تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۸۳۶۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخاله‌ریزی آسیب‌های شدیدی به محوطه‌های ثبت جهانی شوشتر وارد می‌کند
ایجاد مسیر گردشگری، تشکیل کارگاه‌های مرمت، مرمت پل شاه علی و اصلاح نور‌پردازی از جمله فعالیت‌هایی است که به تازگی پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر در محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای جهانی این شهرستان انجام داده است.

ایجاد مسیر گردشگری در محوطه غربی مجموعه آسیاب‌ها از جمله مواردی است که مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر درباره آن گفت: در زمینه آماده‌سازی محوطه برای حضور گردشگران نوروزی اقدام به ایجاد مسیر گردشگری در محوطه آسیاب‌ها کردیم.

حیدری‌زاده ادامه داد: هدف از ایجاد مسیر گردشگری در محوطه هدایت گردشگران برای بازدید بهتر آثار و همچنین سهولت بخشیدن به بازدید گردشگران است.

وی افزود: ممانعت از پاخوردگی آثار از دیگر دلایل ایجاد مسیر گردشگری در محوطه است.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر خاطرنشان کرد: محوطه آسیاب‌ها و آبشارها از پربازدیدترین آثار شوشتر است و جهت دادن به بازدید گردشگران به نظم جمعیت حاضر در محوطه در ایام نوروز کمک خواهد کرد. این کارگاه همچنان فعال و کار در حال خاتمه یافتن است.

حیدری‌زاده همچنین با اشاره به تشکیل کارگاه‌های مرمت در بخش‌هایی از محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر در این باره توضیح داد: در ادامه ساماندهی محوطه آسیاب‌ها و آبشارها برای بازدید گردشگران نوروزی بخش‌هایی از این محوطه مرمت می‌شود.

او بیان کرد: در همین زمینه بخش‌های فرسوده در محوطه مرمت اضطراری شدند

وی با اشاره به مرمت بخش غربی کارخانه یخ قدیمی واقع در محوطه و تعویض برخی سنگ‌های فرسوده و ترمیم گچ‌کاری‌ها در ساختمان‌ آسیاب‌ها گفت: این کارگاه‌ها همچنان فعال است و عملیات‌های اضطراری مرمت همچنان ادامه دارد.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر از ساماندهی آثار جهانی حلقه آبی شوشتر و آغاز مرمت پل شاه علی نیز خبر داد و اظهار کرد: مرمت بخش‌هایی از پل که در سال‌های اخیر آسیب فراوان دیده بود را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که ساماندهی و مرمت این پل تا پایان سال به اتمام خواهد رسید افزود: متأسفانه یکی از معضلات آثار تاریخی شوشتر نخاله‌ریزی در عرصه آثار است که علاوه بر خدشه وارد کردن به منظر اثر باعث آسیب‌های شدید به سازه‌ها می‌شود. از این رو در صدد هستیم تا با پیگیری و همکاری نهاد‌های ذیربط این مشکل اساسی را به بهترین نحو برطرف کنیم.

حیدری‌زاده یادآوری کرد: پل شاه علي در جنوب  غربی شوشتر و روي يكي از كانال‌هاي منشعب از نهر داريون واقع شده که در سال 1381 با شماره 7938 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

وی در ادامه به اصلاح نورپردازی محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای جهانی شوشتر اشاره کرد و گفت: به دلیل حفظ حریم منظری اثر  تمامی کابل‌های برق هوایی محوطه آسیاب‌ها و آبشارها جمع‌آوری و به صورت توکار و زیرزمینی کار شده است.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر خاطرنشان کرد: نورپردازی صحیح آثار می‌تواند قابلیت‌های منظری آن‌ها را در تاریکی شب نیز در معرض دید عموم قرار دهد و امری مهم و ضروری برای جلب نظر گردشگر است.

حیدری‌زاده همچنین گفت: محوطه آسیاب‌ها و آبشارها از آثار شاخص شوشتر هستند که در همه ایام سال بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص داده و  نورپردازی این اثر زیبایی آن را در شب دو چندان می‌کند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: شوشتر
:
:
:
آخرین اخبار