تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۸۳۵۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیئت علمی گروه تغذیه:
چاقي يك بيماري مزمن است و مثل هر بيماري مزمن ديگري نياز به درمان دارد
چاقي يك بيماري مزمن است و مثل هر بيماري مزمن ديگري نياز به درمان دارد.چاقي و افزايش وزن امروزه به عنوان يكي از بزرگترين معضلات سلامتي گريبان گير تعداد زيادي از افراد بشری شده است
خوزنیوز: دکتر مجید محمدشاهی، عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص چاقی، علل و عوارض آن گفت: چاقي يك بيماري مزمن است و مثل هر بيماري مزمن ديگري نياز به درمان دارد.چاقي و افزايش وزن امروزه به عنوان يكي از بزرگترين معضلات سلامتي گريبان گير تعداد زيادي از افراد بشری شده است.  هرچند در بسیاری موارد از شاخص توده بدنی (BMI) برای تعریف چاقی استفاده می شود ولی کاربرد BMI برای تعریف چاقی با محدودیت هایی روبه روست. چاقی در حقیقت به معنای داشتن ذخایر چربی بدنی بیش از حد نرمال است. چاقی و اضافه وزن نتيجه عدم تعادل بين دريافت و مصرف انرژی در طولانی مدت می باشد.

وی اظهار داشت: دريافت زياده از حد انرژي و بدغذايي، الگوهاي غذایی خانوادگي نادرست، مصرف غذاهاي پر كالري، اشتهاي زياد، آگاهي غلط از مقدار كالري غذاها، نخوردن صبحانه، تبليغات غذايی نادرست، كم تحركي و پشت ميزنشيني، خواب زياد، اختلالات هورمونی و اختلال درعملكرد سيستم كنترل اشتها همگی در ایجاد چاقی نقش دارند. هرچند وراثت نيز در چاقی مؤثر است ولی بايد گفت يکی از مهمترين علل چاقی عوامل محيطی و به خصوص رفتارهای تغذيه ای نادرست است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: با توجه به آنکه رفتارهای تغذيه ای قابل كنترل هستند، بنابراين افراد چاق مي توانند با كنترل رفتارهاي تغذيه اي و نيز افزايش فعاليت فيزيکی از وزن ايده آل وتناسب اندام برخوردار باشند.طول عمر انسان رابطه معكوسي با چاقي دارد و چاقی با عوارض متعددی همچون پرفشاری خون، افزايش چربي خون، ديابت، آترواسکلروز، سكته قلبي و مغزی، سنگ های صفراوی، درد مفاصل بخصوص زانوها، نارسايي تنفسي، آسم، برخی از انواع سرطان، اختلالات خواب، ضعف جنسي، نازايی و غیره در ارتباط است.

محمدشاهی بیان نمود: روش های متعددی براي كاهش وزن وجود دارد، از آن جمله می توان به  رژيم درمانی، افزایش فعالیت فیزیکی، دارو درمانی، عمل جراحي، طب سوزني، برداشتن چربي اضافی و غيره اشاره کرد. با این وجود، بهترين راه کاهش وزن تغيير رفتارهای تغذيه ای است. باید توجه داشت که در يك رژيم غذايي اصولي، كاهش وزن تدريجي است.

وی افزود:رژیم های غذایی غیر اصولی و غیرعلمی عوارض متعددی از جمله کبد چرب، ریزش مو و تحلیل عضلانی را به دنبال خواهد داشت. افراد چاق باید بدانند که تمامی فرایندهای بدن ما با مکانسیم های هوشمند پیچیده ای چنان دقیق کنترل می شوند که اگر رفتاری نامتعادل و خارج از آن نظام داشته باشیم، بدن ما باز با هوشمندی سعی می کند خود را در وضعیت اعتدال نگه دارد و در نهایت نتیجه خاصی که انتظار داریم را نخواهیم دید.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: همچنین با این گونه رفتارهای ناهماهنگ با فیزیولوژی بدن روز به روز بیشتر به سطح سلامتی، شادابی و انرژی خود لطمه وارد می کنیم. در واقع، کنترل گرسنگی که یکی از عوامل مهم در شکست رژیم های کاهش وزن است، تنها با در نظر گرفتن فیزیولوژی و البته عوامل رفتاری و محیطی موثر بر آن امکان پذیر است. گرسنگی و سیری در سطح مغزی و گوارشی توسط هورمون ها و مسیرهای عصبی به طور همزمان به صورت کوتاه مدت و بلند مدت کنترل می شوند.

وی در پایان اظهار داشت: البته لازم به ذکر است که تفاوت های فردی در سطح هورمونها از مهمترین نکاتی است که بر چگونگی سیری و گرسنگی و پاسخ افراد به غذای یکسان و غذایی که می خورند تاثیر می گذارد. به طور کلی افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم غذا، توجه به دانسیته کالری مواد غذایی و ترکیب گروههای غذایی مختلف در یک وعده غذایی و حذف نکردن وعده های غذایی نقش مهمی در موفق رژیم های کاهش وزن خواهد داشت.
:
:
:
آخرین اخبار