تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۸۳۵۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نمایندگان مجلس متهم می کنند
به گزارش تابناک، یکی از مشکلاتی که همواره گریبان گیر کشورمان بوده پدیده گرد و غبار است که زندگی ساکنان جنوب کشور را مختل کرده است. در نخستین روزهای تابستان ۸۸، پدیده ریز گرد، ایران را به زیر پرده‌ای از گرد و غبار فرو برد، این وضعیت آسمان در تهران، اهواز و بسیاری از شهرهای مرکزی، جنوبی، و غربی ایران بود.

به گفته کارشناسان محیط زیست منشا ریز گردها شمال آفریقا، عربستان و تالاب‌های نابود شده بین‌النهرین حد فاصل مرز بین ایران و عراق است، اگرچه دولت اقداماتی را به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار انجام داد اما همگی بی‌نتیجه بودند.

یکی از استان‌هایی که همواره در معرض تهدید گرد و غبار قرار دارد خوزستان است که جزو بزرگ‌ ترین قربانی‌های این پدیده محسوب می‌شود اما با این وجود تاکنون دولت اقدام مؤثری برای حل مشکل ریز گردها در این استان انجام نداده است.

چندی پیش اهواز را گرد و غبار در بر گرفت که غلظت آلایندگی هوا هفت برابر حد مجاز بود که شدت آن در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است به طوری که مردم برای تردد در این فضا با مشکل دید مواجه شدند و مدارس و ادارات تعطیل شد.

یکی از مسئولینی که انتظار می‌رفت در ساعات اولیه گرد و غبار خوزستان حضور داشته باشد معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بود که به دلیل  شدت پدیده گرد و خاک در اهواز سفر خود را لغو کرد، این در حالی است که زندگی مردم اهواز در اثر گرد و غبار از کار افتاده و شدت آلودگی هوا ۲۵ برابر حد مجاز شده و این شهر به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

علاوه بر بی‌مهری‌های ابتکار به خوزستانی‌ها از بودجه ۵۵ میلیاردی سازمان محیط زیست در سال ۹۳ یک ریال هم به خوزستان اختصاص نداد تا آن‌ها همچنان با مشکلاتی همچون پدیده ریز گرد مواجه باشند.

حذف اعتبارات مقابله با گرد و غبار در بودجه ۹۴!

با توجه به عملکرد نامناسب ابتکار و سازمان متبوعش در مسئله ریز گردهای اهواز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اظهارات عجیب و کم سابقه مدعی شد نمایندگان اعتبارات مقابله با گرد و غبار در بودجه سال ۹۴  را حذف کردند.

ابتکار گفت: ((بخشی از آن اعتبار ۶ میلیاردی از محل عوارض آلایندگی بود که ما گفتیم برای پایش نظارت و مقابله با گردوغبار اختصاص دهیم، یک مورد هم ۵۵ میلیارد تومان به صورت مشخص ویژه بحث گرد و غبار و احیای تالاب‌ها بود که این را هم کامل از بودجه حذف کردند!))

ابتکار در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که مجلس بودجه سمن‌های رانتی را حذف کرد نه ریز گردها چون به عقیده بسیاری از کارشناسان، هنوز در ایران نمی‌توان به عملکرد سازمان‌های مردم نهاد یا همانNGO‌ ها زیاد دل بست، زیرا این گروه‌های مردمی خود را موظف به همراهی با سازمان یا نهادی نمی‌دانند و از آنجا که تمام آن‌ها مستقل بوده و برای خود شرح وظایف ویژه‌ای دارند، اختصاص بودجه‌های کلان به آن‌ها نه منطقی است و نه به نتیجه‌هایش می‌توان امیدوار بود.

ابتکار توانایی ریاست بر سازمان محیط زیست را ندارد

صیدعیسی دارایی رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در گفت‌وگو با  خانه ملت در واکنش به سخنان اخیر ابتکار در خصوص حذف بودجه مقابله با پدیده ریز گردها گفت: احساس می‌کنم خانم ابتکار توانایی این مسئولیت خطیر را ندارد، این مسئولیت باید دست کسی باشد که کارشناس واقعی برای دولت باشد که مرتباً هم زنگ خطر را به صدا درآورد و یک مشاوره خوب برای دولت باشد که به موقع هشدار دهد و دارای خصوصیاتی همچون شجاع بودن و نترس بودن باشد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما این خصوصیات را در خانم ابتکار نمی‌بینیم چرا که وقتی رئیس جمهور دستور احداث یک سد را در لرستان می‌دهد هیچ گونه مشورتی با رئیس سازمان محیط زیست نمی‌کند.

وی افزود: بردن آب از سرشاخه‌های کارون که مصیبت‌های بزرگ‌تری را برای خوزستانی‌ها فراهم می‌کند، این امر نشان می‌دهد که یک پیوست زیست محیطی دراین اقدام وجود ندارد.

دارایی تصریح کرد: خانم ابتکار نمی‌تواند سازمان محیط زیست را اداره کند چون دولت به حرفش گوش نمی‌کند و معمولاً دولت افرادی را روی کار می‌آورد که بتوانند وظیفه‌ای که به دوششان سپرده شده خودشان انجام دهند.

وی با اشاره به جلسه نمایندگان خوزستان با رئیس سازمان محیط زیست گفت: ‌ در این جلسه به خانم ابتکار گفتیم که شما بیایید به خاطر مردم خوزستان ایثارگری کنید و از سمت خود استعفا دهید.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان عنوان کرد: ‌ ابتکار توانایی ریاست بر سازمان محیط زیست را ندارد و بعضاً اطلاعاتی در هم در حوزه کاریش ندارد چون آن‌هایی که باید به وی اطلاعات بدهند تا برداشت درستی از وضعیت کنونی کشور داشته باشند این اقدام را انجام نمی‌دهند و خود به دنبال این موضوع نیست.

معضل ریز گردها و گرد و غبار با ۵۵ میلیارد تومان حل نمی‌شود

وی با اشاره به سخنان ابتکار مبنی بر حذف اعتبار ۶۰ میلیاردی مقابله با گردو غبار در بودجه سال ۹۴ از سوی نمایندگان مجلس گفت: این بودجه برای سال آینده است که می‌خواهد تصویب شود، که ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریز گردها در کمیسیون تلفیق تصویب شده که اگر لازم باشد به این مبلغ در صحن علنی اضافه می‌شود.

دارایی تاکید کرد: معضل ریز گردها و گردوغبار کشور با ۵۵ میلیارد تومان حل نمی‌شود بلکه حل مشکل گردو غبار یک اقدام بزرگ و اقدام انقلابی صورت بگیرد که تا وقتی ریاست جمهوری مسئولیت این کار را بر عهده نگیرد این امر تحقق پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: بودجه‌ای که برای مقابله با پدیده گردو غبار به سازمان محیط زیست اختصاص داده شده برای این سازمان است نه استان خوزستان که این یک دروغ است چون این بودجه برای سال آینده است و ما در سال ۹۳ دچار چنین مشکلاتی هستیم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمان دولت قبلی طرحی به نام ۱۲۰۰ هکتاری ارائه وظایف دستگاه‌های مختلف در خصوص مقابله با پدیده ریز گردها دها مشخص شد که مقدار کمی از آن را دستگاه‌های اجرایی اجرا کردند و مابقی این طرح را به حال خود رها کردند.

وی افزود: در این دولت هم این طرح رها شده و تا وقتی مسئولیت دست دولت نباشد معضل گرد و غبار حل نمی‌شود، ‌ سدهایی از سوی کشورهای عراق و ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات و کارون احداث شده که هیچ کدام کارشناسی شده نیست و موجب به وجود آمدن پدیده‌های ریز گردها شده است.

دارایی عنوان کرد: رودخانه‌های دجله، فرات، کرخه و کارون که روز جزو رودخانه‌های خروشان کشور بوده‌اند تقریباً خشک شده‌اند به طوری که امروز کمتر از نیم متر و در بعضی جاها بیشتر از یک متر آب ندارند.

وی ادامه داد: وجود این سدها و خشک‌سالی‌های پی در پی باعث شده تا گرد و خاک زیاد شده و منجر به سیزده سال خشک‌سالی شود که این موضوع باعث منشا بسیاری از ریز گردها در استان خوزستان در سال جاری شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریز گردهای سال جاری استان خوزستان منشا داخلی دارند بیان کرد: باید دستگاه‌های مربوطه اقدام به مالچ پاشی در بیابان‌های اطراف و رودخانه‌هایی که خشک شده‌اند انجام دهد و درختکاری گسترش پیدا کند.

وی ابراز کرد: با رایزنی‌هایی که با کشورعراق صورت می‌گیرد می‌توان آن‌ها را متقاعد کرد که در نقاطی که احساس می‌کنند می‌توانند منشا گرد و غبار باشد اقدام به مالچ پاشی کند.

دارایی اضافه کرد: ‌مسئولین باید به مردمی که در روز بیست و دو بهمن با وجود گرد و غبارغلیظ به خیابان‌ها آمدند و از نظام و انقلاب اعلام حمایت کردند توجه کنند.

وی با بیان اینکه در گرد و غبار اخیر خوزستان ۱۰ میلیارد تومان به صنعت برق این استان آسیب رسید، افزود: خسارت زیادی به کشاورزی خوزستان گرد و غبار اخیر وارد کرد و موجب شد تا بسیاری از شهروندان بیمار شوند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد ابتکار در گرد و خاک اخیر اهواز گفت: در همان ساعت اولیه انتظار می‌رفت که ابتکار در استان حضور داشته باشد و معضل پدیده ریز گردها را حل کند اما وی با این شعار که «من نیامدم چون می‌خواستم دست پر بیایم» به اهواز نیامد.

ابتکار باید در روز اول معضل گرد و غبار خوزستان حضور پیدا می‌کرد

وی تصریح کرد: این صحبت رئیس سازمان محیط زیست دروغ است چون معضل ریز گردها و گرد و غبار به این راحتی حل نمی‌شود و فعلاً ماندنی است اما ابتکار باید به خاطر همدردی با مردم خوزستان سری به این استان می‌زد و یک ساعت در این گردو خاک می‌ماند که مردم خوزستان می‌گفتند که مسئولین هم نگران ما می‌شوند.

دارایی بیان کرد: اگر در روز اول معضل گرد و غبار خوزستان ابتکار حضور پیدا می‌کرد دیگر حرف و حدیث‌هایی که امروز در خصوص وی گفته می‌شود مطرح نبود این در حالی است که همه نمایندگان استان به وی گفتند که باید حضور داشته باشد اما رئیس سازمان محیط زیست حضور نیافت و کوتاهی کرد.

وی ادامه داد: ‌ ابتکار زمانی که در خوزستان حضور یافت پیشنهاد استفاده از پنجره دو جداره به مردم داد و اعتباری بالغ بر ۱۴ تا ۲۱ میلیون تومان برای عایق بندی به استان خوزستان اختصاص یافت اما سؤالی که مطرح است آیا این اقدام در تمام فصول مختلف پاسخگو است یا خیر؟

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد: این اقدام یک کار کارشناسی نشده است چون امروزه هزاران نفر از مردم خوزستان سرکار می‌روند، هنگامی که گرد و غبار وارد استان می‌شود نمی‌توان ادارات را تعطیل کرد و به مردم گفت از خانه‌هایتان بیرون نیایید.

وی بیان کرد: نمی‌شود به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گفت که هنگام گرد و غبار در خانه‌هایشان حضور داشته باشند تا این پدیده به آن‌ها آسیب نرساند، این موضوعات دلیل نمی‌شود که مسئله‌ای که دولت باید بنشیند و روی آن کار کند تا معضل را حل کند و زمانی را برای مسئولین مشخص کند.

دارایی گفت: نصب پنجره دوجداره برای عدم ورود گردوخاک اقدام خوبی است اما کسانی که می‌خواهند به بیرون از خانه‌هایشان بیایند باید چه کار کنند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه هیئت دولت برای حل معضل ریز گردهای استان خوزستان گفت: ما از این اقدام دولت تشکر می‌کنیم اما خانم ابتکار آمدند این مسائل را مطرح کردند و رفتند اما دوباره گرد و خاک سراغ مردم خوزستان می‌آید بر این اساس باید برای حل این مشکل فکری اساسی کرد.

سازمان محیط زیست تحت نظر یکی از وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر ابتکار مبنی بر عدم اختصاص اعتبار برای مقابله با پدیده ریز گردها و گرد و غبار گفت: اگر نیازی به کمک باشد نهادهای مردمی همچون بسیج همیشه آمده در صحنه هستند، در پیشنهادی که خانم ابتکار ارائه داد مشخص نشده که سازمان‌های مردم نهاد می‌خواهند برای مقابله با پدیده گردو غبار چه اقدامی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: هنوز کار کارشناسی روی این موضوع صورت نگرفته و فقط این یک تصمیمی است که در یک لحظه گرفته شده بدون آنکه به عواقب آن در آینده توجه شود.

دارایی عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر نفتمان خریداری نمی‌شود و دولت با منابع محدودیت روبرو است بر همین اساس نیاز است که در خصوص بودجه امسال اولویت بندی صورت بگیرد.

وی افزود: مسئله گرد و غبار و ریز گردها قابل حل است و نیازی به اختصاص اعتبار جداگانه به سازمان‌های مردم نهاد نیست چون اثبات شده در بحران‌های مختلف در کشورمان پیش آمده مردم جان خود را فدا می کنند.

رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان طرحی را امضاء کردند تا سازمان محیط زیست تحت نظر یکی از وزارتخانه‌ها قرار بگیرد که به زودی این طرح در صحن علنی مطرح می‌شود.

سخنان ابتکار علیه نمایندگان در راستای انحراف اذهان عمومی است

سید رمضان شجاعی کیاسری نایب رئیس فراکسیون‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خانه ملت با بی‌ثمر خواندن اختصاص اعتبار۶۰ میلیاردی به سازمان‌های مردم نهاد سازمان محیط زیست در بودجه ۹۴ گفت: عدد و رقم بسیار پایین‌تری که ابتکار مطرح کرده صرف سازمان‌های مردم نهاد می‌شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسئله ربطی به بودجه مجلس ندارد چون در سال آینده هزینه می‌شود چه ربطی به اقدامات وی در سال ۹۳ دارد.

وی با بیان اینکه رئیس سازمان محیط زیست باید به فکر راه حلی به منظور پایان دادن معضل گرد و غبار باشد افزود: اعتبار ۵۵ میلیاردی برای مقابله گرد و غبار خرداد ماه سال ۹۴ به دست ابتکار می‌رسد بر این اساس باید تمرکز خود را بر مشکلات کنونی مردم بگذارد.

شجاعی کیاسری سخنان ابتکار را در خصوص حذف اعتبارات مقابله با گرد و غبار از سوی نمایندگان در بودجه ۹۴ نوعی فرافکنی خواند و بیان کرد: درست است وی شخصی سیاسی است ولی فکر نکند مردم با هوش و با فراست ایران مشکلات گذشته را با سخن پراکنی  فراموش می‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که اعتبار ۶۰ میلیاردی برای سازمان‌های مردم نهاد تصویب می‌شد هیچ مبلغی به ابتکار و سازمان مطبوعش اختصاص پیدا نمی‌کرد چون سازمان‌ها مردم نهاد مستقل عمل می‌کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین پیش نویس مأموریت‌ها و قانون سازمان‌های مردم نهاد تصریح کرد: این پیش نویس دو خصوصیت اصلی سازمان‌های مردم دارد که یکی از آن‌ها عدم فعالیت سیاسی و اقتصادی کنند.

نایب رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد دارای یک مأموریت تخصصی در راستای فعالیت‌ها و علاقه‌ای که افراد نسبت به موضوعات مختلف از جمله محیط زیست دارند که هیچ کدام ربطی به تعریف ابتکاراز سازمان‌های مردم نهاد ندارد.

ابتکار تاکنون هیچ‌گونه همکاری با فراکسیون محیط زیست مجلس نداشته است

مهرداد بائوج لاهوتی نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۶۰ میلیارد تومان تصویب نشده در مجلس از منابع دولت نبوده است گفت: این مبلغ قرار بود از محل ارزش افزوده مالیات شهرداری کسر و به سازمان‌های مردم نهاد و محیط زیست اختصاص داده شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان کمک به سازمان محیط زیست را یک اصل و امر ضرورت می‌دانند اما این موضوع مطرح کردند شهرداری‌ها درگیر آلودگی هوا هستند آیا درست است بودجه‌شان در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار بگیرد.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در شهرها و کلان‌شهرها وجود دارد سزاوار نیست از اعتبارات شهرداری کسر و به سازمان محیط زیست اختصاص پیدا کند بلکه باید ازمنابع دولت به این سازمان کمک شود.

لاهوتی عنوان کرد: نمایندگان بودجه ۶۰ میلیاردی سازمان‌های مردم نهاد را حذف کردند به منظور مقابله با سازمان محیط زیست نیست و نگاه سیاسی در این امر نبوده است.

وی با بیان اینکه تغییرات بودجه در مجلس بین ۳ تا ۵ درصد است افزود: ابتکار باید تلاش می‌کرد تا در لایحه دولت شرایط بحرانی سازمان محیط زیست را که عاملش دولت احمدی‌نژاد بهبود می‌بخشید.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به سقوط شاخص‌های جهانی زیست محیطی کشورمان در سال اخیر گفت: نمایندگان انتظار دارند تا خانم ابتکار هفتاد پله سقوط را جبران کند.

وی بیان کرد: قبل از تصویب بودجه در کمیسیون‌های مختلف خانم ابتکار و همکارانش در مجلس حضور پیدا می‌کرد و مشکلات محیط زیست را مطرح می‌کرد.

لاهوتی با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان محیط زیست گفت: ابتکار تا کنون هیچ‌گونه رایزنی با فراکسیون محیط زیست مجلس نداشته است همین امر موجب شده تا نمایندگان طرحی را به منظور تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه تهیه کنند.

وی ادامه داد: اگر جفایی در حق سازمان محیط زیست شده خودش این کار را انجام داده چون خانم ابتکار می‌توانست در لایحه بحث افزایش اعتبارات این سازمان پیگیری کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر بحرانی بودن موضوع محیط زیست در ایران گفت: پس چرا دولت سهم سازمان محیط زیست را در لایحه بودجه ۹۴ را پر رنگ ندیدند، متأسفانه در این زمینه سهل انگاری صورت گرفته شده است.

وی بیان کرد: همه مسائل در پول خلاصه نشده است، حل مشکلات محیط زیست در بسیاری از زمینه‌ها  به مدیریت بر می‌کردد بتواند در مواقع بحرانی تصمیم درست را اتخاذ کند.

لاهوتی افزود: این سؤال مطرح است که چرا سازمان محیط زیست که قانون دارد و می‌تواند سازمان متولی را مجاب به توقیف آلاینده‌ها کند اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به روند افزایش بودجه سالیانه سازمان محیط زیست گفت: از خانم ابتکار انتظار می‌رفت با توجه به شرایطی که کشور قرار دارد نگاه ویژه به موضوع محیط زیست در مجلس و دولت ایجاد می‌کرد اما این اقدام صورت نگرفت.

سازمان محیط زیست نیاز به اعتبار آنچانی ندارد

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در بخش سخنان خود با انتقاد از عدم به‌کارگیری ابزارهای قانونی توسط محیط زیست گفت: چرا اعتبار طرح‌هایی زیست محیطی باید در اختیار سازمان محیط زیست قرار بگیرد؟ این سازمان قانون دارد و اعتبارات زیست محیطی دستگاه‌های اجرایی به سازمان محیط زیست تعلق دارد.  

وی بیان کرد: سازمان محیط زیست نیاز به اعتبار آن‌چنانی ندارد چون قانون دارد و متأسفانه به جای استفاده از ابزارهای قانونی فقط ا همدردی می‌کند.

حذف اعتبار ۶ میلیارد تومانی از بودجه ۹۴ارتباطی با موضوع ریز گردها ندارد

نماینده  اهواز در واکنش به اظهارات رئیس سازمان محیط‌ زیست در مورد حذف اعتبار۶۰ میلیاردی برای مقابله با ریز گردها از بودجه ۹۴ توسط نمایندگان گفت: حذف اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی از بودجه ۹۴ ارتباطی با موضوع ریز گردها ندارد، این ۶۰ میلیارد تومان برای آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای مشارکت در محیط‌ زیست بود، یعنی همایش، سمینار و کارهایی از این قبیل کارها.

وی افزود: نظر رهبر معظم انقلاب در مورد همایش‌ها و سمینارها را همه می‌دانند، سمینار و همایش خوب است، اما اگر خروجی اجرایی نداشته باشد، مفید نیست.

یک ریال از بودجه ۵۵ میلیاردی سازمان محیط زیست در سال ۹۳ به خوزستان اختصاص نیافت

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه حزبی به موضوع ریز گردهای اهواز دور از انسانیت است، گفت: در بودجه ۹۳ مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریز گردها اختصاص داده شد که از این میزان یک ریال هم به خوزستان اختصاص نیافت و سازمان محیط‌زیست گزارش هزینه کرد این اعتبار را ارائه بدهد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط‌ زیست می‌توانست انجام و برپایی سمینارها و کارهایی از این قبیل را در همان ۵۵ میلیارد تومان لحاظ کند، گفت: ابتکار بداند که با فرافکنی و حرف‌های غیرواقعی نمی‌توان از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد.

این نماینده افزود: در قانون بودجه سال ۹۳ مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریز گردها، گر دوغبار و احیای تالاب‌ها و مبارزه با خشک‌سالی اختصاص داده شد که از این میزان یک ریال هم به استان خوزستان اختصاص نیافت و سازمان محیط‌ زیست باید گزارش دهد که این ۵۵ میلیارد تومان را در کجا هزینه کرده است.

وی افزود: در بودجه سال ۹۴ نیز همین میزان اعتبار (۵۵ میلیارد تومان) به بحث مقابله با گردوغبار و خشک‌سالی اختصاص یافته (بند ۲ تبصره ۱۹) امیدواریم که از این میزان باز هم چون سال گذشته سهم خوزستان صفر نباشد. البته برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند برخی از این سازمان‌های مردم‌نهاد که قرار است بودجه‌ای دریافت کنند و برای مشارکت در محیط‌ زیست وارد میدان شوند، بیشتر به فعالیت‌های سیاسی مشغول هستند و در پس این عنوان به حیات خود ادامه می‌دهند.
:
:
:
آخرین اخبار