تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۸۳۳۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استقبال از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با رونمایی از ائتلاف «توسعه و کارآفرینی»
با برگزاری آیین رونمایی از ائتلاف توسعه و کارآفرینی ، اعضای اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی اهواز به استقبال از برگزاری هشتمین دوره انتخابات این نهاد مدنی اقتصادی شتافتند. 

با حضور جمعی از مدیران و فعالان بزرگ اقتصادی خوزستان، نشست هم اندیشی به منظور تبادل اندیشه در مجتمع فرهنگی شرکت فولاد خوزستان برپا شد.



دکتر بابک ممبینی مجری و سخنران نخست برنامه درباره اهداف این نشست توضیح داد: اتاق بازرگانی اهواز یک نهاد اقتصادی با سابقه ی هشتاد ساله در اقتصاد ایران است و امروز در این نشست که پیش زمینه برگزاری هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی می باشد بنا است که با حضور تعدادی از فعالان اقتصادی بخش های تجارت، کشاورزی، معدن و صنعت، اعضای ائتلاف توسعه و کارآفرینی به مدت 4 سال دیگر سکان دار اتاق بازرگانی را برعهده بگیرند. وی تصریح کرد: یکی از اتفاق  های مهم در اقتصاد خوزستان تجربه ی عضویت مهندس سلیمانی در هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران است که این انتصاب شایسته پس از گذشت 140 سال از سابقه تاسیس اتاق بازرگانی ایران صورت گرفت و برای نخستین بار یک خوزستانی انتخاب شد که سندی افتخارآمیز برای خوزستان است .

وی افزود: آغاز عملیات اجرایی ساخت ساختمان اتاق بازرگانی خوزستان با زیربنای ۹ هزار متر مربع و  سرایی زیبا برای تمام فعالان اقتصادی که آیین رونمایی از آن برگزار خواهد شد از دیگر اقدامات شایسته و موثر دکتر سلیمانی در اتاق بازرگانی اهواز است.

در این برنامه رئیس اتاق بازرگانی اهواز و نایب رییس اول اتاق بازرگانی کشور در سخنانی با مروری بر روند فعالیت های اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در ادوار گذشته اقتصاد دولتی و اجرا نیز توسط دولت بود، ذهنیت و انگیزه ای برای تقویت اتاق بازرگانی نبود و فعالیت های اتاق صرفا محدود به صدور کارت بازرگانی و کارهای جزئی بود، درگیر شدن اقتصاد کشور با اقتصاد بین المللی ضرورت تحول را بیش از پیش ایجاد و همچنین ، رویکرد به اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی و به تعییر مقام معظم رهبری ضرورت تغییر در ریل گذاری اقتصاد کشور اهمیت توجه به اتاق بازرگانی مورد عنایت قرار گرفت، قوانین جدیدی تصویب شد. امروز با توجه به ماموریت اتاق بازرگانی در تدوین قانون اساسی، این نهاد برای قوه قضائیه محل رجوع است. 

مهندس سلیمانی افزود: می توان گفت: در هیچ کمیسیون نیست که نمایندگان بخش خصوصی نباشند و در هیچ طرح و لایحه اقتصادی دولت نیست که دیدگاه بخش خصوصی مورد توجه قرار نگیرد نقش بخش خصوصی و اثرگذاری آن واضح و نتایج آن در برنامه ریزی های کلان مشخص است و در هشت سال گذشته در فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل اقتصادی که هر سال را با یک عنوان نمادین اقتصادی نامگذاری کرده اند نشانگر این است برنامه ریزی اقتصادی شدیدا مورد توجه مسئولان عالی رتبه و ارشد نظام جمهوری اسلامی است در این میان نقش اتاق بازرگانی بعنوان سازمان دهندگان بخش خصوصی یک ماموریت ویژه است .

وی ادامه داد: با توجه به اشارات مقام معظم رهبری ، بخش خصوصی باید سکاندار اقتصاد کشور باشد و توانمندی علمی، کارشناسی، ظرفیت های کاربردی و اجرایی آن می تواند باعث رهبری و تحول در حرکت  اقتصاد باشد.

وی تاکید کرد: همگرایی ویژه ای در اقتصاد کشور برای توسعه بخش خصوصی در حال شکل گیری است و با این رویکرد که نسبت به فعالان بخش خصوصی ایجاد شده فکر می کنیم آن ماموریت و نقشی که در دوران دفاع مقدس به خوبی ایفا کردیم امروز باید در عرصه اقتصاد حضور فعال داشته باشیم به این دلیل که جنگ اقتصاد بسیار با اهمیت تر است ، ما هر دو را تجربه کردیم و بر اساس تجربه به این باور رسیدیم که سربازی کار دشواری است و جهادی بزرگتر را برعهده دارند که انشاء اله ماموریت آنها به سرانجام برسد.

عضو اتاق بازرگانی کشور تصریح کرد: ظرفیت اقتصاد خوزستان آنقدر گسترده و وسیع هست که برای اهداف پیش برنده نظام مقدس جمهوری اسلامی می تواند به گونه ای عمل کند که نقش عمده و ویژه ای در تولید ملی را بوجود آورد و ما خادمان در اتاق بازرگانی وظیفه خود می دانیم با همگرایی در مسیر اعتلای کشور و به موازات افزایش انتظارات از اتاق بازرگانی این خواسته ها و نیازها را برآورد کنیم.

در بخش بعدی این آیین امام جماعت مسجدعلی ابن مهزیار اهوازی گفت: در سالی که با فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان سال عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، مسئولیت اتاق بازرگانی نیز سنگین خواهد بود، امروز اتاق بازرگانی چه بصورت شرعی و قانونی باید ادای دین کنند و همانند سال های دفاع مقدس عمل کنند و در مسائل اقتصاد و علم به فرمایشات بزرگان دین گوش فرا دهند،

حجت الاسلام آلبوشوکه در ادامه افزود: اقتصاد کشور چرخ اصلی است که اگر از کار افتاد مملکت فلج می شود و اتاق بازرگانی جای حساس مملکت است، قلب مملکت است ، پس باید حامی اقتصاد کشور باشد. ائتلاف و همفکری در اتاق بازرگانی باید همیشگی باشد و در برنامه ریزی ها حتی از فکر و ایده یک کشاورز هم استفاده کرد و پشتیبان یک بازرگان و فعال اقتصادی باشید و انشاء اله یک رئیس دلسوز برای اتاق بازرگانی انتخاب کنید.

مهندس علی کرانی نائب رئیس وقت خانه صنعت خوزستان بعنوان سخنران بعدی این مراسم یادآور شد: اسفندماه قرار است اتفاق میمونی باشد و انشاء اله که انتخابات خوبی را شاهد باشیم، فرصت خوبی است که باید از آن استفاده کرد و در فضای اصل 44 و در راستای حمایت رئیس جمهوری از انجمن ها، دوستان در اتاق همراه شوند و بدون چشم داشت به منافع شخصی با اتکاء به منافع جمعی، اتاق بازرگانی را چتر بخش خصوصی کنیم تا به جایگاه اصلی اش برسد.

در بخش بعدی برنامه رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان با بیان اینکه اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است گفت: در استان های شمالی شاهد ائتلاف های خوبی هستیم و در حال حاضر موقعیت و جایگاه اتاق بازرگانی در کشور به گونه ای است که اینجانب بعنوان نماینده بخش خصوصی در کلیه کمیسیون ها حضور دارم.

مهندس پور حاجت افزود: ما مسیر سختی در دولت قبل داشتیم، اهمیتی به بخش خصوصی داده نشد ولی دولت جدید به بخش خصوصی اعتقاد دارد و توجه ویژه ای دارد و با توجه به اینکه آقای دکتر نهاوندیان خود از اعضای اتاق بازرگانی بوده اند پیش بینی می شود اتاق بازرگانی در دولت جدید اهمیت ویژه داشته باشد، امیدواریم بتوانیم از تجربیات مهندس سلیمانی در اتاق آینده اهواز بهره مند شویم.مهندس ناصر مجدی در سخنانی با اشاره به اینکه در دوره های مختلف دولت هایی با دیدگاه های متفاوت نسبت به مباحث اقتصادی را طی کرده ایم متذکر شد: شرایط فعلی محصول این دوره هاست و الان با دارا بودن ظرفیت های بسیار و در اختیار، مشکل بیکاری داریم و برطرف کردن دغدغه اشتغال در منطقه مهمترین نیاز و اولویت است .

وی افزود: تجربه ها نشان داده که در مورد مسائل اقتصادی در بستر دولت ها هیچ وقت موفقیت حاصل نشده است ، ما در سال های گذشته می بایست بخش خصوصی را فعال می کردیم ، اقتصاد ایران با توجه به آسیب هایی که دیده است نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی است و مسیر جذب سرمایه گذاری باید هموار و ساده شود و تاسیس تشکل توسعه و کارآفرینی فرصتی برای بسترسازی در این زمینه است .

دکتر مسعود حسین پور استاد دانشگاه و موسس خانه صنعت و معدن خوزستان سخنران بعدی نشست ائتلاف توسعه و کارآفرینی با اشاره به نقش و اهمیت رسانه های خبری در انعکاس دیدگاه های اتاق بازرگانی گوشزد کرد: هنگامی که پای سخن است بیشتر از داشته ها سخن به میان می آید ولی نکته این جاست که داشته های ما زیاد است پس بگردیم دنبال نداشته هایمان .

وی افزود : پرسش کلیدی این است چرا با وجود شایستگی ها تاکنون نتوانسته ایم در مسیر رضایت اقشار گام برداریم؟ چرا با همه ی کارهای صورت گرفته بازهم نگاهمان به مفهوم توسعه بیشتر است؟ آیا ما توانمان همین است؟ در واقع به ضرص قاطع می گویم دولت توان پاسخگویی به این همه نیازهای کشور را ندارد.

وی در ادامه گفت: بخش خصوصی تفکر و اندیشه است و از این حیث هنوز یک درصد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نکرده ایم، پس چرا از اندیشه ی بخش خصوصی استفاده نکنیم دکتر حسین پور با تاکید بر اینکه اتاق های بازرگانی در نقش پارلمان بخش خصوصی هستند، ابراز امیدواری کرد در سایه تلاش های صورت گرفته و تلاش های جدید با ورود بخش خصوصی در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی، مسیر توسعه هموارتر شود.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد: ائتلاف توسعه و کارآفرینی یک تفاوت با تمام دوره ها و دیگر ائتلاف های اقتصادی و اجتماعی دارد و تفاوت در این است که این گروه قبل از همراهی و همدلی نخست با هم همفکر شدند و پس از طی کردن همفکری به همدلی و سپس همراهی رسیده اند. 

وی عنوان کرد: توسعه خوزستان ، توسعه کشور را به همراه دارد، ماهاتیرمحمد نخست وزیر وقت کشور مالزی در سفر نماینده ایران در مالزی به وی گفت: اگر خوزستان را داشتم مالزی را به جای مدت زمان 20 سال ظرف پنج سال به توسعه می رساندم.
وی در پایان یادآور شد : شخصیت مهندس سلیمانی ، ملی است و به جای تبریک به ایشان به مناسبت انتصاب شایسته در اتاق بازرگانی ایران ، بهتر است به اتاق بازرگانی ایران تبریک گفت.

شایان ذکر است اسامی اعضای ائتلاف توسعه و کارآفرینی در بخش بازرگانی عبدالرسول آهنگری، علی چعب ، مسعود حسین پور، عبدالرحمان سلیمانی، امیرهواشمی، در بخش معادن شاهرخ شیشه گر، سیدعلی موسوی، در بخش صنایع محمدرحیم امیری، علی اکبر دشتی، عبدالمجید شریفی، غلامرضا عباسی نورآبادی، ناصر مجدی و در بخش کشاورزی، منصور پوریان، سیدمصطفی حجت نژاد و حمید مهاوی می باشند.
:
:
:
آخرین اخبار