تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۸۳۸۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نبود خوراک، افزایش 2 برابری تولید پتروشیمی آبادان را با مشکل مواجه کرد
مدیر عامل شرکت پتروشیمی آبادان، ظرفیت تولید این مجتمع را 110 هزار تن خواند و گفت: نبود خوراک لازم، توان تولیدی این شرکت را به 70 هزار تن کاهش داده است.

عملیات ساختمانی مجتمع پتروشیمی آبادان، سال 1346 از سوی شرکت آمریکایی آغاز شد و سال 1348 نیز این شرکت،به بهره برداری رسید.

ظرفیت اولیه این شرکت، تولید 20 هزار تن پی وی سی، 1 هزار تن دودسیل بنزن و 24 هزار تن سود سوز آور در سال بود.

طرح افزایش تولید این شرکت نیز، سال 1354 به منظور افزایش تولید پی وی سی به 60 هزار تن در سال اجرایی شد، ولی مجتمع پتروشیمی آبادان طی سالهای 1359 تا 1367دبه دلیل جنگ ایران و عراق ویران شد که پس از پایان جنگ تحمیلی از سوی متخصصان داخلی بازسازی شد.

تولید پی وی سی این شرکت در سال 1384 به حدود 60 هزار تن افزایش یافت و رسیدن به تولید سالانه 110 هزار تن پی وی سی هدف طرح توسعه این مجتمع است.

مجتمع پتروشیمی آبادان سه محصول عمده تولید می کند که شامل PVC در گریدهای مختلف با ظرفیت ١١٠ هزار تن در سال، کاستیک سودا با ظرفیت ٣٠ هزار تن در سال و DDB با ظرفیت ١٥ هزار تن در سال است.

علیرضا صدیقی زاده مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های خبری آبادان، از سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان فرصتی برای توسعه پایدار این مناطق یاد کرد و گفت: اگر از این فرصت در راستای توسعه صنعتی شهر استفاده نشود، با توجه به بافت جمعیتی، این منطقه به محلی برای ورود کالاهای لوکس و غیر ضروری تببدیل می شود.

وی ادامه داد: زمانی این مزایا می تواند برای شهرستان های آبادان و خرمشهر سودبخش باشد که با بتوان این منطقه را با استفاده از فرصت منطقه آزاد، از نظر صنعتی به ویژه در بخش نفت و گاز توسعه دهیم و نخستین نیاز توسعه این صنعت نیز تامین خوراک مجتمع های پالایشگاه هی و پتروشیمی است.

صدیقی زاده با بیان برنامه های دولت یازدهم در خصوص استفاده از مزیت های رقابتی استان های کشور در توسعه، گفت: مزیت رقابتی استان خوزستان برای توسعه صنعتی، منابع گازی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در ادامه با طرح این پرسش که برای توسعه این شهر، سهم آبادان از گاز استحصال شده از میدان های گازی برای بخش صنعت چه میزان است، گفت: آبادان هیچ سهمی در این خصوص ندارد و سرمایه گذاری نیز بدون تعیین تکلیف خوراک طرح های صنعتی و پتروشیمی در اینجا سرمایه گذاری نمی کند.

وی همچنین در خصوص لزوم اتصال شبکه گاز مجتمع پتروشیمی آبادان به زنجیره مجتمع های پتروشیمی کشور، افزود: نخستین پرسشی که در خصوص اجرای طرح های توسعه ای پتروشیمی آبادان مطرح می شود، آن است که برای این طرح ها، تامین خوراک کنیم.

صدیقی زاده گفت: اگر مجتمع پتروشیمی آبادان را به زنجیره تولید محصولات پتروشیمی متصل شود، این ظرفیت در این مجتمع وجود دارد که تولیدات تا 2 برابر نیز افزایش یابد.

این مسئول در مجتمع پتروشیمی آبادان تاکید کرد: هم اکنون بیش از 60 مجتمع کوچک و بزرگ پتروشیمی در کشور در حال ساخت یا فعالیت است که همه آنها به وسیله خط لوله اتیلن غرب به یکدیگر متصل است، ولی آبادان که تا مجتمع پتروشیمی ماهشهر تنها 100 کیلومتر فاصله دارد، از مزیت تبادل این زنجیره محروم است.

صدیقی زاده با بیان پیگیری های انجام شده برای اتصال این مجتمع به زنجیره تولید محصولات پتروشیمی، افزود: قرار است، از خط لوله اتیلن به کرمانشاه و کردستان، انشعابی به آبادان واگذار شود تا این مجتمع نیز بتواند طرح های توسعه ای خود را اجرا کند.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر لزوم حمایت سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص تامین زیرساخت، افزود: در این صورت، بخش خصوصی نیز به عنوان مصرف کننده وارد عرصه شده و سرمایه گذاری می کند.

وی تاکید کرد: شرکت شستا به عناون سهامدار اصلی مجتمع پتروشیمی آبادان این آمادگی را دارد که در صورت تامین شدن خوراک، تولید این مجتمع را تا دو برابر کنونی افزایش دهد.

ظرفیت کنونی پتروشیمی آبادان 110 هزار تن است که به دلیل کمبود خوراک، این شرکت توان 70 هزار تن تولید دارد.

این مجتمع به دلیل کمبود خوراک، 40 هزار تن ظرفیت خالی دارد و در صورت تامین زیرساخت، تولید این مجتمع تا دو برابر افزایش می یابد.

حدود 20 درصد از تولیدات این مجتمع به دیگر کشورها صادر شده و 80 درصد تولید نیز در کشور به فروش می رود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار