تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۸۳۳۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قالیباف: انتقال پایتخت امکان‌پذیر نیست
شهردار تهران گفت: برخی اعلام می‌کنند که رانت دولت‌ها در فروش نفت است و رانت شهرداری‌ها در صدور مجوز ساخت و سازها. متاسفانه این موضوع تا حدی صحت دارد؛ اما افتخار ما در دهه گذشته این است که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانیم این رانت را برای همیشه تعطیل کنیم.

محمدباقر قالیباف در همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت که امروز دوشنبه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به موضوع تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت گفت: بررسی این موضوع در حقیقت مهم‌ترین چالش توسعه و پیشرفت کشور است که امروز مورد بحث اندیشمندان حاضر در این همایش قرار گرفته است.

وی افزود: به اعتقاد من تا امروز همه کسانی که به جهت علمی به موضوع انتقال پایتخت پرداخته‌اند، بر این نکته تاکید می‌کنند که انجام این کارعمل درستی نیست و با نگاه به تجربه مدیریتی که در سطح ملی و محلی در حوزه‌های مختلفی از جمله انتظامی، اقتصادی، خدماتی و فنی داشته‌ام، فارغ از اینکه پول در کشور وجود داشته باشد، یا خیر؟ این کار امکان‌پذیر نیست.

شهردار تهران با اشاره به وجود مشکلات و معضلات تهران به عنوان یک کلانشهر و پایتخت کشور گفت: در حال حاضر بیش از 23 درصد جمعیت کشور در این شهر متمرکز شده در حالی که تهران تنها حدود یک درصد از جغرافیای کشور را به خود اختصاص داده است، این یعنی مرگ علائم زندگی و عناصر زندگی در محیط. در حقیقت همه خط قرمزهای محیط زیستی را که امروز همه تلاش می‌کنند از آنها عبور کنند، ما پشت سر گذاشته‌ایم و از آنها عبور کرده‌ایم.

وی گفت: این تمرکز جمعیتی در یک درصد خاک کشور باعث می‌شود نه تنها 4 سد، بلکه هر سد دیگری نیز اضافه کنیم، نتوانیم تامین آب شرب جمعیت تهران را انجام دهیم. همگی شاهد مشکلات زیست‌محیطی در تهران هستیم و هم زمین و هوا را آلوده کرده‌ایم.

شهردار تهران با تاکید بر داشتن برنامه توسعه برای پیشرفت کشور ادامه داد: نمی‌توانیم عوامل محیط زیستی را قربانی بحث پیشرفت کنیم. در حال حاضر تهران در شرایطی قرار گرفته که به نظر من این شرایط سخت غیر قابل برگشت شده است و حداقل برای توان موجود غیرقابل برگشت خواهد بود.

قالیباف ادامه داد: تهران علاوه بر مشکلات محیط زیستی، آسیب‌های جدی اجتماعی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی را نیز دارد که برخی از آنها مشکلات عمومی همه کلانشهرهای دنیاست، مانند ترافیک، حاشیه‌نشینی و... البته شدت و ضعف آنها نیز در کلانشهرهای مختلف متفاوت است.

شهردار تهران با اشاره به برخی اظهارنظرها درخصوص صدور بیش از حد مجوز ساخت و ساز در تهران توسط شهرداری گفت: شهرداری تهران براساس طرح جامع و طرح تفصیلی اقدامات خود را انجام می‌دهد و براساس حقوقی که برای مردم قائل است، کارهای خود را پیش می‌برد؛ به طوری که در ارائه بودجه سال 1394 اعلام کردم به عنوان شهردار تهران آماده‌ام هیچ پروانه ساخت و سازی در شهر تهران صادر نکنیم. اگر احساس می‌کنید ساختمان‌سازی باعث معضلات شهر تهران است، ما این آمادگی را داریم هیچ مجوز ساخت و سازی را صادر نکنیم. برخی اعلام می‌کنند که رانت دولت‌ها در فروش نفت است و رانت شهرداری‌ها در صدور مجوز ساخت و سازها. متاسفانه این موضوع تا حدی صحت دارد؛ اما افتخار ما در دهه گذشته این است که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانیم این رانت را برای همیشه تعطیل کنیم.

وی تاکید کرد: براساس طرح جامع و چشم‌انداز 1404 جمعیت‌پذیری شهر تهران امروز خارج از برنامه نیست، اما از تهران که فاصله می‌گیریم، آیا رشد جمعیت و ساخت و سازها مانند تهران کنترل شده است؟ آیا رشد جمعیت بالاتر از 5 درصد در دشت تهران وجود ندارد؟ متاسفانه امروز در یک طرف اتوبان آزادگان که در کنترل شهرداری تهران است، این مشکلات وجود ندارد اما در طرف دیگر که خارج حریم تهران است، شهرک‌های میلیونی چطور باید ساماندهی شوند. شهرهایی که تبدیل به خوابگاه شده‌اند، بدون اینکه نقشی در تولید داشته باشند و تنها جمعیتی که برای کار وارد تهران می‌شود را شاهد هستیم.

سهم حاشیه‌نشینی تهران کمتر از 10 درصد شده است

شهردار تهران با اشاره به کاهش حاشیه‌نشینی در شهر تهران افزود: یکی از افتخارات شهرداری تهران این است که درحال حاضر کمترین حاشیه‌نشینی را داریم و با وجود جمعیت 8 میلیونی در شب و 11 میلیونی در روز، سهم حاشیه‌نشینی تهران کمتر از 10 درصد شده است اما در کلانشهرهایی مانند مشهد و تبریز حاشیه‌نشینی بیش از 35 درصد وجود دارد.

وی درخصوص موضوع تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت گفت: یک مشکل کارکردی وجود دارد که این دو مستمر بر یکدیگر اثر می‌گذارند. در بخش ساختاری اگر دولت تصمیم نگیرد و توزیع فضای قدرت انجام ندهد، امکان ندارد در کشور پیشرفت حاصل شود و برای غلبه بر مشکلات راهی داشته باشیم.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز توزیع قدرت آنقدر نامتوازن صورت گرفته که استعدادها و ظرفیت‌های کشور از بین می‌رود. امروز از کود تا دانه یک کشاورز در دورترین نقطه کشور تصمیماتش در تهران گرفته می‌شود. اختیارات را باید ذاتی واگذار کنیم. دولت‌های رانتی وقتی پول دارند اختیارات را به کسی نمی‌دهند و هنگامی که پول ندارند، اختیارات را واگذار می‌کنند. این خصلت دولت‌های رانتی است.

قالیباف با اشاره به کاهش قیمت نفت در سال 1380 گفت: در آن سال به دلیل اینکه دولت پول نداشت، اختیارات واگذار شد و باعث شد برای اولین بار رشد 11 درصدی صنعت در کشور را شاهد باشیم. این رشد 11 درصدی صنعت به این دلیل بود که دولت اجازه دخالت مردم در تولید را داد. ولی از سوی دیگر در هنگامی که نفت به بشکه‌ای 100 دلار رسید، رشد اقتصادی دولت منفی شد. این اتفاقات تنها در فاصله یک دهه در کشور روی داد.

وی ادامه داد: باید در کشور در حوزه ساختاری تفکیک کار ملی و محلی را انجام دهیم. باید کارهایی که از جنس امور تولی‌گری هستند در دولت و مرکزیت باقی بماند و اموری که جنس تصدی‌گری دارد به مدیران محلی واگذار کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اصل هفتم و اصول 101 تا 106 قانون اساسی گفت: یکی از ویژگی‌های خوب قانون اساسی کشور تیزبینی و فراهم کردن ظرفیت لازم برای واگذاری اختیارات است. باید بدانیم که کار حاکمیتی هرچند جزئی باید دردولت باقی بماند و توسط دولت انجام شود و امور تصدی‌گری به مردم واگذار شود. باید زندگی جاری روزانه، هفتگی و ماهانه مردم در مدار شهرداری‌ها و شورای شهر هویت پیدا کند. البته این به این معنا نیست که همه امور در شهرداری‌ها متمرکز شود زیرا که همین اتفاقی که در دولت افتاده، در شهرداری تکرار می‌شود.

وی افزود: 22 اسفند سال جاری شاهد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خواهیم بود که این انتخابات را می‌توان از بزرگترین انتخابات کشور پس از رفراندوم جمهوری اسلامی ایران خواند. شورایاری‌ها یعنی خود مردم در محل تصمیم بگیرند که به چه خدماتی نیاز دارند. برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مخالفان بسیاری داشت اما به عنوان شهردار تهران به سهم خود پای برگزاری این انتخابات ایستادم و دولت نیز پذیرفت که این انتخابات برگزار شود.

شهردار تهران تاکید کرد: واگذاری اختیارات و زندگی جاری روزمره به خود مردم به معنای تمرکز کارها در شهرداری نیست و اگر همه کارها در شهرداری متمرکز شد، بار دیگر اشکالی که امروز در دولت وجود دارد، در شهرداری تکرار می‌شود.

شورای شهر به شورای شهرداری تبدیل شده

قالیباف تاکید کرد: امروز شورای شهر به شورای شهرداری تبدیل شده و به غیر از شهرداری، با کسی کاری ندارد. مطابق قانون قرار بود 23 وظیفه به شوراها و مدیریت شهری واگذار شود. ضمن اینکه این اتفاق نیفتاد وظایف دیگری نیز از مدیریت شهری گرفته شد که در این بحث می‌توان به مدیریت مترو تهران و حومه اشاره کرد که 7 سال دولت بر تصمیم غلط خود برای مدیریت مترو حومه پافشاری کرد و در نهایت نیز این مدیریت برگردانده شد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه مدیریت کشور گفت: قطعا یک طرح مناسب به اجرای قوی نیازمند است. باید فاصله بین دانشگاه و حوزه عملی را کاهش دهیم و ارتباط مناسبی میان حوزه نظری و عملی برقرار کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد:‌ خواست انقلاب، نظام، رهبری وامام راحل نقش دادن به مردم در اداره امور خود است. امروز نه تنها همه کارها را از مردم می‌گیریم بلکه در کار شخصی مردم هم دخالت و فضولی می‌کنیم. قطعا راهی جز اصلاح ساختار و کارکرد نخواهیم داشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار