تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۸۳۷۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفاوت‌های ماهی سالم و ماهی فاسد را بشناسیم
مديركل اداره دامپزشكي خوزستان با اشاره به خریدهای نوروزی شهروندان و استفاده از خوراک ماهی در شب عید، ويژگي​هاي ماهي سالم را بر شمرد و گفت: اين ماده غذايي بسيار ارزشمند، به سرعت فاسد می‌شود و جهت حفظ سلامتي لازم است شهروندان در انتخاب ماهي سالم دقت كافي داشته باشند.

مصطفي كناركوهي اظهار كرد: ماهي نسبت به ساير مواد پروتئيني حيواني (گوشت قرمز و مرغ) تقريبا تمام اسيدهاي آمينه ضروري را دارا است و در عمل هضم گوشت ماهي، جذب مواد پروتئینی گاه تا 99 درصد نيز مي​رسد.

وي افزود: اين ماده غذايي ارزشمند سرشار از مواد معدني مانند فسفر، كلسيم، يد، فلوئور، روي و انواع ويتامين​ها و چربي​هاي مايع به ويژه امگا 3 است.

مديركل دامپزشكي خوزستان درباره چگونگی تشخيص ماهي تازه از ماهي فاسد عنوان كرد: ماهي تازه از نظر منظره عمومي، درخشنده و ماهي فاسد بدون درخشندگي و كدر است. بدن ماهي تازه داراي صلابت نعشي و قوام و ماهي فاسد نرم، شل و كاملا انعطاف​پذير است.

وي تصريح كرد: سطح خارجي ماهي تازه نمناك و بدون ترشح غيرطبيعي است. اين در حالي است كه سطح خارجي ماهي فاسد، خشك و با لعاب چسبناك و لزج است. قوام گوشت در ماهي سالم سفت و سخت بوده و اثر انگشت روي آن باقي نمي​ماند.

كناركوهي درباره ديگر ويژگي​هاي ماهي سالم و راه​هاي تشخيص آن از ماهي فاسد، عنوان كرد: فلس ماهي سالم محكم، چسبنده به پوست، درخشان و مرطوب است و فلس​ها در ماهي فاسد كدر و لزج هستند و به آساني جدا مي​شوند. ماهي تازه داراي چشم​هاي درخشان شفاف است که تمام حدقه را فرا گرفته و عنبيه نیز زرد طلايي است در حالي كه در ماهي فاسد چشم​ها كدر، نرم و در حد فرو رفته‌اند و لكه​هاي قرمزی روي عنبيه مشاهده مي​كنيم.

وي افزود: در ماهي سالم سرپوش برانش​ها چسبيده به حفره و مرطوب و بدون لكه خارجي است و در ماهي فاسد نيمه​باز، چسبناك و در سطح دارای لكه‌های قرمز و خاكستري و آبي است. برانش​ها در ماهي تازه صورتي يا قرمز، مرطوب، درخشان با بوي طبيعي و در ماهي فاسد قرمز تيره يا خاكستري، خشك با بوي آمونياك است.

مديركل دامپزشكي خوزستان اظهار كرد: ماهي تازه داراي شكم سفت، رنگ و جلاي طبيعي و ماهي فاسد داراي شكمي نرم و برآمده و داراي لكه و خط آبي يا سبز روي خط شكمي است. ماهي سالم مقعدي بسته و فروررفته و ماهي فاسد مقعدي باز، شل و برآمده دارد.

كناركوهي ادامه داد: در ماهي سالم با ستون فقرات كاملا متصل به عضلات مواجه هستيم كه اين عضلات به سختي جدا مي​شوند و در ماهي فاسد استخوان​هاي ستون فقرات به راحتي قابل انفصال است. عضلات ماهي تازه ترد و شفاف و دارای درخشندگي صدفي‌رنگ طبيعي و ماهي فاسد فاقد اين ويژگي است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار