلف فعالیت های شرکت های توزیع برق کشور پرداخته شده است. در این جدول، رتبه عمومی شرکت توزیع برق خوزستان عدد 30 را نشان می دهد که از مجموع کل با رقم 37 کسب شده است. همچنین رتبه های مورد اشاره در خبر، همگی بر اساس این ارزیابی و مستند به سند انتشار یافته از سوی توانیر است. این بخش از خبر نیز بی اشاره مانده است و این روابط عمومی ترجیح داده است تا سخنی درباره این ارزیابی ها نگوید.

حال با توجه به توضیحات بالا، پرسش خوز نیوز این است که جوابیه شرکت توزیع برق خوزستان چه چیزی را تکذیب کرده است؟ کدام قسمت خبر خوزنیوز کذب است و چرا بطور مشخص به آن اشاره نشده است؟ 

در آخر تعجب ما از خواندن این جوابیه، این نکته را نیز به ذهن متبادر می کند که آیا دوستان گرامی ما در شرکت توزیع برق خوزستان به درستی خبر خوز نیوز را خوانده اند یا اینکه از سر ناراحتی زیاد که دلیل آن نیز برای ما مشخص نیست، دست به نوشتن این پاسخ زده اند؟

خوزنیوز برای همه تلاش گران عرصه صنعت برق کشور بویژه مدیران و کارکنان شرکت توزیع برق خوزستان آرزوی موفقیت دارد.
:
:
:
آخرین اخبار