تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۸۳۳۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشکیل کمیته مدیریت بحران آب
وزیر نیرو از تشکیل کمیته مدیریت بحران آب در تمامی استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، حمید چیت‌چیان در نخستین همایش سالانه مدیریت بحران و پافند غیرعامل در صنعت آب و برق در محل پژوهشگاه نیرو، افزود: در شورای عالی آب مقرر شد در تمام استان‌ها برای مقابله با خشکسالی ها دفاتر مدیریت بحران آب ایجاد شود تا در خدمات دچار مشکل نشویم.

کاهش ۴۷ میلیمتری بارشهای کشور

وی با بیان اینکه کشور از نظر اقلیمی و شرایط مکانی و زمانی در شرایط خاصی قرار گرفته است، ادامه داد: در هفت سال گذشته دچار خشکسالی بزرگی بوده ایم، به‌ طوری‌که متوسط بارندگی از 250 میلی‌متر به 203 میلی‌متر کاهش یافته است، در سال آبی جاری با وجود بارش های خوب چند روز اخیر 19 درصد کاهش بارش داریم و میزان رواناب کشور 50 درصد کم شده است. پوشش برفی نیز 40 درصد کاهش یافته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه منابعی که در شرکت‌ها از فروش خدمات دریافت می‌شود بسیار اندک است افزود : در آب شهری حدود 35 درصد، آب روستایی 12 درصد و آب کشاورزی 17 درصد قیمت تمام شده خدمات دریافت می‌شود. در آب زیرزمینی نیز از سال 84 هیچ دریافتی نداشته ایم.

وی با اشاره به بدهی انباشته شرکت‌ها به‌ویژه در بخش برق کشور با توجه به این شکاف درآمد و هزینه ادامه داد: در بخش برق بدون احتساب هزینه سوخت 80 تومان برای هر کیلووات ساعت برق هزینه می‌شود، اما در مقابل 49 تومان دریافت می‌کنیم و فاصله هزینه‌ها و درآمدها فشار مضاعفی را بر صنعت برق کشور وارد می کند.

آمادگی برای وضعیت خاص سال آینده

وی گفت : با توجه به کاهش چشمگیر بارش‌ها باید از هم اکنون برای وضعیت خاص سال آینده آماده باشیم؛ در سال آینده هم در تامین آب شرب و کشاورزی و هم از نظر تولید برق از سدهای برقابی به دلیل اولویت تامین نیازهای شرب با کاهش تولید برق مواجه خواهیم بود و نخواهیم توانست از تمامی ظرفیت برقابی خود استفاده کنیم.

ایجاد مراکز کوچک تولید برق

وزیر نیرو  در ادامه گام دیگر را برنامه‌ریزی برای بحران اعلام  کرد و افزود: بخشی از برنامه‌ریزی ها در سیاست‌گذاری خود را نشان می دهد؛ تا چند سال پیش، سیاست کلی در بخش برق احداث نیروگاه های بزرگ و انتقال برق به مراکز مصرف بود؛ اما با توجه به تجربه جهانی دریافتیم باید واحدهای کوچک تولید پراکنده نیز در مناطق مختلف برای پایداری و اطمینان شبکه داشته باشیم که در صورت هرگونه مشکل برای انتقال، امکان تامین محلی برق وجود داشته باشد.

وی مسئله دیگر را تجهیز شرکت به تجهیزات مورد نیاز در مواقع بحران دانست و افزود: تمامی شرکت‌ها باید در مواقع اضطرار تجهیزات مورد نیاز بحران همچون سیستم‌های پمپاژ، تصفیه و بسته بندی آب را در اختیار داشته باشند، یا در بخش برق دیزل ژنراتورها همیشه در دسترس باشد.
:
:
:
آخرین اخبار