تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۸۳۷۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در آئین اعطاء جايزه ملی شهيد دكتر رهنمون مطرح شد
فرهنگ شفاهی و تجارب ارزنده دوران دفاع مقدس باید به سندهای مکتوب علمی تبدیل گردد
پنجمین یادواره شهید دکتر محمدعلی رهنمون و سومین آئین اعطاء جایزه ملی این شهید بعدازظهر پنج شنبه 7 اسفندماه 93 با حضور مقامات مسئول کشوری و لشکری از جمله سردار دکتر دهقان وزیر دفاع کشور، سردار فتحیان فرمانده بهداشت و درمان نیروهای مسلح کشور، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سردار دکتر حسن عراقی زاده معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر محمد رئیسی رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور، دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران، دکتر مسعود پزشکیان وزیر سابق بهداشت و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدحسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت و دکتر یاور شاه ولی فرمانده بسیج جامعه پزشکی خوزستان در بيمارستان صحرایی امام حسين(ع) دارخوین برگزار شد.

سردار سرتیپ دکتر دهقان: 
بيداري اسلامي، محصول حركت انقلابي ملت ما است  

فرهنگ شفاهی و تجارب ارزنده دوران دفاع مقدس باید به سندهای مکتوب علمی تبدیل گرددسردار سرتیپ دکتر حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور در این آيين، اظهار كرد: در دوران دفاع مقدس شاهد حضور همه ملتمان بودیم. در آن دوران، ملت از همه اقشار حضور داشتند. به هر شهرستاني كه برويم اين انعكاس را مي بينيم و اين گونه نيست كه تنها بخشي از جامعه در آن حضور داشته باشند. بلكه همه ملت با تماميت خود وارد اين عرصه شد. تاريخ دفاع مقدس و آن دوران را مي توان آيينه تمام نماي حضور همه ملت در دفاع از ارزشها و بنيانهاي ارزشي بيان كرد.

دهقان عنوان کرد: آن روز هيچ چيز نمي توانست مرزي براي جدا كردن افراد باشد. هيچ كس دنبال نام و نشان نبود بلكه همگان در تلاش بودند تا در اين راه، گوي سبقت را از يكديگر بگيرند. آن روز همه چيز براي رضاي خدا و دفاع از سرزمين بود.

وزیر دفاع تصریح کرد: وحدت و حضور منسجم در آن دوران، عامل قدرت دفاع ما بود. به رغم این که همه قدرتهاي جهاني از رژيم صدام حمايت مي كردند، نتيجه اين شد كه همه قدرتهاي جهان در مقابل ملت ما سر تعظيم فرود آوردند و تسليم شدند.

وي گفت: طبق تعبير امام خميني و رهبر معظم، جامعه ما در دوران انقلاب و در مبارزه پس از آن دو ويژگي تمام عيار را از خودش به نمايش گذاشت كه اين دو ويژگي موجب جهاني شدن انقلاب ما شد. اولين ويژگي احساس رسالت انساني است. يعني هيچ كس خودش را در دايره شخصي محبوس نمي كرد. جامعه ما و مردم ما براي خودشان رسالت انساني قائل هستند و حضور خود را به دامنه انسانيت توسعه مي دهند.

دهقان ادامه داد: كمك به همنوع به عنوان يك شاخصه انساني در جامعه پزشكي و در سوگندنامه آنها بسيار پررنگ است و آنچه كه مسلم است اين است كه انسان، نيازمند كسي است که دردهايش را كاهش دهد. در جوامعي كه نابهنجاري، تبعيض و آنچه كه خلاف عدالت است وجود دارد، به خاطر نبود همين جنبه انساني در آن جوامع است.

وی اظهار کرد: ويژگي دومي كه مي توان به آن اشاره کرد، كار براي رضاي خدا است، يعني داشتن نيت خالصانه براي انجام عمل صالح، كه اجر اخروي را براي انسان و حيات طيبه را براي زندگي به ارمغان مي آورد. عامه جامعه ما اين دو ويژگي را دارد، به ويژه در جوامع فرهنگي و متخصص ما اين ويژگي بسيار بيشتر است.

وزیر دفاع گفت: بحث بيداري اسلامي بر عليه ظلم، فساد و تبعيض، محصول حركت انقلابي ملت ما تا به امروز است. وحدت و يكپارچگي ايجاد نمي شود مگر آن كه هر آن چه كه منجر به وحدت مي شود در كنار هم قرار گيرد.

وي با بیان اين كه هنوز فصلي از دفاع مقدس باز است، تصریح کرد: دفاع مقدس منجر به تغيير و تحولات پزشكي شده اما باید توجه کرد که اين تحولات چه هستند و جامعه پزشكي چه بهره اي از آن تجارب گرفته است و اين توليد علم اگر اوجي ايجاد كرده است، چگونه مي توان آن را توسعه داد.

دهقان در پايان ياد و خاطره شهداي پزشكي هشت سال دفاع مقدس را گرامي داشت.


دکتر عراقی زاده:
نيازمند هستيم كه فضاي دوران دفاع مقدس را در جامعه پزشکی زنده نگه داريم
 
فرهنگ شفاهی و تجارب ارزنده دوران دفاع مقدس باید به سندهای مکتوب علمی تبدیل گرددسردار دكتر حسن عراقي زاده دراین مراسم تقدير و تشكر از خانواده شهداء اظهار كرد: اين پنجمين نشستي است كه به منظور بزرگداشت تلاش ها و رشادت های شهدای جامعه پزشكي در خوزستان برگزار می گردد و سومين سالي است كه جايزه ملي شهيد دكتر رهنمون به خانواده ايشان و خانواده های شهدای برجسته و همچنین افراد تاثیرگذار جامعه پزشکی تقديم مي شود.

وي افزود: نيازمند این هستيم كه فضاي دوران دفاع مقدس را در جامعه پزشکی زنده نگه داريم و همواره اين احساس در جامعه پزشكي وجود داشته است است. اگر امروز شاهد بداخلاقي هایی در گوشه كوچكي از جامعه پزشكي هستيم، علاج آن برگشتن به حال و هوا و فضاي معطر دفاع مقدس است. بايد فرهنگ ایثار و شهادت را احيا کرده و اين فرهنگ را در بين جوانانمان زنده نگه داريم و ترويج دهيم.

وي با اشاره به اهداف شکل گیری جايزه ملي شهید دکتر رهنمون گفت: گسترش ارزشهاي ديني و انقلابي در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، معرفي الگوهاي برتر اخلاقي پزشكي به نسل جوان، تجليل از مقام شامخ شهدای جامعه پزشکی، تجلیل و تکریم از فرهنگ ایثار و شهادت، پاسداشت تلاش های صورت گرفته در راستای ترویج روحیه بسیجی و پاسداشت تلاش های صورت گرفته در راستای ترویج روحیه کمک به محرومان و نیازمندان از اهداف شکل گیری جایزه ملی شهید رهنمون است.

عراقی زاده در پایان گفت: جايزه ملی شهيد رهنمون که به صورت هیئت امنایی و به ریاست سرلشگر فیروزآبادی تعیین می گردد، در دو سال گذشته به ترتیب این جایزه در سال اول به 4 خانواده و در سال دوم به 12 خانواده بزرگوار شهدای جامعه پزشکی اهداء شد و امسال نيز به جمعي از خانوده های برجسته شهداي جامعه پزشكي و همچنین فرهیختگان این جامعه اعطا مي شود.


دکتر فاضل:
تيم پزشكي، بخش مهمي از آرايش دفاعي دوران جنگ بود  
فرهنگ شفاهی و تجارب ارزنده دوران دفاع مقدس باید به سندهای مکتوب علمی تبدیل گردددكتر ايرج فاضل رئیس جامعه جراحان کشور در مراسم افتتاحیه پنجمين كنگره طب رزم که پنج شنبه مورخ 7 اسفندماه 93 در بيمارستان صحرايي امام حسين(ع) در دارخوین برگزار شد، اظهار كرد: جان انسان فاخرترين كالاي هستي است. شهداي ما سخاوتمندانه جان خود را براي عزت و سربلندي مردم هديه نمودند تا ايراني هميشه سربلند و برافراشته باشد.

وي افزود: جنگي كه پشت سر گذاشته ايم، با جنگهاي ديگر بسيار تفاوت داشت و اتفاقاتي كه در آن افتاد از هر لحاظ قابل مطالعه است.

فاضل ادامه داد: جنگ واقعا به ما تحميل شد، ما اهل جنگ نبوديم و غافلگير شديم. از جمله بخشهای بسيار مهم جنگ، بخش پزشكي بود. تيم پزشكي به عنوان مايه قوت قلب سربازاني بود كه در خط مقدم مي جنگيدند و در واقع تيم پزشكي، بخش مهمي از آرايش دفاعي در دوران جنگ بود.

رييس جامعه جراحان ايران گفت: در جنگهاي ديگر مانند جنگ ويتنام، مملكتي مانند آمريكا پوشش پزشكي نداشت، هر چند كه مبالغ هنگفتي در دست داشتند اما هميشه با مشكل پزشكي روبرو بودند.

وي با اشاره به شرایط در آغاز جنگ تحميلي توضيح داد: در ابتداي جنگ، جراحات بسيار وخيم و هولناک بود و ما با بحرانهاي بسيار زيادي در ماههاي اول روبرو بوديم. در آن زمان به دلیل نبود امكانات اوليه، بسياري جان خود را از دست مي دادند مگر اينكه آنها را به بيمارستانهاي مستقر در شهرستانها اعزام مي كردند. همين شرایط موجب شد تحول شگفت انگيزي در طب رزم ايجاد شود؛ در واقع طب رزم يكي از بزرگترين دستاوردهاي ما بود.

فاضل ادامه داد: در ابتداي جنگ، آرايش پزشكي به اين صورت بود كه يك خط اورژانس 25 كيلومتر بعد از خط مقدم و سپس يك بيمارستان در فاصله 100 كيلومتري خط مقدم قرار داشت؛ اما اين جوابگو نبود.

رييس جامعه جراحان ايران افزود: اتفاقي كه افتاد اين بود كه اين سيستم وارونه شد و بيمارستانها را پشت خط آتش آوردند. همچنين بيمارستانهايي در زير زمين و مصون از بمباران ايجاد كردند. در آنجا، جراحات بزرگتر عمل مي شد و مجروحان با جراحات كوچكتر به شهرهاي اطراف فرستاده مي شدند. همين وارونه سازي، اثري شگرف در نجات جان مجروحان جنگ داشت.

فاضل خاطرنشان كرد: در طول دوران جنگ هميشه گروه هاي بسيار بزرگ و عاشقي از پزشكان، بيمارستانها را پوشش مي دادند و مسئولان هيچ دغدغه اي از نظر پوشش پزشكي نداشتند.

وی با اشاره به محل برگزاری کنگره طب رزم، ادامه داد: در زمان جنگ، بيمارستان صحرايي امام حسين(ع)، فرم يك بيمارستان كامل و مجهز بود كه هر عمل بزرگي در آن قابل انجام بود.

رييس جامعه جراحان ايران با بيان خاطراتي از دوران دفاع مقدس، گفت: دو هفته قبل از شروع حملات، من به همراه دكتر فتحيان براي بازديد از اين بيمارستان كه در حال تكميل شدن بود، آمديم و دكتر رهنمون با خوشحالي بسيار، بخشهاي مختلف بيمارستان را به ما نشان مي داد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهيم جايي را مقدس بناميم چه جايي مقدستر از اين مكان، خاطرات ما در اينجا بايد مكتوب گردد و كتاب شود تا در تاريخ اين مملكت بماند، چرا كه هيج مانندي نداشته است.

فاضل اظهار کرد: جنگ يكي از زشتترين پديده ها است و كسي كه جنگ را به وجود مي آورد جنايتكار است؛ اما در اين هشت سال مردم ما از اقشار مختلف همت كردند تا ايران پايدار بماند.

دکتر ایدنی:
فرهنگ شفاهی و تجارب ارزنده دوران دفاع مقدس باید به سندهای مکتوب علمی تبدیل گردد  
فرهنگ شفاهی و تجارب ارزنده دوران دفاع مقدس باید به سندهای مکتوب علمی تبدیل گردددكتر اسماعيل ايدني رئيس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مراسم افتتاحیه اين كنگره، ضمن تقدير از رشادت هاي شهداي دوران هشت سال دفاع مقدس به ويژه شهداي جامعه پزشكي خوزستان، ياد و خاطره امام راحل(ره) را گرامي داشت و فرصت به دست آمده براي ميزباني اين كنگره توسط دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز را موهبتی الهي دانست و افزود: در روزهاي آغازين دفاع مقدس عنصر غافلگيري براي نيروهاي نظامي و مردم در فضاي جنگ مشهود بود.

ايدني با بيان اينكه دشمن در اعماق خاك سزرمينمان نفوذ كرده بود، خاطرنشان كرد: انتقال بيماران و مجروحان در ابتداي جنگ به صورت نامرتب انجام مي شد و گاهي وقت ها ارائه خدمات اوليه نيز براي مجروحان امكان پذير نبود.

رئيس دانشگاه علوم پرشكي جندی شاپور اهواز تاكيد كرد: نبوغ، خلاقيت و رهبري عالمانه حضرت امام خميني(ره) به گونه اي بود كه جامعه پزشكي همانند مردم به سرعت خود را با شرايط و روند جنگ هماهنگ كرد.

ايدني در ادامه تصريح كرد: در آن دوره جامعه پزشكي با طراحي بيمارستان هاي صحرايي و اورژانس ها به تریاژ، مداوا و درمان بيماران پرداخت.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اينكه طی مطالعات صورت گرفته پس از جنگ مشخص گردید 30 تا 50 درصد كاهش تلفات جنگ، به دليل احداث و راه انداري همين بيمارستان هاي صحرايي است، اظهار كرد: دليل اصلي حضورمان در اين كنگره زنده نگهداشتن ياد و خاطره رشادت ها و ايثارگري هاي جامعه پزشكي  و برداشتن قدمی در زمینه تبدیل فرهنگ شفاهی به مکتوب است.

ايدني در ادامه اظهار اميدواري كرد: ان شالله با اين حركت بتوانيم گام هاي موثري در زمينه انتقال تجارب ارزنده پزشکان فعال در آن دوران مقدس برداريم، چرا كه لازم است آن همه تجارب ارزنده گردآوري شود و در اختيار نسل حاضر و آينده، جوانان و دانشجویان و دستیاران رشته های مختلف از جمله جراحی قرار گيرد.

وي با بيان اينكه آتش جنگ در جهان همواره شعله ور است، افزود: مسائل مربوط به بهداري رزمي يكي از مهمترين مسائل بروز جهان می باشد و تبديل تجارب ارزنده به سندهاي علمي مي تواند مبنايي باشد كه هم از نظر ملي و هم به عنوان مرجع علمي براي پزشكان و دانش آموختگان رشته های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.


در بخش پایانی سومین آئین اعطاء جايزه ملی شهيد دکتر رهنمون، به ترتيب از خانواده هاي شهيد ابراهيم طلان، شهيد اسماعيل عيسي نژاد، شهيد فوزيه شيردل، شهيد احمدرضا احدي، شهيد حسن خوراكيان، شهيد مهدي سيدعلي كرباسي، شهيد علي احمدي، شهيد حميد رخشاني، شهيد علي اكبر حكيمي پور، شهيد سيدمحمدابراهيم فقيهي، شهيد دكتر مهدي شقاقي، تقدير شد.

همچنين از ايثارگران فرهیخته دكتر محمدعلي ابوترابي، دكتر سيدعباس پاك نژاد و دكتر عباس فروتن، تجليل و هديه ويژه اين آيين نیز به خانواده شهيد محمدعلي رهنمون اهدا شد که تنها فرزند این شهید بزرگوار که به تازگی فارغ التحصیل رشته فوق تخصصی قلب از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی این دانشگاه گردیده است این جایزه را دریافت نمود.
:
:
:
آخرین اخبار