تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۸۳۹۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور نماینده ویژه رئیس جمهور عراق؛
کنگره جهاد عشایر خوزستان آغاز به کار کرد
کنگره گرامیداشت یکصدمین سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان عصر امروز (۱۱ اسفند ماه) در محل یادمان جهاد عشایر خوزستان در روستای گمبوعه حمیدیه آغاز به کار کرد.

سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان و دبیر کنگره شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان با اشاره به آیه چهار سوره صف «در حقیقت‏ خدا دوست دارد افرادى را که در راه او صف در صف چنانکه گویى بنایى ریخته شده از سرب‏اند جهاد مى‏‌کنند»، اظهار کرد: به روح همه شهدا خاصه شهدای عشایر عرب که در یک صد سال پیش در این منطقه علیه متجاوزین انگلیسی دفاع جانانه انجام دادند و به فتوای مجتهد وقت آیت‌الله سید کاظم یزدی طباطبایی جانانه ایستادند، درود می‌فرستیم.

وی ادامه داد: در واقعه آن روز نیروهای متجاوز انگلیسی ننگی انجام دادند و مردم ولایت‌مدار و شیعیان علی(ع) را به توپ بستند که عزیزان ما مظلومانه ایستادند.

شاهوارپور افزود: امروز این واقعه به دست فرزندان آنها بازسازی شده است. امیدواریم بخشی از آن مجاهدت تاریخی برای امروز ما زنده شود و ما بتوانیم راه پرفروغ این شهدا را ادامه دهیم.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان در پایان گفت: ادامه این کنگره بین‌المللی فردا 12 اسفند در اهواز برگزار می‌شود که مهمانان کشورهای اسلامی همسایه در آن حضور خواهند یافت.

عشایر عرب با ایمان و تشیع مقابل دشمن انگلیسی ایستادند
   
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در کنگره گرامیداشت یکصدمین سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان گفت: برگزاری چنین کنگره‌ای نعمت انقلاب اسلامی است که باید شکرگزار آن باشیم.

آیت‌الله محسن حیدری در این کنگره اظهار کرد: به همه مردم عشایر عرب استان و مهمانان عزیزی که از سرزمین‌های همسایه از عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین به این کنگره آمده‌اند تا در بزرگداشت یاد شهدای عشایر عرب استان با ما مشارکت کنند خوش‌آمد می‌گوییم.

وی با اشاره به واقعه جهاد عشایر گفت: از این واقعه صد سال گذشت و توفیق یافتیم برای تکریم آن شهدای قهرمان این کنگره را برگزار کنیم. شهدایی که وقتی دیدند انگلیسی‌ها سرزمین عزیزشان را اشغال کرده‌اند به فتوای مرجع شیعی آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی صاحب کتاب عروة‌الوثقی به جهاد و دفاع از اسلام و کشورشان پرداختند.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: این جهاد و مبارزه در حالی بود که عشایر عرب چیزی جز اسلحه‌ ابتدایی همچون شمشیر و گرز نداشتند، اما با ایمان عمیق و ولایت و تشیعی که داشتند مقابل دشمن انگلیسی که برای اهداف استعماری خود به استان آمده بود ایستادند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهداف نیروهای انگلیسی برای اشغال خوزستان گفت: متجاوزین انگلیسی برای بهره‌گیری از ذخایر نفتی و تجزیه امپراطوری عثمانی و همچنین گسترش سیطره استعماری خود علیه ایران وارد خوزستان شدند و انتخاب خوزستان نیز به جهت موقعیت استراتژی آن بود. در آن زمان حاکم خوزستان خود عامل اشغالگران بود و جز فرزندان عشایر منطقه فردی در میدان مبارزه نبود.

وی با بیان اینکه دفاع و مبارزه عشایر استان در چند محور صورت گرفت، گفت: محور اول در نزدیکی تپه‌های منیور و در غرب اهواز اتفاق افتاد. محور دوم شمال اهواز، محور سوم در شادگان و محور چهارم در سوسنگرد انجام شد. عشایر عرب استان در این محورهای چهارگانه مقابل دشمن متجاوز به دفاع از دین پرداختند.

امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان کرد: اولین معرکه در منیور بود زمانی که انگلیس با نیروهای خود به این منطقه تجاوز کرد و مردم منطقه به همراه علمایی که از نجف آمده بودند به دفاع از اسلام پرداختند و عشایر قهرمان عرب که در مکتب امام حسین(ع) پرورش یافته بودند مقابل انگلیسی‌ها با سلاح‌های ابتدایی خود از کیان اسلام دفاع کردند. وقتی نیروهای انگلیسی دشواری کار را دیدند به سمت کارون عقب‌نشینی کردند و با تعقیب عشایر عرب در کارون غرق شدند.

آیت‌الله حیدری افزود: محور دوم در منطقه زرگان بود که در این منطقه 500 شهید تقدیم شد. محور سوم در فلاحیه بود. عشایر منطقه به رهبری سید جابر شوکی منطقه را از استعمار آزاد کردند و بیرقی که آن سید حمل می‌کرد منقش به شعارهای لااله الاالله، محمد رسول‌الله و علی‌ ولی‌الله بود. همچنین حاشیه‌های آن مزین به آیت‌الکرسی شده بود. این بیرق زمانی که به مقام معظم رهبری تقدیم شد آن را گنجینه‌ای ارزشمند دانستند و به دستور ایشان این بیرق در موزه قرآن نگهداری می‌شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: محور چهارم، محور سوسنگرد است که در این محور عشایر مختلف سوسنگرد در معرکه جهاد شرکت کردند در این محور بود که انگلیسی‌ها سوسنگرد را به آتش کشیدند و مردم آن منطقه از پیر و جوان، زن و مرد و کودک را کشتند و 400 شهید تقدیم کردند؛ نتیجه این قهرمانی‌ها و این جهادها شکست نیروهای انگلیس بود و خوزستان عزیز با این خون‌های پاک آزاد شد.

وی تصریح کرد: این واقعه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مغفول مانده بود چرا که نظام شاهنشاهی با هر فکر انقلابی مخالف بود اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) زمینه برای سخن گفتن از جهاد عشایر و آثار آن فراهم شد.

آیت‌الله حیدری در ادامه به بیانات امام راحل در صحیفه اشاره کرد و گفت: امام راحل در این بیانات خطاب به مردم عرب خوزستان چنین می‌گوید که «شما به اسلام اولی هستید و باید توجه شما به اسلام بیشتر باشد.» بحمدالله فرزندان عرب خوزستان وفاداری خود را به امام امت و انقلاب اسلامی ثابت کردند و آنها چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن وفاداری خود را به ولایت نشان دادند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به مجاهدت‌های عشایر خوزستان در دوران دفاع مقدس گفت: دشمن بعثی در آغاز جنگ تحمیلی با شعارهای عربی قصد فریب داشت اما مردم عرب استان به برکت بصیرت عمیق ایمانی خود و تشیع‌شان این توطئه‌ها را نپذیرفتند و مقابل دشمن ایستادند و دوازده‌هزار شهید تقدیم راه خدا و آزادی کشور اسلامی کردند.

وی در پایان گفت: یادمان شهدای عشایر عرب خوزستان به امر ولی‌امر مسلمین آیت‌الله خامنه‌ای ساخته شده است و برگزاری چنین کنگره‌ای نعمت انقلاب اسلامی است که باید شکرگزار آن باشیم.

در ادامه واقعه جهاد عشایر عرب توسط مردم منطقه در محل یادمان بازسازی شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار