تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۸۳۸۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان:
آبادان امسال 56 روز گرد و غباری را پشت سر گذاشت
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: آبادان از ابتدای سال تا 25 بهمن ماه 56 روز هوای گرد و غباری داشت.

سید احمد موسوی‌آزاد در حاشیه جلسه شورای سلامت اظهار کرد: سال گذشته، 93 روز گرد و غباری، با 3 هزار میکروگرم میزان ذرات معلق در هوا یعنی معادل 20 برابر حد مجاز را پشت سر نهادیم.

وی با اشاره به پشت سر گذاشتن 56 روز (تا پایان بهمن ماه سال جاری) گرد و غباری در سال جاری عنوان کرد: امسال در دو هفته نخست بهمن ماه، هشت روز  گرد و غباری داشتیم و این در حالی‌ست که سال گذشته در همین مدت، هوای آبادان تنها یک روز گرد و غبار را به خود دید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان تصریح کرد: متاسفانه هفت روز این هوای گرد و غباری منشاء داخلی داشتند.

موسوی‌آزاد با اشاره به پایش دو مقدار از ذرات زیر 10 میکرون و زیر دو و نیم میکرون (بسیار مضر) یادآور شد: با توجه به گزارش‌های رسیده و در جهت ارائه راهکارهای کنترلی و اقدامات مقابله‌ای اقدام به تشکیل کمیته بحران در این زمینه کردیم.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهری کم است، ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده سه کانون گرد و غبار را در شهرستان آبادان شناسایی کردیم.

موسوی‌آزاد گفت: 57 هزار هکتار از اراضی شهرستان آبادان کانون گرد و غبار (ریزگردها) است که اگر به وضعیت آنها رسیدگی نشود، شدت گرد و غبار در بهار و به ویژه تابستان بیشتر خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان، آبادان را آخرین دشت خوزستان خواند و افزود: باید حق‌آبه بسیاری از مناطق طبیعی همچون تالاب شادگان و رودخانه بهمنشیر با هدف کاهش و کنترل کانون‌های گرد و غبار تعیین و تحویل شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی سبب ایجاد بیابان به‌ویژه در اطراف شهر و حوالی روستاها شده که از جمله آن می‌توان به احداث جاده قفاس اشاره کرد که این مسئله سبب خشک شدن و از بین رفتن انهار طبیعی شده که ضروری‌ست این انهار به شکل غرقابی احیاء شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان در پایان، با تاکید بر لزوم توجه جدی به مسئله گرد و غبار (ریزگردها) تصریح کرد: اکنون که گرد و خاک فروکش کرده، همه چیز به دست فراموشی سپرده شده و این در حالی‌ست که باید به فکر راه چاره باشیم و با استفاده از تمام ظرفیت‌های شهرستان، موضوع را دنبال و به سرانجام برسانیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار