تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۸۳۷۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فقر آهن؛ شایع‌ترین علت کم‌خونی
يك متخصص داخلي با اشاره به تفاوت علل ایجاد کم‌خونی در مردان و زنان و کودکان، گفت: شايع​ترين علت كم​خوني، فقر آهن است که معمولا به علت خون‌ريزي​هاي مزمن اتفاق مي​افتد.

دكتر حشمت​الله توكل اظهار كرد: سه نوع گلبول در خون وجود دارد که هر کدام وظایف مخصوص به خود را بر عهده دارند؛ در این میان، گلبول​هاي سفيد در برابر عفونت از بدن دفاع مي​كنند.

وي افزود: پلاكت​ها در انتقال خون در بدن شركت دارند و گلبول​هاي قرمز حمل اكسيژن را در بدن  بر عهده دارند. سلول​هاي بدن براي اين كه بتوانند كار خود را انجام دهند، نياز به انرژي دارند كه اين انرژي را از مواد غذايي به دست می‌آورند.

توکل ادامه داد: سلول​ها براي استفاده از مواد غذايي که وارد بدن می‌شوند، نياز است كه آن​ها را با اكسيژن بسوزانند؛ اكسيژن از طريق ريه وارد خون مي​شود و هموگلوبين​هاي موجود در گلبول قرمز آن را حمل مي​كنند.

وي عنوان کرد: اگر میزان هموگلوبین در خون کاهش یابد، حمل و انتقال اكسيژن در بدن با مشكل مواجه شده و سوخت و ساز بدن دچار مشکل  مي​شود. این مشکل‌ها منجر به کم‌خونی یا آنمی خواهد شد.

اين متخصص بیماری‌های داخلي گفت: كم​خوني هم از نظر شدت و هم از نظر علت متفاوت است. كم​خوني را از نظر شدت می‌توان به انواع شديد، متوسط و ضعيف تقسيم نمود.

وي با بیان  اين كه عمده ساختمان هموگلوبين را آهن تشكيل مي​دهد، تصریح کرد: شايع​ترين علت كم​خوني، فقر آهن است که معمولا به علت خون‌ريزي​هاي مزمن اتفاق مي​افتد.

توكل یادآور شد: خون‌ريزي در آقايان ممكن است به علت اشكال در دستگاه گوارش بروز کند و در خانم​ها نيز به علت خون‌ريزي​هاي عادت ماهيانه به وجود آید. افرادی که در چنین موقعیت‌هایی دچار مشکل می‌شوند، بايد تحت نظر پزشك قرار گیرند تا در صورت شدت خون‌ریزی، سريع درمان شوند.

وي ادامه داد: در بیماران دچار كم​خوني هستند، ابتدا باید دلیل خون‌ريزي را شناسایی کرد كه در آقايان بيشتر مربوط به مشکلات دستگاه گوارش و در خانم​ها بيشتر به دلیل عوارض عادت ماهيانه است. پس از شناسایی دلیل کم‌خونی باید درمان زمينه​اي را آغاز كرد.

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: گاهي كمبود فوليك اسيد در خانم​هاي باردار يا داشتن بيماري مزمن موجب كم​خوني مي​شود ولي شايع​ترين دلیل، همان فقر آهن در بدن است.

وی اظهار كرد: از بين رفتن تمركز، خستگي زودرس، تپش قلب، تنگي نفس و رنگ‌پريدگی از نشانه​هاي كم‌خوني يا آنمی است.

توکل افزود: البته كم​خوني​هاي خفيف را تنها از طريق آزمايش مي​توان شناسايي كرد.

وی بیان کرد: كم​خوني در كودكان بيشتر در سنين رشد رخ می‌دهد؛ در این دوره ممكن است میزان آهن و مواد توليدكننده هموگلوبين در بدن كودك كم شده باشد يا بدن كودك توانايي جذب آن​ها را نداشته باشد.

این متخصص داخلی گفت: براي درمان كم​خوني بايد علت ريشه​اي را پيدا كرد. افرادی که کم خونی خفیف دارند، بايد با مصرف آهن و تغذيه مناسب، كمبود خون را جبران كنند و برای افرادي كه دچار كم​خوني شديد هستند، تزریق خون تجویز می‌شود.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: کم خونی ، فقر آهن
:
:
:
آخرین اخبار